Nordamerikas bästa skidparadis?

• Trådstartare Trådstartare e-Lias
  • Start datum Start datum
E

e-Lias

Guest
Tja!

Diskuterade med en polare om vilket ställe som egentligen är bäst i Nordamerika. Jag är helt övertygad om att det är Whistler, BC Kanada men han var lika övertygad om att Mammoth Mountain, Californien USA var det fetaste.

Anledningen att jag söker hjälp i forumet är att jag inte fick mycket hjälp av recensionerna eftersom båda ställerna i princip fick 5:or rakt igenom.

Skriv det ställe ni tycker är bäst och gärna en motivering.

- SNÖ!
- Parken, välpreparerad och varierande?
- Möjligheten till varierande offpiståk.
- Väder.

hadé gôtt folks!

vid bra förhållande skall castle mountain vara ett paradis. dom har väl i princip bara offpist åk och ingen park men detta ska vara ett toppenställe. jag hade själv tänkt försöka komma hit någon gång i mitt liv

Jag röstar på Selkirk Tangiers Heli-ski center i Kanada:

- Snö? Jajamen. Två helikoptrar flyger gästerna över ett bergsområde stort som Danmark.
- Parken? På somrarna finns det nog en fin trädgård utanför lodgen som man eventuellt kan kalla park om trädgårsmästaren varit på hugget.
- Varierande offpiståk: 10.000 fallhöjdsmeter puder ingår i en veckas besök, när de är slut står du beredd med kreditkortet och köper mer.
- Väder: Jo, de har väder även här. Både bra och dåligt skulle jag tro.

Bella Coola verkar också vara ett rätt mysigt ställe. Eller nånstans i Alaska.

Inga som helst tveksamheter. Valdez, Thompsons Pass, Alaska. Himmelriket. I princip helt obefolkat utan liftar i en radie av 30 mil. En väg som går rakt genom bergen som möjliggör till toppturer som tar 10 år att avverka. Årsmedelsnöfall på runt 11-12meter och helikopterfirmorna stänger bara ett fåtal dagar per säsong p.g.a dåligt väder. Kan meddela att det är rätt skönt att hänga där.

Whistler är också j*vligt bra. Det finns alltid mycket snö och det verkar alltid vara puder (inte isigt, vindpackat etc.). Att det alltid är bra snö gör dock att det sällan är soligt väder, eftersom det snöar jämt, men det gör inte så mycket för det är nog mest för snön man åker hit.

Parker fanns det gott om, tror det var 4-5 st. De är i alla nivåer, från total nybörjare till elit. Dom verkade fixa parkerna varje dag, och de var absolut varierande.

Offpisten är det bästa med hela Whistler, den finns överallt och det finns hur många åk som helst. "Double Black" på liftkartan är backar som inte pistas.

Heliskiing finns också och det är så klart as grymt ;), men dyrt. Hela byn är förästen rätt dyr.

Det finns så många backar att det säkert skulle ta 2 v. att åka i alla.

Whistler är så jävla bra kan jag meddela, gör en säsong här för tillfället kan jag meddela. Har väl snöat omkring 7 meter sen vi kom i början av januari, vilket iofs är lite mer än medelnederbörden men det har varit så sjukt bra här. MINST två riktigt riktigt bra puderdagar i veckan förutom under två veckor i februari.

Vet inget om det andra stället.

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp