Nordens bästa liftburna offpist?

waalis

Ny medlem
Sommaren går mot sitt slut och skidabstinensen blir större för var dag som går. Det är givetvis läge att göra något åt detta och vad kan vara bättre än att börja spawna på vinterns resmål och för övrigt ha en diskussion om var den bästa liftburna offpisten finns i Norden.

Såg att det fanns en gammal tråd (Sveriges bästa Offpist!) där det även behandlades mycket offpist som man behövde hajka till.

Kriterierna i den gamla tråden var till största del:
Terräng
Snömängd

För att utöka diskussionen lite tänkte jag att vi lägger på lite fler parametrar:

Liftar (kapacitet och antal, 1 snabb stolslift vs. 3 olika ankarliftar t.ex.)
Transportsträckor (Mindre viktigt, men rätt segt att åka 2km gröna backar tillbaka till liften t.ex.)
Tillgänglighet (Resmöjligheter till skidorten)
Boendemöjligheter (Personligen gillar jag så billigt boende så möjligt)
Orört/uppkört ratio

Det solklara svaret på din fråga är Stranda i Norge! Sen är vägen dit seg å eländig, vädret lite hursomhelst, och billigaste boendet kanske inte direkt vid backarna. Jag har ju såklart inte varit i alla nordens backar, men om någon har ett bättre förslag så vill jag absolut veta det!

Stranda är bra när det är bra och totalt hemskt annars. Förra säsongen var katastrofal med en enbart en lift öppen hela vintern så jag skulle nog inte boka en resa dit med mer än typ 1 dags varsel.

Kittelfjäll har leverat de gånger jag varit där, och terräng är riktigt kul. Men jag måste ta mig till Stranda vid rätt tillfälle verkar det som...

Röldal ligger nog riktigt bra till i min bok.
Har väl kanske inte våldsamt mycket nordiska offpist-fjäll att jämföra med (mest rört mig i Frankrike/alperna innan).

Är du inte rädd för att knata/tura så finns där oändligt mycket åkning att göra och ofta lika oändligt med snö.

Nu har jag inte besökt alla nordens anlägg, men hyfsat bra koll på stranda.
Det faktum att du har liftburen åkning i samtliga vädersträck, åkning från 1200-50 möh och 2 nya sittliftar gör att du kan hitta bra åkning även under dåliga förhållanden, handlar bara om att veta vart man ska leta. Till detta finns de lokala guider! www.uteguiden.com

Off topic men, det finns magiskt bra åkning om man är beredd att knata. Även förra säsongen som refereras som "katastrofal" bjöd på fantastisk åkning! men man får jobba lite för den!

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp