Nordica Supercharger Enforcer

jeffa sa:
Och kom inte nu å säg att rosa är hårdare än blått för så kan det ju bara inte va!
hahaha, huvet på spiken.

jag har också hört att olika färger ska vara olika hårda. vet inte om jag tycker att det är så himla världsomvälvande heller. Som gemene man åker finns det väl inte en kotte som märker skillnad. Det är väl i den alpina världscupen som åkarna kan tänkas göra skillnad på såna detaljer i så fall. Förstår inte riktigt magnituden av den här diskussionen, vill man inte acceptera eller tro, så gör man inte det.

@stay tuned: har svårt att tänka mig att åkarna bestämmer färg på pjäxorna efter vädret.
"öh, idag är det +3 så jag kör med röda. jag tar med mig ett par gröna ifall det skulle slå om till +4"...
tror snarare, som du säger, att man väljer ut sina pjäxor som man vill ha dem och kör med en och samma färg. knappast nån som har en garderob av olika pjäxor för olika temperaturer. nu börjar det bli smått löjeväckande... :)

Senast ändrad:
Finns en tjej som är plastexpert här på jobbet och som till och med doktorerat inom egenskaper hos olika plast vill jag minnas. Dessutom gör hon inget annat än analyserar plastegenskaper hela dagarna. Skall absolut försöka få hennes syn på detta då jag tror hon har bättre förutsättningar att uttala sig än de flesta.

Återkommer....

/JN

jeffa: Alltså en trans. är mest lika i flex om det är -10 eller -20 grader. Den ändras inte så mycket. Sen kommer vit osv. Men jag vet bara de två första.

stay_tuned: Jag vet inte om de känner skillnad. Men jag skulle tro det. Kolla i helgen på WC och se hur många som kör i gröna pjäxor tex ;) Har aldrig själv räknat men tror på vad racingavdelning säger i alla fall. Jag vet att HEAD`s "topppjäxa förra året var röd men deras raceåkare körde i andra färger. Herman Maier hade tydligen krävt en vit eller trans. färgad pjäxa så formodligen känner de skillnad eller så sitter det i huvudet bara. Ingen aning. Matchfartdräkten tror jag iofs inte på ;)

Så klart det inte är ett argument att gå ner i flex. Men det skrev jag väl oxå? Flexet är väl så personligt som det bara kan bli. Vet folk som har kört med 130 för att sedan gå ner till 100 och de förstår inte hur de kunde köra med 130 från början. Fast så klart att en pjäxa med 130 i flex är mjukare i april än i jan kan du väl hålla med om? Fast som Oskar skrev så är det viktigaste att pjäxan sitter bra på foten. Sen flexet skall vara nåt som du trivs med. Tyvärr så är flex 110 olika på alla olika tillverkare. Hade varit trevligt med en gemensam skala där oxå.

//H

Hjulbult sa:
Finns en tjej som är plastexpert här på jobbet och som till och med doktorerat inom egenskaper hos olika plast vill jag minnas. Dessutom gör hon inget annat än analyserar plastegenskaper hela dagarna. Skall absolut försöka få hennes syn på detta då jag tror hon har bättre förutsättningar att uttala sig än de flesta.

Återkommer....

/JN
Låter bra.

//H

Hjulbult sa:

Återkommer....

/JN
Vadå??? Har inte Hasse en doktorsexamen???

Hasse???

Hasse sa:
jeffa: Alltså en trans. är mest lika i flex om det är -10 eller -20 grader. Den ändras inte så mycket. Sen kommer vit osv. Men jag vet bara de två första.
//H
Men nu har du ju ändrat dig gentemot vad du skrivit tidigare. Nu får du klargöra en gång för alla vad du menar. Menar du att de olika färgerna ändras olika mycket beroende på vilken temperatur de utsätts för eller menar du att de vid en given temperatur har olika hårdhet?

GePe sa:
Hasse sa:
Allsà pjäxor pàverkas olika beroende pà värme/kyla. Visa färger flexar mindre jämfört med andra i olika kylor(skillnaden mellan flex 120 i +10 grader och -10 minus grader är mindre. Och där är det färgen som spelar roll. Transparent minst sen vita osv... Och allt detta enligt HEAD, Atomic Stroltz med flera.

Om detta kan säkert nàgon anna säga vad det är som gör det sà för utan att det är nàgot med det du tillsätter i färgen.

Säger bara som deras racing/pjäxfolk lär ut pà deras workshops.
Men nu har du ju ändrat dig gentemot vad du skrivit tidigare. Nu får du klargöra en gång för alla vad du menar. Menar du att de olika färgerna ändras olika mycket beroende på vilken temperatur de utsätts för eller menar du att de vid en given temperatur har olika hårdhet?
Hasse sa:
//H
Vart har jag ändrat mig???

//H

Hasse har helt rätt när han säger att olika färger påverkar plastens egenskaper, sen vilka färger som ger vilket flex låter jag vara osagt.
Men när man tillverkar en pjäxa använder man sig av formsprutning av termoplast. Grundprincipen i formsprutning är att man utgår från ett plastgranulat (alltså typ kulor) som genom en kombination av tillsatt värme och friktionsvärme bildar en smälta på ca 210 grader som sprutas in i en form under hårt tryck, runt formen cirkulerar kylvatten i olika kanaler, kylningen är till för att göra produkten (pjäxan) formstabil osv...

Men för att få olika färger på plasten tillsätts olika mängder färg (eller masterbatch som det heter) tillsammans med granulatet. Masterbatchen innehåller en blandning av pigment och ett bindemedel. Vit färg består t.ex. av titandioxid och polyeten, och för att få en helt vit produkt räcker det med ganska liten inblandning typ 2-3% medans en röd färg har andra pigment och kräver andra inblandningsförhållanden. Detta gör att olika färger ger olika egenskaper eftersom sammansättningen i "plastblandningen" blir olika.

Jag har inte doktorerat inom plaster men väl jobbat inom plastindustrin i ca 4 år

Hasse sa:
Instämmer för utom med flexet. Det känner du inte förräns du är ute ibacken i den "riktiga" kylan. Inte i en butik som det är ungefär 20 grader varmt i. Och olika pjäxor, färger på plasten, märken är olika känslig för värmen. Tex en vit pjäxa är tex alltid mjukare än en röd pjäxa.
//H
Läs sista meningen en gång till. Det där är en grymt förvirrande (och i mina ögon fel) generalisering.

Precis som GePe är jag också väldigt skeptisk till att färgen skulle inverka så himla mycket på en pjäxas egenskaper, även om tillverkarna påstår nåt annat på sina kurser. Varför har i så fall inte alla pjäxor den optimala färgen?

Senast ändrad:
Hasse sa:
Tex en vit pjäxa är tex alltid mjukare än en röd pjäxa.
//H
Sen ändrades det till att den vita är hårdare. Det må ju vara hänt. Minnesvurpor gör vi alla ibland...

Hasse sa:
jeffa: Alltså en trans. är mest lika i flex om det är -10 eller -20 grader. Den ändras inte så mycket.//H
Och nu har det alltså blivit så att det är visavi temperaturen som skillnaden ligger?
Jag anser inte att de två påståendena är samma sak. Du kanske behöver läsa igenom tråden en gång för att hålla ordning på dina fabuleranden?

Vit är väl igentligen ingen färg eller??? Transparent är väl heller ingen färg så nu får du förklara vad du menar Hasse!

Jeffa

Peter_K: Jag ändrade mig i ett inlägg längre ner att jag hade skrivit fel färg. Sen sà inverkar färgen fortfarande men inte sà som gemene man märker det som jag oxà har skrivit.

GePE: Jag började med att skriva fel färg som du ser här ovan. Och ändrade det i ett inlägg längre ner. Och jag har hela tiden skrivit att det ändras beroende pà tempraturen. Förutom i detta du tog upp sà klart. Men om man läser hela tràden sà är det väl solklart eller??

jeffa: Att du orkar...

//H

Hnrk sa:
......
Jag har inte doktorerat inom plaster men väl jobbat inom plastindustrin i ca 4 år
Äntligen ett vettigt svar. Men en fråga dyker ändå upp. OM man vill göra en röd pjäxa hård som attan (som uppenbarligen Strolz vill, trots vad Hasse säger) så måste det ju vara möjligt för en hyfsad kemist att lösa det?

Och om nu, återigen vad Hasse säger, transparenta plaster är de hårdaste hur står sig då de rödtransparenta gentemot t ex en ofärgad transparent?

Och till sist, varför görs inte lavinspadarna med vita eller transparenta blad i så fall?

Hasse sa:
Men om man läser hela tràden sà är det väl solklart eller??
Nä, jag tycker faktiskt inte att du lyckades få fram i stort sett en enda solklar poäng som styrker ditt påstående. Däremot Hnrk's inlägg som lutar sig mot fakta och tydliga uttryck. Se och lär...

Senast ändrad:
Hårdheten beror ju inte enbart av plasten sammansättning och färg utan framförallt av hur tjock plasten är och hur pjäxan/produkten är utformad. Jämför en vit engångsmugg som är väldigt tunn med en annan tjockare vit plastmugg så märks skillnaden ganska tydligt.

Men om du har två pjäxor som gjorda i samma form och det enda som skiljer åt är färgen kommer lik förbannat hårdheten att vara olika.

Sen är ju inte alla pjäxor tillverkade av exakt samma plastgranulat det finns ju massa olika varianter från hur många tillverkare som helst.

Hasse sa:

stay_tuned: Jag vet inte om de känner skillnad. Men jag skulle tro det. Kolla i helgen på WC och se hur många som kör i gröna pjäxor tex ;) Har aldrig själv räknat men tror på vad racingavdelning säger i alla fall. Jag vet att HEAD`s "topppjäxa förra året var röd men deras raceåkare körde i andra färger. Herman Maier hade tydligen krävt en vit eller trans. färgad pjäxa så formodligen känner de skillnad eller så sitter det i huvudet bara. Ingen aning. Matchfartdräkten tror jag iofs inte på ;)

Så klart det inte är ett argument att gå ner i flex. Men det skrev jag väl oxå? Flexet är väl så personligt som det bara kan bli. Vet folk som har kört med 130 för att sedan gå ner till 100 och de förstår inte hur de kunde köra med 130 från början. Fast så klart att en pjäxa med 130 i flex är mjukare i april än i jan kan du väl hålla med om? Fast som Oskar skrev så är det viktigaste att pjäxan sitter bra på foten. Sen flexet skall vara nåt som du trivs med. Tyvärr så är flex 110 olika på alla olika tillverkare. Hade varit trevligt med en gemensam skala där oxå.

//H
Haha jag tror stenhårt på att matcha fartdräkten ;) Skulle va kul om herr Maier kunde lägga en kommentar, tror dock det förblir önsketänkande, så frågan blir väl oklar även i fortsättningen. Fan.

Absolut, det håller jag självklart med om! Och att de olika pjäxfabrikaten inte kan enas om en gemensam flexskala är ett mysterium, skulle underlätta väldigt mycket. Ibland verkar det helt omöjligt att ens titta på flex, minns Nordicas pjäxor för ett par år sedan, tror det skillde 20-30 på flexskalan gentemot Salomon... Men det är en annan historia :)

Hnrk sa:
Hårdheten beror ju inte enbart av plasten sammansättning och färg utan framförallt av hur tjock plasten är och hur pjäxan/produkten är utformad. Jämför en vit engångsmugg som är väldigt tunn med en annan tjockare vit plastmugg så märks skillnaden ganska tydligt.

Men om du har två pjäxor som gjorda i samma form och det enda som skiljer åt är färgen kommer lik förbannat hårdheten att vara olika.

Sen är ju inte alla pjäxor tillverkade av exakt samma plastgranulat det finns ju massa olika varianter från hur många tillverkare som helst.
Tack, det är väl ungefär vad jag försökt få Hasse att förstå att det inte är färgen som spelar den avgörande rollen. Alltså kan man inte generalisera och såga att en vit pjäxa alltid är si eller så eftersom det är så många andra faktorer som spelar med...

Fast Hasse är inte alls ute och cyklar....

"Jag vet att HEAD`s "topppjäxa förra året var röd men deras raceåkare körde i andra färger. Herman Maier hade tydligen krävt en vit eller trans. färgad pjäxa så formodligen känner de skillnad eller så sitter det i huvudet bara."

Det är ju ett klart exempel på vad jag försöker säga: "Men om du har två pjäxor som gjorda i samma form och det enda som skiljer åt är färgen kommer lik förbannat hårdheten att vara olika. "

Eftersom det dyraste i pjäxtillverkningen är att ta fram ett nytt formsprutningsverktyg (eller gjutform på bondsvenska). Hermann Maier har förmodligen i grund och botten sin pjäxa gjord i samma verktyg, maskin och plast som den vanliga butiksvarianten, fast med en annan sammansättning, läs färg;

Peter_K sa:
Precis som GePe är jag också väldigt skeptisk till att färgen skulle inverka så himla mycket på en pjäxas egenskaper, även om tillverkarna påstår nåt annat på sina kurser. Varför har i så fall inte alla pjäxor den optimala färgen?
Förmodligen, som du själv säger, för att det pyttelilla som skiljer en vit pjäxa från en röd pjäxa inte har någon betydelse. Vill marknaden ha gula, blåa, gröna pjäxor så gör man sådana pjäxor. Fyfan vad tråkigt det skulle va med enbart vita pjäxor :)

Blackriverpaint sa:
oscarius sa:
Soft med lite berikande input i forumet för en gångs skull.

Hjulbult sa:
Dessutom gör hon inget annat än analyserar plastegenskaper hela dagarna.
Är hon singel?
Härligt oscarius! Jag ligger dubbelvikt av skratt!
Höll fan också på ramla av stolen av skratt när jag läste detta, tack för dagens bästa Oscarius :-)

Kan tillägga att hon är strax under 30 vrålsnygg och supertrevlig, men tyvärr inte singel :-(

Så även tjejer med ett vad det förefaller übernördigt yrke kan vara kap, tänk på det.

/JN

Hmm, glömde säga att det knappt känns som jag behöver fråga henne nu efter Hnrk:s eminenta inlägg. Där har vi nått som känns faktabaserat och börjar närma sig sanningen.

Senast ändrad:
jeffa sa:
Vit är väl igentligen ingen färg eller??? Transparent är väl heller ingen färg så nu får du förklara vad du menar Hasse!

Jeffa
Oerhört kreativa och intressanta inlägg jeffa...

GePe sa:
Tack, det är väl ungefär vad jag försökt få Hasse att förstå att det inte är färgen som spelar den avgörande rollen. Alltså kan man inte generalisera och såga att en vit pjäxa alltid är si eller så eftersom det är så många andra faktorer som spelar med...
Hasse har väl aldrig påstått att färgen har den avgörande rollen? Han påstod att färgerna påverkar plastens egenskaper, och nu fick vi det bekräftat från Hnrk.
Hasse nämnde också att informationen kommer från respektive märkes racingavdelningar, ett ställe där man jagar gram, millimetrar och hundradelar.
För vanligt folk har plastens färg, som vi alla redan visste, sjukt liten betydelse.

Det är ju riktigt roligt att läsa trådar här, och att försöka förstå hur folk tänker (om de överhuvudtaget tänker innan de postar inlägg...)
SJÄLVKLART spelar färgen roll för pjäxans hårdhet!
Plastens egenskaper förändras med temperaturen, och vissa färger absorberar mera ljus=blir varmare. Pröva att lägga en vit plastbit och en svart plastbit bredvid varandra i solen...
SJÄLVKLART spelar det ingen som helst roll för de flesta åkarna, det finns otroligt mycket andra saker som påverkar mera, men för wc-åkare så är det intressant.
En temperaturskillnad på 20 grader är inte alls orimligt, nyårsafton med grabbgänget i gränsen och slaskåkning i italien till påsk...

Men om det nu är så kvarstår ju lik förbannat frågan varför både strolz och salomons hårdaste modeller är röda? Och varför är inte spadbladen transparanta eller vita?

Dessutom tror jag att hr Maier skulle få blommiga, stenhårda pjuck om han ville det!

Därför att de allra flesta åkare inte märker någon skillnad!
Design säljer helt enkelt!

Varför lavinspadar inte har vita blad har jag inget bra svar på, kanske är det så att man vill ha ett "segt" blad som inte bryts av så lätt...kanske är det även här så enkelt att design säljer. säkerhetsutrustning är ju av tradition röd/orange.

GePe sa:
Men om det nu är så kvarstår ju lik förbannat frågan varför både strolz och salomons hårdaste modeller är röda? Och varför är inte spadbladen transparanta eller vita?

Dessutom tror jag att hr Maier skulle få blommiga, stenhårda pjuck om han ville det!
Design? Vill man ha en pjäxa med X hårdhet går det att tillverka i vilket plastfärg som helst, men med vissa färger (vitt) når man målet med mindre material än andra.

Spadblad? Menar du att du använder lavinspade i plast?
Borde vara straff på det...

Nojlas sa:
Design? Vill man ha en pjäxa med X hårdhet går det att tillverka i vilket plastfärg som helst, men med vissa färger (vitt) når man målet med mindre material än andra.
Men det är ju det jag sagt hela tiden. Färgen spelar i stort sett ingen roll! Enda gången den spelar roll är om man gör en exakt lika tjock och stor bit. Det är ju det diskussionen bottnar i, att Hasse skrev att en vit pjäxa ALLTID är si eller så. Jag har sedan mitt första inlägg pekat på att det inte alls är så.

Hade du bemödat dig om att läsa hela tråden istället för att bara rusa in på slutet hade du sett att jag redan har sågat spadblad i plast. Självklart har jag ett spadblad i metall...

Senast ändrad:
Ja en vit pjäxa ja. Av samma märke eller modell.. Men i och med att olika märken bedömer flex olika sà kan du ju aldrig jämföra märken emellan som jag oxà har skrivit i tràden tidigare.

//H

Senast ändrad:
GePe sa:
Nojlas sa:
Men det är ju det jag sagt hela tiden. Färgen spelar i stort sett ingen roll! Enda gången den spelar roll är om man gör en exakt lika tjock och stor bit. Det är ju det diskussionen bottnar i, att Hasse skrev att en vit pjäxa ALLTID är si eller så. Jag har sedan mitt första inlägg pekat på att det inte alls är så.

Hade du bemödat dig om att läsa hela tråden istället för att bara rusa in på slutet hade du sett att jag redan har sågat spadblad i plast. Självklart har jag ett spadblad i metall...
Som jag ser det så påstår hasse enbart att plasters färger påverkar hur styv den är. Sen nämner han att det bara är inom racingvärlden man faktiskt pratar om det här, i.o.m. att han anger källan till påståendet.

Kan du klippa ut inlägget där hasse skriver "att en vit pjäxa ALLTID är si eller så", för jag hittar inte det i den här tråden?

Att pjäxfärgen är obetydlig vid pjäxval för oss vanliga dödliga känns som att alla hela tiden varit överens om, känns som vi kan lägga ner den biten...

Nojlas, återigen.... Om du bemödat dig med att läsa hela tråden och tagit av dig "skydda Hasse"-skygglapparna hade du sett att Hasse skrev det i sitt första inlägg och jag har citerat just den biten minst en gång....
Men på allmän begäran kommer det än en gång:
Hasse sa:
//H

Senast ändrad:
GePe sa:
Nojlas, återigen.... Om du bemödat dig med att läsa hela tråden och tagit av dig "skydda Hasse"-skygglapparna hade du sett att Hasse skrev det i sitt första inlägg och jag har citerat just den biten minst en gång....
Men på allmän begäran kommer det än en gång:
Hasse sa:
//H
Lite längre upp står det ju att han skrev fel...

Jag ger upp...

Hasse är den allsmäktige vetaren och jag ber om ursäkt till hela FR för att jag, simpla idiot, vågade säga emot en så högt uppsatt och värderad medlem. Jag ska aldrig göra så mer...

Jag måste säga att det känns rätt skönt att inte vara Hasse. Kan ni tänka er in i en dag i Hasses liv; Trots att man bidrar med massa kunskap, hjälper medlemmar och skriver roliga inlägg som höjer standarden på forumet, så kan man inte moderera de medlemmar som inte följer reglerna utan att bli utsatt för påhopp, bli anklagad för att vara förändringsnegativ maktmissbrukande patetisk diktator utan självförtroende. Skulle man trotts allt komma igen på eftermiddagen och skriva några rader om en intressant detalj, ja då får man passa sig så att man inte råkar göra några skrivfel! Skulle mot all förmodan detta hända, ja då sitter man där i skiten, att erkänna sitt misstag och rätta till felet hjälper föga mot freerides hårda medlemmar. Fel är fel och kan aldrig rättas till!!
puuh, tur att man inte är Hasse!

i och med att olika färger reflekterar ljus olika så blir pjäxan olika varm när det lyser på den och plast blir mjukare när det blir varmt tex en svart tröja är mycket varmare i solen än en vit tröja alltså kan olika färger göra skillnad

tompan14 sa:
Jag måste säga att det känns rätt skönt att inte vara Hasse. Kan ni tänka er in i en dag i Hasses liv; Trots att man bidrar med massa kunskap, hjälper medlemmar och skriver roliga inlägg som höjer standarden på forumet, så kan man inte moderera de medlemmar som inte följer reglerna utan att bli utsatt för påhopp, bli anklagad för att vara förändringsnegativ maktmissbrukande patetisk diktator utan självförtroende. Skulle man trotts allt komma igen på eftermiddagen och skriva några rader om en intressant detalj, ja då får man passa sig så att man inte råkar göra några skrivfel! Skulle mot all förmodan detta hända, ja då sitter man där i skiten, att erkänna sitt misstag och rätta till felet hjälper föga mot freerides hårda medlemmar. Fel är fel och kan aldrig rättas till!!
Ja, det är konstigt hur man kan få ett halvt forum mot sig när man uppför sig exemplariskt...

tompan14 sa:
Skrev jag allt det? Nog för att att jag snear på att man tydligen inte kan ifrågasätta, men att läsa in allt det där mellan raderna?

Teufel: On-Topic så hoppas jag att du blir nöjd med dina pjäxor! och att du får en skön säsong....

Vafan?! Jag trodde att jag svarade här...jaja, jag kanske var full eller nått =)

Du skrev inte allt det där GePe, bara delen om att ursäkter inte accepteras ligger dig till last.
Resten av kängan fick sig Hasse av andra trevliga och snälla människor i tråden "moderator"

//Tompan, undra om det kommer fram nu...

Snödjup

Tillbaka
Topp