Minns hur jag verkligen inte begrep ett enda ord (eller, orden begrep jag men inte ordföljden) av Hasses resonemang. Sedermera rullades en alldeles utmärkt och dessutom nästintill vetenskapligt baserad sanning ut, där det tillsatta färgpigmentet tillskrevs plastens olika egenskaper individuellt (i olika temperaturer) samt mellan olika typer pigment. Intressant tyckte jag.
Nu har jag, efter att jag tillsammans med min son pärlat (meddelst så kallade indianpärlor skapa mönster) Blixten McQueen (ALLA vet vem Blixten McQueen är, och att han är kungen) , erfarit vad olika pigment gör för plast vid temperaturhöjning. Detta bekräftar vad som till sist klargjordes i ovanstående tråd. Det var förövrigt vid själva strykmomentet som jag erinrade mig denna tråd.
Färgerna listas efter smältpunkt i fallande ordning:
Vit
Gul
Svart
Mörkblå
Ljusblå
Röd
Grå
Blinkersgul
Slutsatsen är solklar.
Om den ens behöver skrivas så kommer den här - om ni skall åka skidor i en temperatur av två prickar på strykjärnet, välj inte blinkersgula pjäxor.
Vid nästa pärlprojekt kommer jag givetvis utföra ett mer kontrollerat test, där temperatur och pigmenttyp redogörs noggrannt.
Ha en skön sommar! /C (som har gula och därmed hårda (vilket är viktigt) pjäxor (samt älskar paranteser (och paranteser i paranteser)))