Nordica Supercharger Enforcer

Tompan, det har försvunnit grejer.
Jag svarade på ditt svar på det jag skrev som fortfarande är kvar. öööhmm?

Det är väl den berömda FR-censuren som slagit till igen genom att ta bort vissa, icke önskvärda inlägg. Felix fick väl ett bortplockat också?

Städade bort lite OT-snack.
I denna tråden diskuteras från och med nu huvudämnet och de diskussioner om pjäxor som uppstått i samband med huvudfrågan.

Hasse sa:
Tex en vit pjäxa är tex alltid mjukare än en röd pjäxa.
Hur f-n kunde jag missa den här godbiten? Well, well. Jag är rädd för att du nog är ute och cyklar en del min gode Hans. Röd plast är den absolut känsligaste. Ett tydligt exempel är att 9 av 10 slalomportar som går av är röda, de blå håller nämligen betydligt bättre. Samma sak gäller för pjäxor eftersom dom också är gjorda av, hepp, plast. Rött ser jäkligt race ut men enligt min gode kollega Skare så är vit den absolut starkaste plasten, Hnrk styrker ju det påståendet genom att säga att vit plast har minst andel av färg i sig. Nu är jag ingen kemist men det är väl ingen kvalificerad gissning att en högre färgblandning (röd?) borde kunna påverka plastens hållbarhet negativt. Av den anledning så är tex Atomics racepjäxor vita nertill och enligt vissa rykten så har tex Anja kört med pjäxor som är rödmålade. Och Sverre körde förra säsongen med ett par Nordica Dobermann som målats röda för att likna ett par Supercharger.

Plastens hållbarhet är en grej, hur tillverkarna valt att bygga pjäxan är en annan sak. Därför kan man knappast snacka om att en pjäxa av en viss färg är styvare än en annan.

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=672&a=883777

" Plast reagerar så olika på kyla till exempel, säger Hubert Immler. Här har vi i Anjas pjäxa med grå plast i grunden byggt in ett stycke vit plast, ett stycke blå och ett stycke röd, alla reagerar lite olika men nu har vi hittat stabiliteten." Hubert Immler, chefsdesigner av pjäxor på Head.

Minns hur jag verkligen inte begrep ett enda ord (eller, orden begrep jag men inte ordföljden) av Hasses resonemang. Sedermera rullades en alldeles utmärkt och dessutom nästintill vetenskapligt baserad sanning ut, där det tillsatta färgpigmentet tillskrevs plastens olika egenskaper individuellt (i olika temperaturer) samt mellan olika typer pigment. Intressant tyckte jag.

Nu har jag, efter att jag tillsammans med min son pärlat (meddelst så kallade indianpärlor skapa mönster) Blixten McQueen (ALLA vet vem Blixten McQueen är, och att han är kungen) , erfarit vad olika pigment gör för plast vid temperaturhöjning. Detta bekräftar vad som till sist klargjordes i ovanstående tråd. Det var förövrigt vid själva strykmomentet som jag erinrade mig denna tråd.

Färgerna listas efter smältpunkt i fallande ordning:

Vit
Gul
Svart
Mörkblå
Ljusblå
Röd
Grå
Blinkersgul

Slutsatsen är solklar.

Om den ens behöver skrivas så kommer den här - om ni skall åka skidor i en temperatur av två prickar på strykjärnet, välj inte blinkersgula pjäxor.

Vid nästa pärlprojekt kommer jag givetvis utföra ett mer kontrollerat test, där temperatur och pigmenttyp redogörs noggrannt.

Ha en skön sommar! /C (som har gula och därmed hårda (vilket är viktigt) pjäxor (samt älskar paranteser (och paranteser i paranteser)))

Snödjup

Tillbaka
Topp