Nordica Unleashed 98-tråden

Hjalleruff

Aktiv medlem
Hej!
Vilka har hunnit åka lite med Nordica Unleashed 98 än så länge?

Är 180 cm och 72-74 kg male som funderar om jag köpt en för tuff skida efter att ha sett Freerides skidtest!?!
Teståkarna som jag antar är riktig vassa säger dom blir utmanade av Unleashed 98!!

Spontanköpte en 174cm Unleashed oprövat, efter längdrekommendation direkt från Nordica.

Har senaste åren åkt på race-slalomskidor, Head Rebel I.SL, för älskar sparken i sväng och kantgreppet på hårt underlag som dom ger.
Tycker det passar bra i vindpinade svenska fjäll! :)

Nu har dottern blivit 10, snart 11 och börjat få upp farten så kände det va dax för en allround skida och börja kolla på alperna igen.
Vill ju ta med dottern på mer upplevelser än perfekta pister!

Är vältränad och hyggligt allround-stark för mina 45 år och min vikt.

Teknik och åkning.
Är bara i parken när dottern vill dit å då gubbstönar jag i landningen efter löjliga körning rakt över hoppen...
Railar inte för är rädd om stålkanterna och för att jag antagligen skulle göra bort mig å det är inte riktig jag.

Carvar helt OK i pisten men är självlärd utan skidskoleträning men fattade grejen rätt snabbt och åker i princip bara med skärande sväng i pist sedan dess.
Startade carving-karriären på ett par Salomon X-scream i St. Anton säsong 2000/2001.

Min offpiståkning vet jag inte så mycket om nu, har inte åkt deep på några moderna skidor, bara det man kan hitta utanför liften i Sverige.
Offpist i flack terräng, skare eller växlade skare mjuk kan kvitta för min del.

Kommer jag orka ha kul på Unleashed 98 i pisten eller kommer jag fortfarande välja min Race-slalom?

Senast ändrad:
Den är inte alls så tuff, snarare mellantuff! Betydligt snällare och mycket roligare än Enforcer 88. Det var en av mina favoritskidor på årets test, snabb kant till kant och bra grepp vid carving men samtidigt med fin freeridekänsla för sladdsväng.

Jag är 172cm/78kg och provade den i 186 cm. Den kändes lite stor men hanterbar. Tror inte du får några problem att åka på den.

Hej!
Vilka har hunnit åka lite med Nordica Unleashed 98 än så länge?

Är 180 cm och 72-74 kg male som funderar om jag köpt en för tuff skida efter att ha sett Freerides skidtest!?!
Teståkarna som jag antar är riktig vassa säger dom blir utmanade av Unleashed 98!!

Spontanköpte en 174cm Unleashed oprövat, efter längdrekommendation direkt från Nordica.

Har senaste åren åkt på race-slalomskidor, Head Rebel I.SL, för älskar sparken i sväng och kantgreppet på hårt underlag som dom ger.
Tycker det passar bra i vindpinade svenska fjäll! :)

Nu har dottern blivit 10, snart 11 och börjat få upp farten så kände det va dax för en allround skida och börja kolla på alperna igen.
Vill ju ta med dottern på mer upplevelser än perfekta pister!

Är vältränad och hyggligt allround-stark för mina 45 år och min vikt.

Teknik och åkning.
Är bara i parken när dottern vill dit å då gubbstönar jag i landningen efter löjliga körning rakt över hoppen...
Railar inte för är rädd om stålkanterna och för att jag antagligen skulle göra bort mig å det är inte riktig jag.

Carvar helt OK i pisten men är självlärd utan skidskoleträning men fattade grejen rätt snabbt och åker i princip bara med skärande sväng i pist sedan dess.
Startade carving-karriären på ett par Salomon X-scream i St. Anton säsong 2000/2001.

Min offpiståkning vet jag inte så mycket om nu, har inte åkt deep på några moderna skidor, bara det man kan hitta utanför liften i Sverige.
Offpist i flack terräng, skare eller växlade skare mjuk kan kvitta för min del.

Kommer jag orka ha kul på Unleashed 98 i pisten eller kommer jag fortfarande välja min Race-slalom?
Jag har bara åkt en vecka med familjen varje år och gått i skidskolan. Så är självlärd och min teknik är ok lixom. Detta året ska jag åka lite mer skidor därför köpte jag ett par Unleashed iår begagnade. Utan att veta så mycket om dem. Har testade dem en vecka nu och är väldigt nöjd.

Skidan är inte så fladdrig men samtidigt mjuk svårt att förklara men det gör att den är väldigt skön att svänga med och helt okej att hoppa på.

Jag är 175cm/ 72kg mina skidorna är 180 långa. Så du kommer nog ha väldigt kul i dina Unleashed.

Jag köpte ett par Unleashed till min son till denna säsong. Han har tränat racing i ett par år och har därför bra teknik. Jag ser att skidorna passar honom bra. Han kan köra fort med bra tryck i svängarna. Den här säsongen åks det ju mest/bara i parken. Men jag tycker det verkar som en välbyggd skida som är lätt och fin. Pojken är väldigt nöjd. Vi ska till alperna på sportlovet och kanske det blir att testa "riktig" offpist.

Dessutom är skidorna "made in Ukraine".

Slava Ukraina

Tack alla!

Har fortfarande inte kommit iväg för att prova mina Unleashed 98 men av det ni skriver här så låter det som det jag var ute efter!
Grymt med forum som Freeride!

Men det finns för lite helger! :-)
Är det inte endurotävling mig så är det hästtävling/träning för dotter eller så fyller någon jämt.

Sen om längden var jag också skeptisk men dividerade lite med Nordica och det var 174cm som svarade.
Men med mest åkning i fjällen med familjen så känns de bra att bära och hantera i liftkön om inte annat.... :-)

Nu har jag provat!

Jag är kluven.....

Det var inga problem att kanta skidan som jag var rädd för.
Kant/isgrepp för å vara 98mm var det inga fel på.
Dom gick dit jag vill men jag behövde lite fart för att kunna få ordentligt tryck i svängen.

Men så till de jag blir tveksam över, hur dom hanterade hård slagig pist och att jag hade svårt att få gött jämt tryck på innerskidan.

Jag tycker det kräver bättre teknik att köra denna skidan med jämt tryck på inner och ytterskida är den Head SL jag åkt på mest innan. När det började gå riktigt fort eller bli slagigt så hamnade jag fort i åkning med mycket tryck på ytterskidan och innern fick mer "följa efter". Nu var det bra före i helgen så det fungerar ju men om det hade varit isfläckar eller annat så är det inte lika tryggt som jämt tryck på 2 skidor.

Skidorna gick kanon och stabilt genom det mesta och dämpade mjukare ojämnheter på ett gött sätt.

Men sen i brant åkning med hårt och slagigt så tyckte jag att den var rent av nervös och vill hellre lätta än att ligga limmad mot underlaget. Det gjorde mig lite osäker över att bara fälla ner och dra på.

Till saken hör väll att på lördagen gjorde solen att snön blev lite uppvärmd trots minusgrader hela dagen och sedan på natten var det ordentligt kallt så backarna var på söndagen var hårda och slagiga men ändå bra snö och utan is/hårda fläckar. Sikten var p g a dimma och inkommande snöfall väldigt dålig, flatljus, allt var vitt utan nyanser och konturer.....

Såg att t o m de som tränade portar slet med slag och såg många avbrutna träningsåk.....

Så få ge skidorna fler chanser, dom är väll inte gjorda för storslalomåkning i slagiga branter kanske..... :-)

Det lilla jag åkte utanför var det helt nytt för mig hur det gick styra skidan utan att bakänden höll emot!! Min mesat åkning i lössnö har varit med ett par gula Salomon X-Scream ano år 2000 på baksidan av Rendl och detta va inte samma!! Gillar!!

Nu har jag provat!

Jag är kluven.....

Det var inga problem att kanta skidan som jag var rädd för.
Kant/isgrepp för å vara 98mm var det inga fel på.
Dom gick dit jag vill men jag behövde lite fart för att kunna få ordentligt tryck i svängen.

Men så till de jag blir tveksam över, hur dom hanterade hård slagig pist och att jag hade svårt att få gött jämt tryck på innerskidan.

Jag tycker det kräver bättre teknik att köra denna skidan med jämt tryck på inner och ytterskida är den Head SL jag åkt på mest innan. När det började gå riktigt fort eller bli slagigt så hamnade jag fort i åkning med mycket tryck på ytterskidan och innern fick mer "följa efter". Nu var det bra före i helgen så det fungerar ju men om det hade varit isfläckar eller annat så är det inte lika tryggt som jämt tryck på 2 skidor.

Skidorna gick kanon och stabilt genom det mesta och dämpade mjukare ojämnheter på ett gött sätt.

Men sen i brant åkning med hårt och slagigt så tyckte jag att den var rent av nervös och vill hellre lätta än att ligga limmad mot underlaget. Det gjorde mig lite osäker över att bara fälla ner och dra på.

Till saken hör väll att på lördagen gjorde solen att snön blev lite uppvärmd trots minusgrader hela dagen och sedan på natten var det ordentligt kallt så backarna var på söndagen var hårda och slagiga men ändå bra snö och utan is/hårda fläckar. Sikten var p g a dimma och inkommande snöfall väldigt dålig, flatljus, allt var vitt utan nyanser och konturer.....

Såg att t o m de som tränade portar slet med slag och såg många avbrutna träningsåk.....

Så få ge skidorna fler chanser, dom är väll inte gjorda för storslalomåkning i slagiga branter kanske..... :)

Det lilla jag åkte utanför var det helt nytt för mig hur det gick styra skidan utan att bakänden höll emot!! Min mesat åkning i lössnö har varit med ett par gula Salomon X-Scream ano år 2000 på baksidan av Rendl och detta va inte samma!! Gillar!!
Jag tror att Unleashed-skidan är relativt lätt och pigg (utgår från grabbens skidor)
Skiljer det kanske i vikt mellan Head SL och din Unleashed och det kan bero på vikten/längden?

Jag upplever det iaf överlägset att ha tunga skidor på stökigt underlag istf. lätta skidor. Om man vill åka toksnabbt i "choppigt".

I mitt skidställ har jag t ex ett par gamla men fina Head Supermojo på ena sidan skalan (tunga & snabba för åkning i stök) och ett par Volkl BMT på andra sidan (lätta och pigga). Det bjuder helt olika åkning för mig.

Senast ändrad:
Haaa! Nu har jag fattat grejen med Unleashed 98!! I lovve itH!!

Den är helt enkelt inte gjord för att gå i brant pist med slagig slush som fryst till stenhård slagig pist under natten, det ska man ha andra skidor till.

7 skiddagar i Sälen och Trysil i varierande förhållande. Hade jag haft min Head SL hade jag smågnällt hela veckan på att vi hade otur med underlaget. (Utom en en förmiddag, se bild i inlägg. Det va dock ganska mjukt och Head SL funkar bäst i fast underlag. )

Men denna veckan började jag förstå Unleashed 98’s styrkor och användningsområde. Jag valde Unleashed 98 alla 7 dagar och packade aldrig ens upp eller tänkte på mina Head SL. Det var i huvudsak mjukt underlag även när nypistat.

Ska sägas också att när det var uppkört var det så som Gustavbacken ser ut v.11 och inte som backarna ser ut i St Anton ner mot byn och Mooserwirt där aaaalla ska ner på dagen och vårsol…..

Det var 7 dagar med:
+grader och regn
Vårslush/snö
blötsnö
Kallsnö
Nysnö
där det blev uppkört där va det inte is utan bara packad snö som skidorna bet OK i.

Unleashed går superstabilt genom uppkört, t o m såpass att jag hade kul i uppkört. Bara bränna med skärande svängen igenom det uppkörda och aldrig att en skida bet/högg eller skar och ville fara iväg. Mina Head SL (raciga) kan helt plötslig skära och fara iväg åt varsitt håll i sådant före. Unleashed gjorde att jag hade roligt hela dagen istället för på morgonen och sedan mest jobba för att ta sig ned med hedern i någorlunda i behåll resten av dagen.

Man kunde också lägga skärande sväng på pucklarna och lätt hoppa/studsa på dom. Skidan landande och fortsatte in i/igenom samma sväng man startat innan puckeln helt odramatiskt. Det gissar jag är en egenskap som kallas lekfull och som kan utnyttjas av det som är lite modernare i sin åkning än jag. (Jag kan inte rätt uttryck för detta…. Men de som poppar en 180 eller annat mitt i åken t ex…)

På slutet av veckan kom det snö och vinden var gynnsam så blåste in å la sig i skogen. Körde 09:00-17:30 själv hela dagen för dom andra i stugan tyckte det va för busigt väder. Jag åkte åk efter åk i dom skogarna jag hittade hela dagen. Unleashed 98 är det bästa jag gjort sådan åkning med. De var så följsamma att det var bara å peka spetsarna och byta riktning när man ville. Bakänden följde med på allt inga hoppsvängar eller annat trixande krävdes.

Sista dagen var det åkning på nytt ställe och där hade vinden istället skapat växlande barkis/snövall och där snön blev påverkad av vårsolen och där var det lite tyngre å vända runt Unleashed 98 men funkade med lite mer jobb. Men den dagen valde jag lika gärna pisten.

Summa summarum är jag skitnöjd med mitt chansköp på ett par Unleashed 98 174cm.

Oron att de skulle bli för tuffa va helt onödig. Det är bara att kanta upp dom men det var ändå belönande om man gjorde rätt. Men tycker inte dom va straffande om man slöåkte, slarvade eller va trött.

Så har bara gått att säga men fattar också att man pratar om en Quiver…..🤣🤣 alla skidor kan inte allt….

Bilagor

• bd9ede66-6042-45c3-8bad-a79892623600.jpeg
    bd9ede66-6042-45c3-8bad-a79892623600.jpeg
    414.1 KB · Besök: 404
  • IMG_4803.png
    IMG_4803.png
    1 MB · Besök: 394
Senast ändrad:
Har nu också testat mina nya Nordica Unleashed 98, mest på stenhård snö i 18 minusgrader, dvs där de absolut inte borde vara ideala. De funkade utmärkt, bra isgrepp (med mina mått), lättsvängda, lugna, inte alls bångstyriga. Och jag är inte superduktig - en självlärd medelålders skidfantast som åker alldeles för sällan.
T o m bättre isgrepp och svängvilja än mina äldre Völkl Deacon 80 som jag testade samtidigt men det måste rimligen ha berott på att de (Völkl) var dåligt preppade. Alternativt att Völkl-skidan blev så hård i kylan att jag inte fick ner tillräcklig kraft till kanterna, det kändes litet så. Unleashed känns litet litet mjukare.
De blev förstås ännu roligare efter några cm nysnö i pisten (men vilka skidor blir inte det...) då medellånga och stora carvingsvängar gick utmärkt. Kortare svängar blir mer sladdigt, men kanske nån med bättre teknik än jag skulle klara det bättre. Detta kan bli min förstahands-skida om jag måste ta med ett enda par. Mina är 186 cm, kändes absolut inte för långa men en del längd går ju bort i twintip-rumpan. (Jag är just nu ca 186 cm / 82 kg stor).

Nu har det ju kommit en mjukare efterföljare, eller om det är en variant, med tillägget CA (som tydligen inte står för carbon...) Tveksamt om jag skulle valt den varianten, är helt nöjd med dessa så långt och ser mycket fram emot att testa dem i djupare och mjukare snö.

Tillbaka
Topp