Nordiska fjällen stängningsvecka - bu eller bä?

Överväger att boka Trysil, Hemsedal eller dylikt vecka 15-16 (mitten av april) men är rädd för snöbrist och stängda backar. Slask är ingen dealbreaker så länge backarna är öppna.

Snögaranti i all ära men 15-20 öppna backar är inte jätteroligt i längden.

Hur brukar det se ut generellt? Bör man åka en månad tidigare istället?

Tack på förhand

Trysil hade väl väldigt mycket snö hela förra säsongen men vet inte hur deras backar klarar vårsolens strålar.
Åre helgen v16, 2022 va riktigt bra.
Åre helgen v16, 2023 va åkbart i högzonen men det kändes som att pistmaskinerna fick slita hårt för att vända snö och täppa över barmark med de sista snöflingorna. Helt folktomt och oftast sol/värme väger upp! Björnen och Duved stänger helgen innan Åre. Gillar du vårslush skulle jag inte tveka!

Var på avslutningshelgen i Trysil 2019 i slutet av april och det var riktigt bra. Bra med snö både i och utanför backarna. Lite slaskigt naturligtvis, men det vill man ju ha den tiden på året. Så pass varmt också så man kunde åka i hoodie när solen var framme. Norrmännen går all-in då också, så riktigt bra drag på afterskin (livemusik och sol på Knettsetra är riktigt härligt).

Åkte i Sälen samt Trysil under stängningsveckan/-helgen i år 2023. Riktigt bra. Alla backar och liftar öppna, fint väder och lite folk i backarna men ändå tillräckligt för lite fest etc. Självklart gäller det att ha tur med vädret, för är det några sköna plusgrader blir det regn vid nederbörd. Men har man tur med vädret skulle jag säga att avslutningshelgerna är riktigt goa. Jag åker dock även flera andra gånger under en vinter då det är mer säkert med minusgrader, kallsnö, öppna backar etc. Har man gjort det blir en stängningshelg mest som "grädde på moset" och då kanske det inte gör så mycket om man har lite otur med dåligt väder en dag. Skulle man dock endast åka exempelvis en vecka per år eller om det av någon annan anledning är viktigt att kunna åka alla backar etc. bör man lägga den veckan tidigare under säsongen.

Tillbaka
Topp