Norrøna Lofoten vs Elevenate Bec de Rosses

zzzchrille

Aktiv medlem
Hej!

Skall välja ny jacka till vintern och valet står mellan Lofoten och BdR. Har haft Lofoten i många år och varit väldigt nöjd, men skulle kunna tänka mig att byta. Ni som brukat båda jackorna, kan ni komma med synpunkter om vad som skiljer jackorna åt, gällande exempelvis:

- storlek (jag har idag en Lofoten L, men den är på gränsen till stor)
- passform och snitt (hur lång är BdR, hur är böjningen på ärmarna etc)
- känsla i tyget (kommer att anväda jackan året runt, gillar den tunna känslan i Lofotens Pro Shell-sammansättning)
- detaljer/fickor
- finish och kvalitet
- saker ni saknat vid bytet
- etc.

Det jag redan kommer att sakna vid ett eventuellt byte är handmudden, det verkar inte som att BdR har denna. Det som inte varit 100 med Lofoten är hur kragen liksom hänger sig och säckar ihop då huvan drar kragen bakåt (om ni förstår..) - är detta något som BdR löst bättre?

Kommer givetvis att prova och känna på jackorna när de väl kommer ut i butik, men jag tar gärna emot synpunkter på jackorna redan nu.

Ha en fortsatt fin sommar! /Christian

Finns kvar några jackor på Hägglunds i Luleå om du kan tänka dig förra årets Elevenate ;)

Senast ändrad:

Nästa vinters färger.
Själv så åker jag med Lavancher som är lite fodrad på armarna och framsidan men inte på ryggen i o m ryggskydd/rygga. Den har då iaf muddar och är den bästa jackan jag haft . Är ganska säker på att Becjackan har muffar den med. Kolla även in årets Lavancher som är härligt snygga :)

Lavanchern i Skyblue, gör mig bytarsugen .

En stor skillnad är att Elevenate använder den nya Gore-Tex Pro New Generation. Norrøna Lofoten håller kvar med det "gamla". Så vitt jag vet är Norrøna i stort sett ensam om att fortsatt sälja det gamla tyget.

I Elevenates fall andas den nya Bec de Rosses 28% bättre än fjolårets. Med samma ytteryg som ifjol. I praktiken är skillnaden enorm. Andningsförmågan är i det närmaste det samma som Gore Active Shell, men med betydligt större slitstyrka. Har 50 skiddagar i nya Bec de Rosses, på topptur märker man en stor skillnad. Men Pro New Generation är tyngre (kraftigare yttertyger) och mycket dyrare än Active så det nya Pro New Genaration kommer inte användas i löparkläder etc. Ytterligare än fördel med Pro New Generation är ett det ska vara hållbarare mot delaminering än tidigare tyger från Gore, om det stämmer får tiden utvisa.

@ skare

Vad jag kan läsa mig till på Norrönas hemsida så har dom allt den nya Gore-Tex Pro Shell.

Jakken er laget i et nytt ripstop GORE-TEX® Pro Shell med stretch som gir økt slitestyrke og fleksibilitet. Definitivt et av Norrønas aller mest populære produkter.

Kände lite på nyaste Lofotenjackan på ett Norrönacenter i Oslo idag- gällande storlek, passform och detaljer är den väldigt lik min gamla jacka. En detalj var dock att stramningen runt huvan är lite annorlunda, och verkar vara bättre anpassad för bruk av handskar. Tygkvaliteten kändes också helt lik, men denna kanske är ny, det kunde jag inte avgöra. Färgerna är däremot tråkiga. Tyckte att Norröna en gång i tiden var lite nyskapande med roliga färger och kontrasterande glidlås (färgen är trots allt en faktor, medge!).

Gällande Lavancher är inte denna aktuell då jag vill ha en helt ofordrad jacka. Men smart om man är ute efter en jacka för vinterbruk.

Skare, antar att den nya väven är i samma ytviktsklass som den gamla Pro Shell, stämmer det? Hur upplever du den höga kragen i BdR, faller den bakåt/ihop på grund av huvan? Eller har Elevenate stärkt kragpartiet så att den "står upp" bättre?

Johan, BdR ser ut att ha förändrats väldigt mycket på bröstpartiet/fickorna från 2012 och 2013. Ser inte hur bröstfickorna ser ut, är öppning och bälg dold? Den nya jackan ser lite, vad ska jag säga, tråkigare ut. Förhoppningsvis mer funktionell, men den ser mer ut som "ännu en trelagers GTX-jacka". Var inne på elevenate.com och de verkar inte ha uppdaterat sin sida. FR först igen:)!

Ruben sa:
@ skare

Vad jag kan läsa mig till på Norrönas hemsida så har dom allt den nya Gore-Tex Pro Shell.

Jakken er laget i et nytt ripstop GORE-TEX® Pro Shell med stretch som gir økt slitestyrke og fleksibilitet. Definitivt et av Norrønas aller mest populære produkter.
Ruben har helt rätt. Ryktet jag hade hört var fel, det är den nya Gore-tex Pro i Lofoten.

zzzchrille sa:
Skare, antar att den nya väven är i samma ytviktsklass som den gamla Pro Shell, stämmer det? Hur upplever du den höga kragen i BdR, faller den bakåt/ihop på grund av huvan? Eller har Elevenate stärkt kragpartiet så att den "står upp" bättre?
Jag gillar huvan på Bec de Rosses, som du beskriver problemet med Lofoten (och som jag känt på andra billigare jackor) upplever jag inte på Bec de Rosses. Har inte haft Lofotenjacka själv, bara Falketind och den hade jag inga problem med den huvan. Kanske det är lite individuellt hur "tajt" man vill ha kragen sittandes runt halsen? Bec de Rosses och alla andra Elevenatejackor har en ovanligt hög krage. Högre än "friluftsjackor" i allmänhet. Det gör att använder man inte huvan och drar upp dragkedjan högst upp sluter det tätt. Huvan viker sig själv därbak, hänger inte ner långt bak utan sitter ganska tätt bakpå. Nu är det ju så att jag har lite mer info än de flesta ang Bec de Rosses då jag jobbar på Elevenate, den nya Gore-Tex Pro New Generation i Bec de Rosses är lite lättare än ifjol. Yttertyget är lite lättare, även backingen (det fastlaminerade skyddande fodret) är även lite lättare. Totalt sett lättare men ingen drastiskt skillnad. Den är fortfarande ganska "stel" något som jag tycker är eftersträvansvärt för liftbaserad skidåkning då jag inte vill att fartvind eller helst djup pudersnö ska trycka plagget slickat mot kroppen. Går man på tur är det skönt om jackan är lite stel och skapar luftspalt för ventailation.

Kapar tråden lite och undrar vad det är för Gore-tex material i den nya Backside jackan? Den nya lite längre modellen tilltalar mig väldigt mycket!

Backside: "Vanlig" trelagers Gore-tex. Samma som det sitter i alla tvålagersjackor men i Backside är det i trelagersvariant. Det är lite begreppsförvirring, jag tror att den i vintras benämndes Gore-tex Performance Shell, men nu bara heter Gore-tex.

http://www.gore-tex.se/remote/Satellite/content/ytterplaggstekniker#sec-outerwear-construction

Active Shell ska bara kallas Active och Pro Shell bara för Pro. Gore vill vara tydligare, men just nu när de byter blir det lite krångligare.

Nya Pro New Generation har ett helt nytt membran. Det finns i Bec de Rosses, samt i ett helt gäng andra jackor från andra tillverkare. I Backside är det samma membran, teknologi, som förra vinters Pro Shell men med en annan backing, laminerat foder.

Hei,
Jag har haft Norrøna Lofoten siden 2009, heisbasert fridåkning och topptur/bakke kjøring. Liker at jackan har et kroppsnært/tight snitt og inte for bulky.
Vurderer at køpa Elevenate Bec de Rosses iår, er det samma snitt och lengd som på Norrøna Lofoten?

Eg har er 190cm, 90kg og har hatt str L i Lofoten, hvilken størrelse bør eg køpa i Elevenate Bec De Rosses?

Fre_ZZe sa:
Hei,
Jag har haft Norrøna Lofoten siden 2009, heisbasert fridåkning och topptur/bakke kjøring. Liker at jackan har et kroppsnært/tight snitt og inte for bulky.
Vurderer at køpa Elevenate Bec de Rosses iår, er det samma snitt och lengd som på Norrøna Lofoten?

Eg har er 190cm, 90kg og har hatt str L i Lofoten, hvilken størrelse bør eg køpa i Elevenate Bec De Rosses?
Jag är en strl XL i Norrönas kläder och när jag provade Elevenates kläder förra hösten så tyckte jag faktiskt att XL var alldeles för tight, så jag skulle tro att du får sikta på att gå upp en strl.

fiskebulle sa:
Fre_ZZe sa:
Hei,

Jag är en strl XL i Norrönas kläder och när jag provade Elevenates kläder förra hösten så tyckte jag faktiskt att XL var alldeles för tight, så jag skulle tro att du får sikta på att gå upp en strl.
Jag tycker också att BdR kändes mindre, men framför allt var passformen helt annorlunda. Upplevde den som kortare i midjan, och också kortare i ärmarna. Jag gillade inte jackan alls, dessvärre, och tyckte att det skiljde mycket i känsla. Rekommenderar att du provar innan köp.

Jag valde till slut Sweet Supernaut, och är väl egentligen bara ganska nöjd. Jämfört med Lofoten har den en sämre ärmmudd (tjockare material med otympliga sömmar), bylsigare ärmar (iofs bra om man gillar lite mer loose passform) men framför allt en sämre huva (den är liksom lite liten, eller kort. Man bär jackan med huvudet...). Hittills är Lofoten den bästa jacka jag haft!

Börjar må illa av alla miljoner nya jackor i olika rymdmaterial och annat skräp för skidåkning från en ständigt ökande skara av företag. Vad är vinstmarginalen egentligen? Var tillverkas jackorna?
Man blir f-n kommunist av detta sjuka utbud för en liten överklass!

kappakomplett sa:
Börjar må illa av alla miljoner nya jackor i olika rymdmaterial och annat skräp för skidåkning från en ständigt ökande skara av företag. Vad är vinstmarginalen egentligen? Var tillverkas jackorna?
Man behöver knappast vara överklass för att skrapa ihop 5000kr att lägga på ett stort intresse.

kappakomplett sa:
Man behöver knappast vara överklass för att skrapa ihop 5000kr att lägga på ett stort intresse.

Hei,

"Eg har er 190cm, 90kg og har hatt str L i Norrøna Lofoten, hvilken størrelse bør eg køpa i Elevenate Bec De Rosses"

Kjøpte Elevenate Bec De Rosses med 40% rabatt på vpg.no :)
Size XL satt som et skudd! Veldig fornøyd med kvaliteten og jakken generellt, kjøpte den som er purple/lilla.

Tillbaka
Topp