Nortlander guidekurs 2008

RosaRebell

Ny medlem
Är det någon mer som ska till Tignes 10-19 oktober?
Fick svar efter intervjun för några dagar sedan och ser fram emot det.
Någon som varit i Tignes tidigare?

Ses i backen,
Erik

Jag tog Nortlanders guidekurs förra året. Räkna med långa dagar i biosalongen med lektioner på danska.
Det enda som var öppet när vi var där var baren Culoir, som var öppen just för att vi var där. I övrigt var byn i full gång med att ställas i ordning för säsongen och de enda som var där i övrigt var franska slalomåkare typ.
Skidåkningen var väl ungefär som man kan förvänta sig av glaciäråkning.

Ja, det passar bra att jag läser lite danska på universitetet.
Vad tyckte du om jobbet? Ska du fortsätta i år? Några tips inför kursen?

Ja, det kommer du ha nytta av. Förhoppningsvis har de väl lyssnat lite på kritiken vi gav ang. att texten som rullar i bakgrunden borde vara på svenska när det pratas danska och vice versa. Jobbet var hårt, men riktigt kul. Resenärerna är ungefär lika kompetenta som femåringar, allt ska serveras. Finns självklart undantag. Barnfamiljerna är värst, resten är helt okej. Ungdomar/folk under 40 eller med vana med alpresor är underbara. Fortsätter inte i år pga olika anledningar.

Danskarna hade en fördel, de hade fått något kompendium innan avresa som de hade haft möjlighet att läsa igenom. Vi fick det först på bussen. Så mitt förslag är att läsa det innan avresa om ni får det, annars läs igenom det på bussresan. Då kommer det de pratar om på "lektionerna" gå lättare att förstå och du har möjlighet att tänka igenom saker du kan säga eftersom de uppskattar att man är aktiv och gärna ger feedback under lektionerna. För övrigt är det väl mest att vara väldigt framåt och uppmärksam, som på vilken kurs som helst. Framförallt eftersom man inte är garanterad jobb (förutom nån vecka). :/

Hej! Jag ska troligen med på kursen, hrar inte riktigt bestämmt men de lutar åt det! Men de jag funderar över är hur jobbet funkar, har man något ledigt eller är de smilet på 24h/dygn? Och var de svårt att få mkt jobb efter kursen, folk som bara fick enstaka veckor? och hur va de allmänt trevliga stämmning, ok vilkor och förstående chefer..?

Jag har en kompis som jobbade där förra året och tyckte att det var livet.
De var helt lediga en dag i veckan och oftast på kvällarna så visst blir det mycket jobb. Vill Coookiee uttala sig?

Sorry att det har tagit lite tid att svara, precis flyttat till Oslo och har inte varit inne på ett tag. Vilken destination??

Allt beror i princip på vad det är för person man har som platschef.. Ordnar platschefen med ett veckoschema så kan man definitivt få fria dagar, men det gjorde inte våran. Vi tjatade om det men det hände liksom ingenting. Vi hade allt som allt en lite halvtaskig stämning sista tiden.. Tyvärr. Allt beror alltså på vad det är för folk man får jobba med. Reseledartiden är verkligen ingenting jag ångrar, snarare tvärtom! Jag älskade varenda dag av det. Eller snarare att leva i alperna under vintern, hade man haft möjlighet hade man ju helst åkt ner utan att behöva jobba ;) Alplivet är underbart.

ta det lungt, ni behöver ju liksom inte gå och hålla gästerna i handen dagarna i ända.. jag jobbade för nortlander i saalbach, vi hade pistvisning två dagar (i ett större system har man tre) och sen åkte privat tre hela dagar som vi avslutade med att vi gick hem och bytte om till guidekläderna och gick på afterski med gästerna, ingen större kraftansträngning faktiskt :)

Aa visst sörru.. det va ju lätt det roligaste arrangemanget, ganska mycket jobb men fy fan så kul vi hade under tiden, är du på en mindre destination kommer ni slå ihop er med andra företag så då hänger man massa med dom och grejer, svinkul!

Jens8703 sa:
ta det lungt, ni behöver ju liksom inte gå och hålla gästerna i handen dagarna i ända.. jag jobbade för nortlander i saalbach, vi hade pistvisning två dagar (i ett större system har man tre) och sen åkte privat tre hela dagar som vi avslutade med att vi gick hem och bytte om till guidekläderna och gick på afterski med gästerna, ingen större kraftansträngning faktiskt :)
Haha, precis.

Senaste inläggen

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp