NTN pjäxor

Matilda14

Ny medlem
NTN pjäxor
Hejsan, jag är på jakt efter NTN pjäxor, men har väldigt breda fötter. Finns det någon med tips på modeller som skulle kunna fungera?

NTN pjäxor
Matilda,

Jag Tror att REO har fel. De tidigare åren (sedan NTN kom till och med förra säsongen) så har Scarpa tveklöst varit bredast, Scott/Garmont smala & Crispi riktigt smala. (Jag fick kasta ett par Garmont som inte gick att ordna till och bytte till Scarpa TX Comp vilken går att trycka i plasten så att mina fötter passar. (TX comp verkar ha mer hållbar plast än TX Pro förövrigt). Tidigare har Crispi varit så smala att jag skulle ha fått gå upp två storlekar på längden för att passa på bredden och det går ju inte.

Jag såg för en vecka sedan säsongens 16/17 modell av Crispi EVO NTN WORLD CUP, den verkar till i år vara bred, möjligen bredare än Scarpa. Jag trodde inte att någon av Scarpa/Scott/Crispi hade ändrat sina läster men möjligen har Crispi gjort det, det får du kolla med generalagenten. Han som köpt dessa Crispi får skav på ovansidan av foten från dem men det betyder Inte att du skulle få det.

Testa Scarpa & Crispi är mitt råd. Jag har tryckt alla mina Scarpa hos Niklas på skifix i Boden. Alpingaraget kan säkert göra det också. I ditt fall råder jag dig att handla pjäxor hos en butik som kan trycka skalen och som håller på tills du är nöjd. Skifix gör det men du bor väl lite långt bort kan jag tro. Jag vet inte vad Alpingarget har för policy för detta, du får fråga dem. Att handla på nätet och betala en svensk butik för varje liten tryckning du vill få gjord lär möjligen bli dyrt. Detta givet att du har "väldigt" breda fötter.

NTN pjäxor
I egenskap av "pjäxmånglare", "små-bootfitter" och NTN-åkare på vinterhalvåret så undrar jag först vilken storlek du behöver, alltså i MP: som 24,5 eller mindre/större?

Alla lästbredder som anges på hemsidor utgår från deras "standardstorlek", vanligen 26,5 för herrar och 24,5 för damer. Men där jag kan missminna mig. Men sen skalas ju den faktiska bredden för respektive storlek både upp och ner genom storleksserien.

NTN pjäxor

Jag kör på motsvarigheten för män scott woodo. Perfekta för breda fötter. Själv kan jag inte åka på annat än scott då mina fötter är både höga och breda så scarpa kan jag glömma. Scott Minerva heter pjäxan på bilden som är dam versionen av scott woodo. Herr pjäxan är130 i flex och jag kan tänka mig att Minerivan ligger på runt 110.

Senast ändrad:
NTN pjäxor
Hejsan och tack för alla svar!

Har nu testat scarpa tx pro (bara i butik) kändes tyvärr extremt smala. har åkt 2 dagar på Scott minerva bäst hittills men fortfarande väldigt smala... Jag inser ju att jag kommer behöva lästa ut men försöker hitta pjäxan som är bredast från början så att det finns möjlighet att lästa ut tillräckligt.

Är det någon som vet hur mycket det är möjligt att lästa ut? När jag ritat av foten och satt pjäxan på avbildningen hamnar sidan av foten utanför sulan på pjäxan tänker att det måste vara omöjligt att lästa ut mer än bredden på sulan?

maglof Scarpa TX Comp och Crispi EVO NTN WORLD CUP hittar jag inte i rätt storlek men ska kolla vidare efter det. Ja just boden är kanske lite väl långt bort men ja är kanske bästa att köpa i butik för att få rätt service.

Har fått information om att scott minervan ska vara samma mått i 23 och 23.5 men jag funderar om det verkligen stämmer? Har även fått tipset om att börja åka slalom istället...:)

xviggenx, Mina fötter är 22,3 cm långa men 10 cm breda, har tidigare åkt med storlek 24 för att få plats på bredden men då blir det blåsor på tårna.

Tillbaka
Topp