Nu ska jag ta steget. Jag vill bli en telemarksåkare =)

Tesell

Medlem
Råkade posta i fel forum förut. Testar i telemarksforumet ist =)

Hejsan. Jag är snart 40 år och nu känner jag att det är dags att ta klivet in i telamarksvärlden. Jag har åkt skidor i 36 år och skulle väl säga att jag åker skapligt. Jag har mestadels åkt snabbt i pist. Nuvarande skidor är ett par Völkl 75 173 cm långa ( jag är själv 164cm). Nu när jag tänker skaffa telemarksutrustning funderar jag på vad jag bordet skaffa. Jag åker mestadels i svenska fjällen och inte vansinnigt mycket offpist (skulle nog åka mer offpist om det fanns möjlighet där jag brukar åka).
Jag funderar på rocker eller inte, twintip eller inte, midja på 95, 100, 105 (tror inte jag ska upp bredare när det mest är piståkning). Jag har förstått att det är värt att åka med NTN bindningar när man är gammal och nybörjare så det tänker jag nog satsa på. Det kommer förmodligen inte att bli så mycket turåkning så jag jagar inte vikt.

Ge mig gärna förslag på bra och roliga skidor. Jag vill kunna åka fint i pisten men även ta mig utanför då möjlighet ges. Tacksam för alla tips jag kan få =)

Det finns inga telisskidor.
Kör på det du gillar, med moderna telispjuck o bindning kan du köra slalomsvängar hela veckan. (När du lärt dig hantera plöstryck...). Passa på att skaffa en bindning med gå funktion och ett par stighudar = allt i ett!

Låter ju bra att man får en stabil skida men ändå lite frihäls känsla. Vad menar du med att hantera plöstryck? :)
Jag kanske ska nämna att jag har åkte telisar för ca 20 år sedan. Hade ett par typ raka skidor (fanns ingen carv då) och de var en mjuk läderpjäxa. Det handlade mest om att sladda sig ner med ena benet framför det andra.

Jag har gjort samma som du i vinter, köpte telemarkutrustning efter att ha åkt mest slalom och bräda i 35 år...

Om det inte blir mkt toppturer och offpist, så skidor du gillar idag funkar nog bäst till telemark också. jag valde dock lite bredare och med mer rocker till telemark... tycker det verkar bra än så länge.

///

Jag skulle inte gå bredare än 100 om det är Sverige som är fokus. Gärna tip rocker men jag skulle vara försiktig med rocker bak. Jag kör på DPS wailer 99 hybrid som Sverigeskida med Rottefella Freeride. Fungerar alldeles utmärkt. Tycker Freeride är bra eftersom man kan ha samma bindning på flera par skidor och eftersom det går att flytta bindningen i längsled i tre olika positioner. Monteringsmässigt skulle jag montera plattan så att pjäxan hamnar på linjen i främsta läget så har du valet att flytta tillbaka ett eller två steg. 22 Designs Outlaw tror jag också är stabil och hållbar men den har jag inte testat. Den har bättre touringläge men går inte att justera i längsled eller flytta enkelt.

Skidmässigt skulle jag tänka mig att exempelvis Dynastar cham 97 är bra eller om du vill ha ännu lättare Blizzard zeroG 95,Dynastar Mythic, Extrem Project 100 carbon exempelvis. Antagligen funkar nästan alla skidor i 100mm-klassen riktigt bra. Ta bara inte den allra tyngsta hårdaste då det bara känns klumpigt och du antagligen inte kommer att köra hårdast i backen i alla fall. Du kan säkert hitta skidor till bra pris just nu på rean.

Jag kör med Scarpapjäxor, har TX pro nu men köper nog TX race nästa gång. Om du ska handla i Stockholm är Alpint det enda alternativet.

Lycka till!

Se dock till att skidan är förstärkt där bindningen skall monteras. Telisbindningar har lite andra monteringspunkter än alpina/techbindningar och ger helt andra krafter på skidan. Jag kraschade en Salomon MTN just för att skidan var för vek.
Nu blir det Black Crows Camox Freebird. Hoppas de håller bättre. Håller med om att en skida runt 100 är ett utmärkt val för en allroundskida.

Slänger in Meidjo som bindningsalternativ om du skaffar en sko med tech-inserts. Lätt, stabil och bra. SKa du bara nöta pist är de kanske överkurs, men de excellerar på tur.

Tack för bra svar och bra tips. Nu är första fokus på att hitta bra pjäxor som sitter skönt. Svårt att hitta modeller att prova här i Sverige (särskilt i Örebro där jag bor). Funderar på att beställa och skicka tillbaka om de inte fungerar bra.

Det absolut bästa sättet att börja är att gå en kurs. (Två-tre dagar). Ta sedan resten av veckan för att befästa och "göra läxan". Där kan man hyra bra utrustning och prova olika alternativ.

I Sverige finns åtminstone två bra kurser varje år i januari:
– ÖTCs Ramishelg (http://www.telemark.se) i Ramundberget
– Lasse och Tommys telemarksläger (http://fjatervalen.se/skidakning/telemark/) i Fjätervålen

De är populära. Anmälan i oktober, november.

Efter detta kan du läsa alla goda råd om skidor, bindningar och pjäxor.

Tillbaka
Topp