Ny bräda på gång!

Nosskire

Medlem
Ny bräda på gång!
Skall inhandla en ny bräda nu och frågar nu vilken!

Jag:
Längd: 188 cm (klar!)
Vikt: 75 (ökar!)
Boot size: 11.5 / 45
Skill: Skala på 10, En klar 8:a i pisten och offpist.

Ã…kstil:
Gillar att åka snabbt i pisten när det är lite snö, vid snö så blir det offpist.
Parken håller jag min undan från, gillar dock att hoppa natur hopp.

Söker:
Stabil bräda som fungerar brai nypistat och även bra slagiga katastrofala dagar i pisten samt bra offpist bräda.

Har åkt:
1. Custom X 158 med Custom bindningar, ibland Ride LX (vilket är mycket skönare...)
2. Custom 156
3. Extreme, någon skit som jag reklamerade 4 gånger på 1 år.... mjukare bräda

Vilke bräda ska jag åka på !

Ny bräda på gång!
Har aldrig åkt på en lib technilogies bräda förut :/...

Brukar dem anordna några testdagar i Sverige?
Vill helst inte chansa på en bräda som kostar mig 4 k :S...

Kommer även att köpa brädan från usa skall tilläggas.
Vad tycker ni om T6?

Ny bräda på gång!
Jag kan rekommendera Unity! Jag har kört på en Unity Pride 160 Wide hela vintern och den äger! Jag har stl 44 i skor och det är otroligt skönt med en bräda som är bred nog för att carva ordentligt med. Den är också kolfiber-förstärkt vilket gör den styv nog att hålla kantgreppet i riktigt höga hastigheter. I offpisten flyter den bra och ger bra stabilitet. Den funkar lika bra i parken och pipen. Enda nackdelen är att den är lite i styvaste laget för att göra nose- och tailslides med men det går det också. Unitys brädor görs för hand i USA och de lägger inga pengar på reklam eller att sponsra åkare men har mycket gott rykte.

I Sverige kan du få tag på Unity genom Jens på Of the Woods Distribution i Falun, jens@ofthewoods.se .

Ride Timeless är också en bräda som funkar suveränt i pist och offpist.

Ny bräda på gång!
Crispet, tror jag ska ha lite längre bräda denna gång men tack ändå;)

och varför ska jag ha bredare bräda för :S
Jag har aldrig slagit i tån så varför skall jag köra på en bredare bräda för?

Skall kolla upp Unity brädorna lite grann nu, men jag var inne på att köpa en burton bräda för att jag vet att dem brukar ha en bra kvalité. Dock så är jag lite rädd för att köpa en bräda som jag kanske kommer hata :|
Dock så verkar dem vara ruskigt billiga (2600 kr!) så kanske ska dra en chansning... Tror dock det blir ett par P1 Carbon bindningar hursomhelst! Då dem har rykte av sig att vara hårda och bra!

Hur lång bräda skall jag ha? Jag är medveten om att jag har åkt på korta brädor men det är pga jag har växt ifrån dem :) Tycker att min fars 160 är helt okej, men 3 cm till kanske inte gör något?

Ny bräda på gång!
Med din längd och vikt så ska du ha en bräda som är minst 160 cm med den typ av åkning du kör. Du kan gå upp till 165 utan att du kommer att tycka det är för långt skulle jag tro. Hoppar man inte så mycket så är det ju bara bra med lite längd det ger stabilitet. Sen får du ju känna efter hur styv du vill att brädan ska vara, det är ju individuellt vad man tycker om.

Man ska ha en så smal bräda man kan utan att tår eller hälar tar i när man carvar och ligger ner i svängarna. En smal bräda blir snabbare kant till kant om man t ex gör snabba småsvängar. En bred bräda ger bättre stabilitet och flyt när det är ojämnt eller lössnö men är "tyngre" att kantställa. Idealet är att man har en bräda som är precis så bred att fötterna får plats på den när man har bindningarna på sig.

Ny bräda på gång!
Skulle bara villja rekomendera Bataleon, och av deras brädor verkar nog the enemy passa dig bäst.. jag har själv inte åkt på den, men kör nu på the hero och deras triple base tech är välldigt bra..

Ny bräda på gång!
Har nog siktet inställt på en Unity Pride 160w nu. Men jag får se, skall teståka så mycket som möjligt i början av nästa säsong!

Tillbaka
Topp