Ny bräda, behövs valling/slipning

Det kan var bra att valla den innan du åker. sök på forumet finns mängder av trådar inom detta. Allt beror på hur mkt du älskar din kära bräda. vissa älskar sin mindre dvs vallar aldrig, vissa älskar den så otroligt mkt att dom nästan vallar mer än dom åker. Du bör inte behöva slipa den vare sig du älskar eller älskar inte.

Stort lycka till!

Lånar tråden lite.
Jag tänkte valla min bräda för första gången nu innan jag åker på den. Tänkte först köra ett lager med valla avsätt för varmare temperaturer, spackla bort. Sedan lägga på något för lite kallare temperatur, spacklar bort det, och sen lägger jag på mer kallvalla, spacklar bort det osv.

Har jag förstått allting rätt?
Nån som har tips på bra och billigt vax?
Visst är valla och vax samma sak? :)

Tack på förhand

behöver du ta bort det så många gånger? valla och wax är samma sak.. Junkyard.se har fått in liten valla som ska vara bra grejer, SWIX, det ligger runt 100 lappen tror jag.

magnusericsson sa:
behöver du ta bort det så många gånger? valla och wax är samma sak.. Junkyard.se har fått in liten valla som ska vara bra grejer, SWIX, det ligger runt 100 lappen tror jag.
Grymt! Har läst lite olika trådar och har fått för mig att det blir bättre ju fler gånger man gör om. Kanske fel tänkt av mig.
Tack!

Om din bräda aldrig är vallad eller rejält torr bör man dra på flera lager. Annars under vintern när du märker den börjar bli lite torr så är det bara att dra på ett rejält lager.

Mvh
Peter

Tillbaka
Topp