Ny bräda med step-in eller vanlig bindning?

Danne83

Ny medlem
Är ute efter en ny bräda med boots för max 5-6 tusen kronor. Har åkt ytterst lite tidigare (ca 10 dagar) och åker främst i pisten så en freeride-bräda är nog att föredra men nu till första frågan:

Är step-in bindning nått att ha? Vet att det står en del på forumet sen tidigare men har utvecklingen gått framåt för step-in tekniken?

Sedan vore det kul om jag kan få några tips på nån bra bräda och ev. på några vanliga boots om jag inte kör med step-in bindningen. Är knappt 170 lång och väger 60kg om det kan vara till nån hjälp...

Hej, det viktigaste är att du hittar en sko som passar dej. Själv har jag vanlig bindning och har mycket större urval att leta efter skor som passar mina fötter. Det finns flera typer av step-in-bindningstyper och därmed en klar begränsning av typer av skor. Och skulle du vilja byta skor behöver du antingen hålla dej till samma typ eller även byta bindning också.

Jag har funderat på step-in-bindning lite då och då, mest efter en bindning som jag kan ordna en "quick-release" ifall jag hamnar i en lavin så att jag kan bli av med brädan fort (där jag lossar båda bindningarna samtidigt i ett enda grepp).

Annars har jag ingen erfarenhet hur bra det är, dvs hur känsliga bindningarna är för snö, hur kraftöverföringen känns och fungerar mellan sko och bräda, hur tunga skorna är när man går, etc.

Som jag ser det finns det inte direkt många fördelar med step-in, kanske det är en fördel för uthyrare.

Hans

Hej

Jag har både läst och hört mycket negativt om step-in men jag har kört med det en vecka om året i 3-4 år (hyrda brädor). Det har varit typen med piggar utstickande på sidan av skorna.

Jag tycker det är kalas! Otroligt skönt att komma snabbt iväg från liften, särskilt när det är kallt och man vill få upp värmen eller när kompisarna med skidor står och väntar. Att snabbt komma loss med foten när man vill sparka sig fram är också bra, man kan börja sparka innan man tappat all fart.
Att de är tyngre har inte gjort något för mig eftersom jag inte hoppar och trixar så mycket.
Snö och is i bindningen har inte varit något problem alls med de jag haft, även i lössnö.
Att man har dålig kontakt med brädan är inte min uppfattning jag tycker det har varit bättre än de andra brädor jag kört (vilka iofs varit enkla nybörjarbrädor med tokmjuka boots).
Min första bräda (med vanlig bindning) gick sönder några gånger för att jag tryckte i foten i bindningen när jag åkte första biten från liften, när spännena låg fel så knäcktes de gärna...

Men det finns ju en stor nackdel. Skorna är stela att gå i!, Är amn van vid pjäxor är det ju iallafall lite mjukare men om man är van vid snowboard kan man bli lite irriterad. Fast man har ju skorna för att åka i inte att gå i...

Jag funderar nu på att köpa en bräda istället för att hålla på och hyra. Jag funderar på om jag ska ha sådan step-in som jag provat eller om man ska ta en flow-bindning. Har inte provat den och jag tycker den ser klumpig ut men folk säger att det är mycket bättre än step-in och så får man ju lite smidigare skor.

ska bli spännande att se vad andra säger.

Step-in är det bästa som hänt i snowboardsvängen, men tyvärr verkar jag vara den enda som upptäckt det! Och eftersom efterfrågan är så liten så sker det nästan ingen utveckling av step-in systemen och de är väldigt svårt att få tag på, speciellt i Sverige.

Har kört med både Burtons och K2s (Shimano) step-in system och båda har varit kanon. Tycker dock att Burtons är att föredra då det inte är lika känsligt för mekaniska påverkan och is. Nackdelen är som någon nämnt tidigare att kängorna blir lite klumpigare, men det är inget man märker när man är på snön.

Något att tänka på är att du med step-in får väldigt stabila bindningar/skor vilket kanske inte är idealt om du tänkt bosätta dig i parken eller i half-pipen, men om du däremot kör stor bräda (över 170 cm) och gillar att köra snabbt både i pist och utanför så är step-in ett självklart val.

Utan att ha testat så tycker jag F2 system verkar vara det bästa på marknaden, detta lär du dock inte hitta i Sverige.

Att välja step-in bara för att kunna ta sig loss om du fastnat i en lavin kan du glömma! Har du någon gång fastnat i en lavin, stor eller liten spelar ingen roll, så vet du att sitter fast som i ett skruvstäd (om du över huvud taget är vid medvetande) och då hjälper inte step-in bindningen ett dugg. Det enda som kan hjälpa dig i en sån situation är att du och dina kompisar vet hur man använder sina transievers och att ni har sond och spade med er.
/Jonas

Om du främst åker i pisten är nog en pistbräda att föredra framför en freeride-bräda - och då fungerar säkert step-in bra också.
Ska du däremot ge dig iväg ut bland stenar och djup snö så rekommenderar jag ordentliga bindningar.

Hade step-in (K2) på min förra bräda och som nybörjare trivdes jag bra med det då, sparade lite tid mot kompisar som åkte fortare än mig. Sen dess har pumpspännena kommit mer och blivit bra mycket bättre än då. Så tidsmässigt menar jag iaf att skillnaden mellan step-in och vanliga bindningar är mycket liten. Kan till och med tänkas vara sämre med step-in i vissa förhållanden (mina krånglade med is som frös fast i mekanismen mm, men konstruktionerna är säkert bättre idag. Fortfarande kan jag dock tänka mig att det är svårt att trycka i foten när man står i en brant backe). Sen så är ju urvalet av vanliga bindningar och boots som sagt mycket större.

Vad gäller brädor så har jag egentligen bara koll på burtons grejor eftersom de skickar katalog till mig. En custom med bindningar ligger ju lite över din budget, men om du hittar en sån på rea så kan det ju vara nånting. Stadium brukar ha den i paket med bindningar och när de kör sina vip-kvällar med 20% på paketpriset så är det prisvärt. Annars har de något enklare brädor med samma typ av allroundprofil. Kolla tex Indie. Men kolla alla märken och fundera över vad som passar dig. Boots ska du se till att du får ett par som sitter bra på dina fötter och som är varma. Blir bra mycket roligare att åka då.

Lycka till med inköpen!

Tillbaka
Topp