Ny bräda till vintern, hur är Skate Banana?

ImDom

Ny medlem
Hört lite blandade saker om Skate Banana, vissa säger att den är mest för parken och inte så mycket för pisten och off-pisten medan andra säger att den fungerar väldigt bra för både nya och avancerade i parken, men samtidigt även väldigt bra i de vanliga pisterna och off-pisten... Någon som har en och kan berätta hur den egentligen är och vad den är till för mest? Säkert missat saker, är inte så väldigt insatt i det hela.

Skulle Skate Banana passa mig som försöker ta mig in i parken? Börjat hoppa lite (och försökt mig på lite grabs), kör gärna i Off-pist så fort jag ser möjligheten (blir tyvärr inte allt för ofta men blir väll ändring på det denna vinter). Vanliga pister är alltså vanligast just nu, men det är nog för att jag fortfarande försöker ta mig in i parken. Är ingen avancerad åkare än, men jag lär mig fort.

Så.. Skate Banana eller någon annan bräda ni kan rekommendera? Skulle vara super om man fick tips på nya bindningar och boots samtidigt också :)

Tack

Senast ändrad:
Jag är faktiskt i exakt samma läge som dig. Och funderar starkt på att köpa bananen till parken i vinter.
Jag har nästan bara hört bra saker om den så man lär väll inte bli besviken om man köper den. Men det är alltid kul att höra vad de som har åkt på den ett tag tycker, vad som är bra och dåligt med den även fast liknande trådar kanske har varigt uppe redan.

Ja det finns nog redan en del skrivet om Bananer på forumet, annars finns det över hela internet.

Jag kan i alla fall inte annat än att tala varmt om Lib/Gnu och deras bananer. Har provat Libs Skate Banana, Gnus Street Series och Park Pickle. Fantastiska brädor allihop. Väldigt lekfulla och lättåkta men verkligen inte tråkiga för det, man bara vill köra mer och leka loss. Perfekt att lära sig åka park på. Det tar någon dag att vänja sig tyckte jag men sen är det bara bra. För mig finns det ingen anledning att köra vanlig camber igen, jag åker över hela berget om det är väder för det, annars blir det park. Vänta lite och kolla vad Mervin släpper nu till vintern, tror det kommer bli bra.

Vad är dealen med denna stora hype kring skate banana? Den var så pass populär tidigare för att dom var först med att göra en lekbräda med rocker så att det helt enkelt inte fanns något annat alternativ, punkt.

Idag finns hur många freestyle brädor med rocker som helst, lås inte in dig på skate banana bara för den tidigare hypens skull. För mig är skate banana en medioker rockerbräda med riktigt dålig bas och två akilleshälar för sprickor då stålkanten inte går runt hela brädan.

Mervin gör skitbra brädor, så tolka inte detta som ett stort hat-inlägg. Jag tycker bara att man ser skate banana trådar och inlägg heeela tiden, det finns andra brädor peoplesssss.

Välj in dig på ett märke du gillar och utgå därifrån. Jag skulle våga säga att varje märke idag har en freestyle rocker bräda som skulle passa dig, det är bara att välja vilket märke du känner att du är into.

Coldis sa:
Vad är dealen med denna stora hype kring skate banana? Den var så pass populär tidigare för att dom var först med att göra en lekbräda med rocker så att det helt enkelt inte fanns något annat alternativ, punkt.

Idag finns hur många freestyle brädor med rocker som helst, lås inte in dig på skate banana bara för den tidigare hypens skull. För mig är skate banana en medioker rockerbräda med riktigt dålig bas och två akilleshälar för sprickor då stålkanten inte går runt hela brädan.

Mervin gör skitbra brädor, så tolka inte detta som ett stort hat-inlägg. Jag tycker bara att man ser skate banana trådar och inlägg heeela tiden, det finns andra brädor peoplesssss.

Välj in dig på ett märke du gillar och utgå därifrån. Jag skulle våga säga att varje märke idag har en freestyle rocker bräda som skulle passa dig, det är bara att välja vilket märke du känner att du är into.
Låser mig inte in på någon bräda/märke :). Har endast haft en bräda tidigare (och som jag fortfarande har men ska byta ut nu) som är en K2 Anagram, så har inte så mycket erfarenhet kring andra märken.

Nu när jag börjat leta mer är Skata Banana något jag läst en hel del om och utifrån många positiva kommentarer, men väldigt blandade om vad den är för, så frågar jag lite specifikt kring just den brädan här. Finns det andra brädor som skulle passa mig så skriv jättegärna :)

Samtidigt kan ju inte många positiva kommentarer ljuga, så Skate Banana känns som ett starkt alternativ fortfarande, men fler brädor att välja mellan skadar aldrig.

Senast ändrad:
Bara för att en del tycker magne-traction och rocker är skitbra är det inte säkert att du kommer trivas med det. Personligen gillar jag rocker men inte magne-traction. En del ogillar hur rocker beter sig i pisten osv osv, det bästa är att hitta något du själv gillar genom att testa olika märken och features.

Jag har inte kört bananen själv men kom till en insikt. Folk säger att den flyter bra i puder. Det tvivlar jag inte en sekund på. Och i det avseendet är den säkert bra som off-pist bräda. men det är en park-bräda, alltså mjuk. Om du vill gå stort och brant i offpist/backcountry finns det nog bättre. När du kommer börja åka big mountain vill du nog ha en styvare bräda så det inte börjar fladdra när du får upp lite fart. Själv är jag lite sugen på Arbor´s Draft, den har väldigt mycket likheter med skejt-bananen.

Coldis sa:

Idag finns hur många freestyle brädor med rocker som helst, lås inte in dig på skate banana bara för den tidigare hypens skull.
Dom är ju populära för att deras rocker faktiskt funkar. Som sagt kom det mängder av olika versioner av negativ camber från alla tillverkare efter Mervin, och det är faktiskt så att många av dessa inte funkar. Märken vill bara få ut camber brädor för det är det folk vill ha. Mervins brädor är genomtänkta och väl provade innan de släpps. Men andra märken kan det bli så att du får EN (1) sväng t.ex., inget liv eller något att hämta ur brädan. Mervin kan och gör rätt. Vill man ha mer bett och en bräda som ger mer så säger jag verkligen Park Pickle (eller TRS för den delen), inte bara för parken, helt övertygad att denna i en normal längd går att köra som enda bräda varje dag på året.
Annars tror jag att även K2 vet vad dom gör när det kommer till rocker.

Senast ändrad:
okej,
Det kanske inte riktigt hör till tråden men någon nämnde att man ska testa och se vad man gillar. Men var ska man kunna testa ca 5+ olika rockerbrädor då? Är det enda sättet att åka till sälen, åre eller liknande(vet att det kanske är lite tidigt att fråga;)). Eftersom att jag bor i stockholm så är det ganska långt att åka bara för att testa brädor(i alla fall för mig) Skulle vara lättare om man kunde testa här eller under en dagstur nånstans. Men som sagt så är det ganska tidigt så det är kanske bättre att återkomma med det senare.

Någon med lite åsikter kring Burton Joystick? Skulle den passa mig enligt beskrivningen i första inlägget?

Senast ändrad:
Jag köpte min banan sent förra året så jag har inte testat all terräng med den och ska inte förespråka den allt för mycket (även om det för mig var det fräckaste jag stått på och sådan ohygglig skillnad mot för det övriga jag provat). Jag provade ett tiotal rocker-brädor från Forum, Capita, Lib Tech, Burton. Det låter lite fanboyaktigt men bananen och TRS från Lib Tech var det bästa (för mig). En av brädorna från Capita eller Forum kom jag knappt ned för berget på.

Magna Traction får tummen upp i himmelen och bananrocker formen likaså. Sedan finns det säkert brädor som du skulle gilla bättre men det enda du kan göra är att testa dom eftersom det hänt så mycket på brädfronten på sista tiden. Hade jag börjat åka bräda på iallafall fem av de drygt tio jag testade så hade jag inte åkt bräda mer än en dag. Det finns brädor som passar folk ohyggligt dåligt.

Ring och hör med backarna runt dig om de planerat in något event med något inriktat företag där dom samtidigt kommer ha så man kan prova brädor? Lite väl tidigt än kanske, men jag skulle inte vilja rekommendera att köpa en rocker utan att prova en först. Måste du shoppa utan att prova så kan jag inte hålla mig för att rekommendera bananen. Jag älskar den, en vän till mig älskar den och ska köpa en och de flesta man pratar med älskar den. En rocker-bräda kan vara formad och byggd på tusen olika sätt men bananens form är iallafall beprövad sedan 3(?) år tillbaka.

Mvh
Peter

Senast ändrad:
Viktoor sa:
Coldis sa:

Idag finns hur många freestyle brädor med rocker som helst, lås inte in dig på skate banana bara för den tidigare hypens skull.
Dom är ju populära för att deras rocker faktiskt funkar. Som sagt kom det mängder av olika versioner av negativ camber från alla tillverkare efter Mervin, och det är faktiskt så att många av dessa inte funkar. Märken vill bara få ut camber brädor för det är det folk vill ha. Mervins brädor är genomtänkta och väl provade innan de släpps. Men andra märken kan det bli så att du får EN (1) sväng t.ex., inget liv eller något att hämta ur brädan. Mervin kan och gör rätt. Vill man ha mer bett och en bräda som ger mer så säger jag verkligen Park Pickle (eller TRS för den delen), inte bara för parken, helt övertygad att denna i en normal längd går att köra som enda bräda varje dag på året.
Annars tror jag att även K2 vet vad dom gör när det kommer till rocker.
Äsch, det är inga rocket scientists i vita rockar som har tagit fram en perfekt rockershape för mervin. Det är vanlig rocker mellan fötterna, thats it. Alla märken utom ett fåtal har denna rocker på någon av deras boards nu. Skate banana var först och det är därför folk fortsätter att köpa dom, det är en bra bräda men det finns många fler som är lika bra eller som skulle passa en person bättre...

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp