Ny bräda = vallning, men hur lätt bränner man belaget??

j_sankan

Ny medlem
Tja

Har köpt ny bräda och inför sesongstart i hemedal nästa helg måste jag ju valla den!!
Har ett gammalt secondhand strykjärn som jag vallar med.
Vilken temperatur ska strykjärnet ha??
Är ett vallajärn enklare att valla med??
Hur lätt det är att bränna belaget??
Är ju inte så skoj att göra detta på sin nya bräda, men fegar man och vallar
med riktigt låg temperatur tar det såå lååånnng tid!!

Hej!

Mitt tips är att just valla med låg temperatur (1 prick på järnets tempskala kanske) och hålla på länge. Se till att hålla vallan i flytande tillstånd så länge som möjligt. På en bräda är det svårt pga den stora ytan, men försök. Det är endast i flytande form som vallan tränger in i belagets porer.

Om du däremot brassar på med hög värme, och råkar stanna till lite för länge på ett ställe, riskerar du att brännskada belaget. Porerna smälter igen och belaget kan inte absorbera vallan längre. Hög värme kan dessutom få belaget att släppa helt och bilda en bubbla eller uppbuktning, och då är du riktigt illa ute.

Allltså, låg temp och länge, håll järnet i rörelse hela tiden.
Å andra sidan behöver du inte valla en bräda lika ofta som ett par skidor.
Jo , jag har vallat en och annan bräda också i mnina dar.

/Ace DG

Ett tips är att, när du smälter vallan mot järnet och droppar ut det över belaget så skall det absolut inte ryka om vallan från järnet. Då är det för varmt och stor risk att sabba belaget.
Och när man vallar så får man låta de ta lite tid.....Annars kan det gå illa, och det är helt klart värt besväret att lägga lite tid på vallningen!

Ett vallajärn håller tempen mycket konstantare en vad ett vanligt stryjärn gör som inte från början är konstruerad för att användas till vallning.

Ett annat tips är, om du håller handen emot den sidan du har bindningarna på och känner att det börjar bli varmt så betyder det att du har varit på samma "ställe" för länge eller att ditt strykjärn är för varmt.(Fungerar även med skidor).

Tycker ni skrämmer upp honom lite väl...
Håll järnet i rörelse så ska det där inte bli några problem... Krävs en del för att ucka ett belag, lärt mej det av erfarenhet! Det är inte så att du behöver vara orolig bara för att det ryker om vallan när du droppar på den! Jag brukar iofs värma mitt järn på spisen, så det kallnar ju eftersom...

Liknande trådar

Tillbaka
Topp