Ny bräda - vilken bör passa?

gp_magnus

Ny medlem
Hej

Vill passa på att börja be om ursäkt för att vara en i raden av de som (bara?) frågar efter köptips. Men eftersom att ni verkar vara så hjälpsamma, och eftersom jag inte lyckats komma underfund om vad jag behöver än, så sväljer jag härmed stoltheten.

Specifikationer:

Längd: 186cm
Vikt: 75-78kg
Skostorlek: 43-44

Har åkt i säkert 12-13 år ca. 1-2 helger per år med visst uppehåll någon enstaka vinter. Känner mig dock säker i backen och håller mig endast till svart i pisten (inrikes liksom utrikes). Gillar att trycka på. Däremot rör jag mig sällan utanför pisten, men jag har tänkt att utforska puder lite mer under en utlandsresa om några veckor.

Är beredd att lägga en hyfsad slant (ca. 5k) på en gedigen bräda + bindning som håller i många säsonger framöver. Har kollat in Burton Custom X, men är lite osäker över längd och sådant även om det skrivits mycket tidigare. Ni har säkert betydligt bättre koll än mig.

Förslag mottages varmt!

Något styvt, ev med lite setback och lite taper så du kan ta dig runt i pudret? Antingen trad camber eller RC-tech/C2/clashrocker.

Såååå....Arbor A-frame, NS Raptor, Smokin KT-22, möjligen en Libtech Dark series. Längd typ 159-165 beroende på brädvalet.

Bindningar säger ju jag flux (Large i storlek), TT30 förmodligen med tanke på budget men nog svårt få till det på 5k med bräda och bindning i europa om du ska följa mina förslag.

Senast ändrad:
Jag kör custom x 58, har exakt samma längd och vikt som du, skostorlek us10-10.5.
158an funkar finfint för pipe vilket borde betyda att den funkar för pist med.
Tror trots allt att du borde kanske köra 160an för pist.
Inte speciellt övertygad om att det går bra offpist men har aldrig provat.

Kolla in hollywood vetja.

Dom har grym rea på minst 50% så tex ett par union force för 1250kr (finns kvar i din storlek om du inte har för stora boots)

Sen har dom sjukt grymma brädor också så det är bara ut att kolla där

linder sa:
Kolla in hollywood vetja.

Dom har grym rea på minst 50% så tex ett par union force för 1250kr (finns kvar i din storlek om du inte har för stora boots)

Sen har dom sjukt grymma brädor också så det är bara ut att kolla där
Med tanke på budgeten skulle jag nog slå till på de där bindingarna, god två till ett par Flux.

Tack för tipsen!

Verkar finnas en del att välja mellan. Saken är att jag ska till Denver (åka i Vail och Aspen) i februari, så det kanske är bäst att köpa bräda där med tanke på dollarn? Eller, tror ni att sverigerean klår priserna i USA i alla fall?

Nja prismässigt lär det inte bli så stor skillnad, men lär ha ett större sortiment att klämma och känna på :)

Eftersom jag sitter i Colorado just nu och har en diger shoppinglista så kan jag ju säga så här. Vid 7 kronor per dollar så ligger du i stort sett jämnt skägg med reapris Sverige jämfört med fullpris i USA (med vissa undantag åt båda hållen). Dock om du handlar i affär här så får du lägga på 8,5% på priset vilket du slipper hos många onlinebutiker i usa. Men sedan så kommer det ju komma en rea i usa också....Men som sagt utbudet är ju lite bättre på USA-sidan. Never Summer tillverkas ju i Denver så....

Xavier, befinner mig i Aspen just nu och tänkte ta mig en titt på brädor imorgon. Never Summer Raptor och Arbor A-frame står på agendan. Vilken bindning bör jag ha?!

MVH

Troligen Flux SF45, alt om budgeten sätter stop TT30. Senaste inköpet för mig på bindningssidan blev Flux DMCC Light som jag verkligen gillar men har då alltså inte testat SF45 eller TT30. Överväg Never Summer F1 också.

Jo, jag med. Hoppas du har varit i CO under veckan, det snöar järnet. Funderar dock på en Burton Custom X, älskade verkligen 162W-modellen. Hursomhelst ska jag köpa boots före jag gör någonting annat. Mjuka hyrboots är inte värdighet.

Hursomhelst, åker längs I70 på lördag, och tänkte om du hade något tips på vilket ställe som har bäst sortiment (och bäst pris). Christys, Sports Authority eller någonting mindre? Utbudet här i Aspens småbutiker har inte varit något vidare.

Tillbaka
Topp