Ny bräda, vilken längd?? hjälp!

Johan686

Ny medlem
Hej på er!
Ska köpa ny bräda i år och skulle gärna få lite tips om längden!

Själv är jag 178cm/73kg och åkte bräda kanske 60-70 dagar förra säsongen på en 161cm lång bräda. Det är också den enda brädan jag åkt på..

Hursomhelst, jag tänker skaffa mig en lite kortare bräda då jag tror att detta kommer att göra mig helt överjävligt grym i parken i vinter, men jag vill fortfarande kunna köra lite puder om det mot förmodan skulle komma något dump i Sälen i vinter..

Till saken.

Kommer en bräda på 156cm att kännas för liten?

Tappar man mycke känsla i offpisten om man byter från 161 till 156?

Känner man stor skillnad på 156 och tex 158cm? (Custom X finns nämligen i 156/160 och Raven finns däremellan, 158..)

det går alltid att bakmontera bindningarna hur kort brädan än är, så får du kanske jobba lite mer i pudret men om man jämnför det mot hur mycket roligare det är med en mindre bräda i parken är valet självklart. jag är förövrigt 193 och kör med en 163 bräda. har en kamrat som är 180 och kör 157. funkar för honom..

En 156 kommer nog inte att kännas för liten, men du kommer helt klart att känna av att den är kortare. I offpist kommer du att tappa en del bärkraft som säkert kommer att kännas, men det är nog mer en vanesak än en försämring.

Det säger ju sig självt att två cm känns mindre än 5, men faktum är att jag upplever att även en så liten förändring som två cm faktiskt känns, även om det är samma modell på brädorna för övrigt.

Är det Burton som gäller eller? Annars tipsar jag gärna om ett nytt stencoolt märke, Trilogy Arts, http://www.trilogyarts.com.
De har en 156 som skulle kunna passa dig riktigt bra.

tja
jag är 179 och körde med 158, 56 och 54 i vintras! körde mest 58 an å det tyckte jag funkade ganska bra men ska gå ner till 54 i år! jag trar att med din längd och vikt att du skulle klara dig bra med en 56 eller kanske 58!
tjao

jag är 184 och jag åker på en bräda som är 159 och den funkar klockrent för mig både i pisten/parken och i puder...
jag tycker inte att du ska köpa en för kort bräda om du vill njuta av puder åkning...

Mm.. nu fick man lite att tänka på. Känns som att det blir en 156a trots allt.. min gamla duger fortfarande ifall jag skulle känna att den nya inte räcker till utanför parken.
Och ja, det är Burton som gäller, får halva priset på delar av sortimentet genom jobbet. Annars hade det lätt blivit en Unity Pride, enbart för att den slaktade Transworlds test för andra året i rad. Hade blivit snordyrt att trixa hem en till gamla Svedala misstänker jag dock..

kom ihåg; man gör inte illa sig i luften!

Galning, gå inte ner i längd! Du har ju kört på för kort bräda tidigare, varför förvärra situationen ännu mer? Själv är jag 180 cm lång och kör på en 185 cm Rossignol Undertaker (swallowtail). Jo, du kommer att tappa MASSOR av känsla i offpisten om du byter ner dig. Köp en längre i stället, förslagsvis 168 cm +.

Om din 161 bräda fortfarande är hel tycker jag att du ska köpa en parkbräda, mjuk och kort (typ 152-4) sen är det bara att välja bräda efter väder.

Jovars, nu är det beställt en 156a.

TomasTegner: Om jag nån gång köper en bräda som är 168(!!) så kommer det inte att vara en snowboard iaf...och om inte Norge hade legat i vägen hade man kanske kunnat surfa på riktigt i Sverige t.o.m. Men tack ändå .)

Allla andra: Tack för era åsikter! om ni skulle va i Sälen och får syn på en galning med en Custom X som desperat försöker sätta sina första 5or, förmodligen i ett hopp som är lite för stort (Kläppens svarta line hade ett jävla monster förra säsongen) så kanske det är jag =)

Hoppas ni får en bra vinter allihopa!

stackare!
jag kan inte annat en gråta en skvätt för din skull, 156cm snyft.
jag kör en 168 när jag vill jibba o åka tätskog men annars är det en tanker på 2 meter som gäller!
jag kan lova dig att en 168 aldrig bli för lång det är bara en vanesak! puder på en 156a kan du ju glöma, dessutom är den ju så kort att du inte får upp någon fart till dina feta hopp och om du mot all förmodan skulle få det så kommer det knappt gå att landa på dina futtiga 30cm till tail!
nu blev jag nästan lite otrevlig o det var ju inte meningen, jag vill bara rekomedera alla som någon
gång tar några svängar utanför parken att köpa längre brädor.
mina rekomendationer är att en jibbingbräda kan vara kanske 15 kortare än åkaren o en freeride minst 10cm längre, än åkaren alså.

argument 1 = RUSKIGT mycke fartstabilare vilket innebär att du drarifrån alla shortboards.
argument 2 = du får kantgrepp även på isen vilket aldrig är fel.
argument 3 = det är som en dröm i lösnö pga den betydligt större bärytan.
(mindre vetenskapliga argument ;-P)
argument 4 = den blir som ett jädra svänghjul i snurrarna så det blir alltid ett varv extra.
argument 5 = du får alla brudarna i liftkön, längden har betydelse.

ha en döbra vinter du också, o vem vet det kankse dykerupp en fe i backen o trollar på 20cm extra på din bräda. lycka till /Emax

vad lever du i för värld? är det snowboard du snackar om?
du menar att jag skulle åka pipe med 168 bräda...
om du är så säker på din teori, varför är det inga proffs som kör på så långa brädor då?

världseliten kör pipe på 155-159 brädor.

offpist är en annan sak , men 2 m bräda...

162 duger gott till mig där.

hmm 2meter bräda i sälen jätte smart att rekomendera det!
man kanske hinner med 5 svängar innan man är nera.
Sen i liftkön fastnar du för att det står 5 snorungar med skiblades på din bräda....
2m är bara klumpigt i pist, park, skogsåkning, även kuperad offpist.

MEn vill man kompensera nått annat med en lång bräda så är det väll ok. :)

Jag är 190 lång har kört puder på 148cm bräda och det funkade men nu kör jag på en 167cm, vilket känns lagomt långt i alla tillfällen.

Tillbaka
Topp