Ny bräda?

vendoR

Ny medlem
Ny bräda?
Hej!

Ja, jag vet där är folk som skrivit detta så många gånger tidigare. Läste igenom lite av FAQ vad man ska tänka på när man köper ny bräda och sökte lite på forumet men vill ändå kolla med proffsen ;)

Ska köpa ny bräda till vintern, jag har bindningar (Burton Mission) och boots (Burton Ion) sen tidigare. Brädan jag har just nu är en 5-6 år gammal Extrem Rampage 159.
Åker mest pist/off-pist och park (half pipe och kickers, inte så mycket rail). Så tänkte mig nån schysst all-round bräda kanske.

Är 184 cm lång och väger cirkus 85 kg. Skostorlek 44.

Frågan är ju längden, ska man fortsätta köra på typ 158-159 eller gå över till 160+? och sen vill jag gärna ha en något mjukare bräda då den jag kör nu är rätt stel och tung.

Några tips?

Tack på förhand...

Senast ändrad:
Ny bräda?
Skulle föreslå att du testa Arbors Wasteland. Det är en riktigt bra bräda om du mest åker off pist o park. Att hitta en bräda som är mjuk men samtidig funkar bra i pipen är nog rätt svårt då du behöver en något hårdare bräda där. Wasteland är en all-roundbräda som har sin tyngdpunkt off pist och park (pist), den är dessutom inte så tung. Sen tror jag inte att du skall gå över 160 om du vill leka i parken med den.

Sen att den är den nu på marknaden coolste brädan är ju bara ett plus, hela brädans topsheet är trämossaik!

http://www.rebelsport.se/index.asp?showKat=2&ukat=10&showProd=178

Ny bräda?
Jag måste ju lägga till en fråga då jag har en bräda som är typ 146-150cm tror jag , jag ärinte så jätte seriös åkare men blir nog en resa till branäs på nåra dar i vinter(inte över 4dar iaf tror jag)
Jag är drygt 175 lång och kommer nog åka en hel del i dogparken och rail parken , undrar då om jag kan ha min bräda utan att det käns konstigt, o ska inte brädan vara lite kort när man ska köra lite trix m.m.?! ;)

Ny bräda?
barmark sa:
Skulle föreslå att du testa Arbors Wasteland. Det är en riktigt bra bräda om du mest åker off pist o park. Att hitta en bräda som är mjuk men samtidig funkar bra i pipen är nog rätt svårt då du behöver en något hårdare bräda där. Wasteland är en all-roundbräda som har sin tyngdpunkt off pist och park (pist), den är dessutom inte så tung. Sen tror jag inte att du skall gå över 160 om du vill leka i parken med den.

Sen att den är den nu på marknaden coolste brädan är ju bara ett plus, hela brädans topsheet är trämossaik!

http://www.rebelsport.se/index.asp?showKat=2&ukat=10&showProd=178
Tack för svaret!

Mm är ju ute efter en allround bräda fast mer mot park/offpist. Pipen åker man inte så ofta så Arbors Wasteland verkar ju passa perfekt för mina ändamål. Skulle dock gärna vilja ha lite fler alternativ.

Någon som kan säga nåt om Burtons Twin 157 eller Forum Destroyer?
Är sjukt sugen på Forum's bräda men kan man gå ner på 156 wide med
midjebredd 254 mm ?

Ny bräda?
Mxrider6 sa:
Med din vikt kan du förmodligen köra en ganska styv bräd som den ska köras!

Kikat på Burton Jussi?
Styv får den gärna vara, bara den inte är tung och känns "klumpig". Gillar o åka rätt aggresivt...

Men då dyker ju frågan upp igen... med min längd (184) och skostorlek (11 US 44 EU), hur kort bräda ska man köra och vilket midjemått måste jag minst ha så att jag slipper toedrag och märkliga vinklar på bindningarna? vill ju gärna gå ner på 156-157...

Ny bräda?
Såja... efter att ha läst en massa om olika brädor så har jag bestämt mig mellan 2 stycken!

Följer rådet av barmark så Arbor Coda 09 158 cm är med och Stepchild Corporate 158.5 midwide!

Nu så... vilken hade ni valt och varför?

Ny bräda?
vendoR sa:
Såja... efter att ha läst en massa om olika brädor så har jag bestämt mig mellan 2 stycken!

Följer rådet av barmark så Arbor Coda 09 158 cm är med och Stepchild Corporate 158.5 midwide!

Nu så... vilken hade ni valt och varför?
Tjo.

Åker själv på bla. Coda från Arbor. Coda är en grymt bra bräda som både kan ge dig fet puderupplevelse som att jibba runt i pisten, parken. Samtidigt so den har styvheten som krävs i pipen. Jag tror 158 har en midja på 25,2 cm. Du hade 44 i skor, beronde på skorna, har du vinklad sko är det nog inte något problem, har du ett par äldre skor som inte är vinklade kan det blir problem, kör du duckstance ala extreem är du ju lugn oavsett.

Jag har 44 och har inga problem, inte ens i carvar lågt... Fet bräda som d kan lite på oavsett om du åker i skogen parken eller i pipen.

Låt oss veta hur det gick.

Do it!
/M

Ny bräda?
Hej,

Trots att du verkar ha bildat dig en uppfattning så vill jag ändå lyfta fram burtons supermodel. Jag är 177 cm och väger 76 kilo och jag har tidigare kört på tre olika supermodel: 159, 163 och 168

Det är verkligen bra allroundbrädor och nu när du kan justera stancen oändligt så är det ännu lättare att ställa om från pow till freestyle. Dessutom är dessa brädor lite bredare än genomsnittet vilket jag tror är perfekt för storlek 44 när man börjar få lite problem med vissa brädor men kanske inte ändå vill kliva upp på en riktig wide-modell.

Du är ju ändå relativt stor så jag skulle rekommendera en 159-163 till dig...definitivt. Det är baserat på att du åker lika delar offpist/pist/freestyle.

Inget ont om dom andra alternativen, jag har inte åkt dem så jag kan inte kommentera. Men det vore synd om du inte kollade upp supermodel också, dessutom får du ju hedra Craig Kelly :-)

hälsningar
/Rob

Ny bräda?
158-160+ funkar riktigt bra om man ser till din längd. Det vore kanske smart att slå till på en Burton bräda eftersom du har både boots och bindning i det märket men det är naturligtvis inget måste. Jag tycker du ska kika in Burton Custom, finns dock risk att den är för mjuk men annars är det en riktigt bra allroundbräda.

Ride har även prisvärda brädor. Säljes på Stadium bla: http://ridesnowboards.com/boards/mens.asp

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp