ny bräda...

• Trådstartare Trådstartare NEW
  • Start datum Start datum

NEW

Medlem
ny bräda...
Tänkte skaffa mig en ny bräda till vintern som jag ska spendera i chamonix, måste dock erkänna att jag har sämre koll på årets utbud, är d nån som kan tipsa om en bräda som funkar lika bra utanför pisten som i(utanför viktigast...). Jag e ca 180 lång o väger 75.

ny bräda...
Jag kan inte säga vilken bräda du skall ha eft3ersom jag inte vet någonting om hur du åker, hur stor du är osv.

Men jag kan säga detta: Köp inte din bräda i sverige innan du åker. Köp den på plats eftersom det blir enklare med garantier och det är billigare. Min flickväns svenskinköpta forum delaminerade i chamonix i vintras och hon fick vänta till hon kom hem med reklamationen eftersom Forum frankrike inte tar emot svenska Forumbrädor (de ser på serienummret var den är ifrån).

det finns en hög butiker i cham, ZeroG är störst, Cham7 är trevligast ( och ärligast.)

ny bräda...
Forum funkar inte allså... Burton funkade dock utmärkt att byta utan problem... Om man hittar en bräda från förra säsongen på rea blir det sannolikt billigare än att köpa på plats i chamonix?

ny bräda...
Köp en Burton Fish, så ,kan vi väl träffas nånstans i Chamonix så får jag prova den :). Verkar störtskön men har inte råd med någon ny bräda i år :(

ny bräda...
Förra årets grejjer finns naturligtvis på rea där också. Det stämmer nog att Burton har ngn typ av europeiskt samarbete. Annars är det upp till generalagenten i varje land att sköta reklamationerna för sitt land.

ny bräda...
Tror nog att det blir billigast att köpa förra årets på rea här hemma, kommer ner i slutet på jan, lär inte vara nån rea kvar då. Funderar på en Burton, Salomon eller kanske ride runt 158-159 cm... nån som kan tipsa om en skön bräda som man kan pressa lite och som svarar... åker ganska aggressivt

ny bräda...
Jag skulle rekomendera en Burton Frontier från förra året. Johan Olofssons pro. En riktigt bra bräda för att åka! cap i nos & tail, spårar inte lika lätt i pudret. Resten slantwall, vridstyv och stabil för höga farter i pisten, snabb som tusan kant till kant. Finns i längd 158 och 163 som kan va aktuellt med tanke på vad du nämnde för längder. Förra året 5799:-, dra av 30% och du har vad du får dega hos oss nu.

ny bräda...
jag kan rekommendera en salomon fastback. dom funkar fin fint om man gillar att brassa på i all sorts terräng. sen har jag hört att völkel sting är fräsch med

ny bräda...
doughboy, om mitt inlägg hade varit felaktigt och brädan inte hade varit perfekt för det han vill ha så hade jag förstått dig, men nu är det så att jag ger honom jävligt bra information och dessutom kan han spara pengar på det. Du skulle inte vara tacksam om du fick ett svar på en fråga som gav dig möjlighet att köpa det du behöver till ett bättre pris än vad du kanske tänkt??

shit.....

ny bräda...
Om du vill ha en ny bräda, förra årets modell har du lite att välja på hos Hansons i Åre, www.hansonsport.se. De har för närvarande 30% på förra årets modeller. Annars kan du ringa runt till skidanläggningarnas skiduthyrningar och fråga om de har demobrädor till salu. Fick tag i ett par lagg på så vis och de var under halva-nyköpspriset och endast åkt på ca 10 dagar.

Lycka till!

/Anders

ny bräda...
Jag tycker att det är utmärkt att man kan få tips om brädköp, även av butikspersonal, och skulle givetvis vara tacksam för ett sådant tips som herr mwintz gav förut om jag var ute efter något nytt och inte riktigt visste vad jag ville ha. Reglerna för det här forumet är dock glasklara, ingen reklam, och så länge det förblir på det sättet tycker jag att man skall respektera det, eller åtminstone dölja sina intentioner lite bättre.

Så till dig som undrade över brädköp. SKAFFA DIG EN EGEN ÅSIKT. Surfa runt på nätet och kolla in olika märken, beställ hem broschyrer, teståk om du har möjlighet, fråga på freeride.nu. Tänk över vad för slags företag du vill stödja med ditt brädköp. Vill du stödja storförstag som bara har snowboard som ytterligare en inkomstkälla bredvid alla sina andra verksamheter eller vill du stödja företag som drivs av personer som brinner för snowboard. Vad du än gör: TA STÄLLNING!! Det finns alldeles för många snowboardkonsumenter som inte tänker.

THINK THINK THINK

ny bräda...
Jag har läst reglerna och jag vet att man inte får lägga reklam, jag vet även att det är 110 km/h på motorvägen.....

Och tyvärr för dig/er är jag ingen hycklare, så därför "döljer jag inte mina intentioner". Jag vill sälja en bräda, men jag vill sälja den för att den är så jävla rätt i det fallet.

Hade jag varit ute efter att göra komersiell reklam, så kunde jag utformat mina inlägg på ett helt annat sätt.

Vill du slippa mina inlägg så får du väl se till att få mig utslängd, för jag skriver det jag skriver, kunskap om en jävla massa produkter och ibland även en prisbild...that´s it!

ny bräda...
Doughboy! Om du inte har något vettigare att tillföra konversationen än ditt gnäll så tycker jag du ska tiga still! Om nu "herr mwintz" kan hjälpa killen att hitta den perfekta brädan till rätt pris så är väl det bara bra. eller? Jävla paragrafryttare!

ny bräda...
doughboy - "Tänk över vad för slags företag du vill stödja med ditt brädköp. Vill du stödja storförstag som bara har snowboard som ytterligare en inkomstkälla bredvid alla sina andra verksamheter eller vill du stödja företag som drivs av personer som brinner för snowboard"

Håller med till fullo doughboy...

ny bräda...
Hoppsan!
Kul att man kan få folk att reagera. Herr mwintz; Jag vill absolut inte få bort dig från forumet. Det behövs folk som vet vad de pratar om, och det tror jag att du gör. Du måste ha lite distans till dina egna inlägg och tåla att man provocerar lite. Det där med att dölja sina intentioner var mest ett skämt från min sida. Hycklare har inget här att göra, vill man göra lite smygreklam så ska man köra med öppna kort. Jag ville inte gnälla förut, bara vara lite irriterande näsvis, och det verkar ha lyckats.

NEW; Hur går det med brädköpet?

ny bräda...
Får börja med att tacka mwintz för rådet, har kollat på J Olofssons nya men den fans bara i 163 vilket e lite för långt, så förra årets är värd att kolla upp!
Funderar annars på en Burton Omen, elr kanske salomon fastback. Och angående att stödja små företag som brinner för snowboard så har jag kört på både extrem och atlantis ex antal säsonger nu. När d gäller multinationella storföretag som Burton och Salomon så kan man ej komma ifrån att d gör bra brädor...(vilka har pengar till att betala duktiga åkare som konsulter och lägga ner mångmiljonbelopp på FoU) ...och ett litet antal snowboard åkare kan inte göra mycket för att bromsa homogeniseringen i utbudet på marknaden pga av globaliseringen och de multinationella företagens utvidgande på bekostnad av de små nischade företagen "som brinner för åkningen". Men som sagt får jag välja mellan två likvärdiga brädor till samma pris från Burton och Extrem väljer jag Extrem...

ps. helt sjukt vad som hänt på Bali! Var på sari Club i Kuta för två månader sen...skrämmande

ny bräda...
Hej NEW.
Kul att se att du i alla fall tänker efter lite. Det är allt för få som gör det. Om du sedan kommer fram till att du tycker att det är OK att köpa t.ex en Salomon så tycker inte jag att det gör något, det är medvetenheten som är det viktiga. Vilken ståndpunkt man sedan tar är ju upp till var och en.

Jag måste bara påpeka att jag tycker att det är ett grovt misstag att dra Burton och Salomon över samma kant. Även om Burton är ett multinationellt företg så ägs och drivs det av snowboardåkare. De ingår inte i någon stor koncern och har inga aktieägare som de måste stå upp inför när det är dags för bokslut. De är pionjärer inom snowboard och har varit med och legat långt fram i utvecklingen av snowboards i över 20 år.
Salomon däremot gick in i branchen i ett läge när de visste att det skulle bli ekonomiskt lönsamt och de köpte upp åkare som Daniel Franck för att vara ännu mer säkra på framgång.

Så det är ganska stor skillnad på Burton och Salomon i det avseendet. Att jag sedan personligen tycker att Burton som märke är ungefär lika roligt som Konsum är en helt annan sak.

FIGHT THE POWER!!!

ny bräda...
Du tror inte att Extrem, Atlantis, M3 osv har pengatankar? Suck, alla är vi små kapitalister, komunister är bara kapitalister som inte lyckats... Skit samma, det var inte det vi pratade om.

Jag gillar Burton, älskar deras kläder, deras brädor (även om jag knäckte två förra året, fast jag får ju nya, so what`s the deal.), deras bindningar och boots. Jag hade samma åsikt som dig: "Fan, längre än 160 kan jag ju inte ha", sen så slutade det på en 164 ändå när jag knäckte 160:an. Rätt skönt att ha lite längd, så mycket sämre på att snurra blir man inte. Skulle väll vara på railsen då, men man sabbar ju brädan totalt där ändå.

Salomon gör grymt bra brädor, det vet jag (fan vad jag vet saker, låter nog som en besservizer), men polares som jag åkt på har jag gillat skarpt (dock inte deras bindningar...) Extreme däremot håller jag inte högt, deras brädor gick av som späntad kaffeved nere i Alperna, tyckte någon knäckte sin eller den dellamminerade varannan dag.

Min åsikt, hoppas den hjälper.

ny bräda...
Kolla in Allian brädorna, kör själv på en och är grymt nöjd. Att dom sedan är coola och ägarna "inte" har samma komersiella intresse som tex Salomon, Burton osv är ju inte fel...

Mvh
Zevs

ny bräda...
Hej New,
Ser att ni diskuterat lite bradsorter och bla har Burton varit pa tal. Du vill ha en brada som klarar det mesta och bra utanfor pisten. Jag har sjalv kort en del brador och Burton Custom hade jag under tva sasonger. Burton sjalva sager att den ar bra pa det mesta, och det ar den faktiskt. Den kan dock vara lite orolig om du kor fort i hard uppkord sno. Burton Frontier som nagon namde forut ar en ganska extrem brada, riktigt styv och om du vill kora mycket i losare sno sa kommer du inte kunna kanna "snokanslan". Den passar bast just for den akning som Johan Olofsson haller pa med, han aker visserligen mycket offpist, men pa ett satt som far oss andra att hapna. Men den ar grym om man just gillar harda plankor, som en tidigare inlaggare skrev. Det finns en hel del marken darute som ar bra, men om du vill ha en bra allroundbrada som funkar bra for det mesta, pist, hopp, lossno sa ar en Burton Custom fran forra aret ett bra alternativ. Extrem har ni diskuterat, jag har akt pa flera modeller och gillar dem.
Som sagt, det finns andra marken darute, sa fortsatt lyssna lite pa andras asikter. Lib Technology skulle vara intressant att titta till ocksa, tyvarr tror jag inte att de har nagon aterforsaljare i Sverige.

Just nu har jag en Option Signature som jag ar riktigt nojd med. Dock ar nosen ganska jamnstyv och gor att den flyter lite lustigt i lossno. Den har ett aningen styvare flex (sidled och langsled) an Custom som gor att man tar sej igenom lite hardare sno, och ar stabilare vid hogre fart pa hart underlag.

Titta in pa foljande sida http://www.snowboarderreview.com for att fa lite mer tips.

Jag har stor forstaelse nar mina "bradbroder" valjer bradmarken av "ideologiska" sjal, men sjalv haller jag mej utanfor den diskussionen. Jag respekterar deras val.

Ride on Brother

ny bräda...
Jag bara undrar hur Herr Mwintz kan vara så säker på vilken som är den rätta brädan för honom? Har ni åkt mycket tillsammans?

Jag kan bara säga att de som åker på utpräglade freeridebrädor av typen mwintz föreslår är lätträknade i Chamonix. I princip alla åker på freestylebrädor ( det gäller även personer som Marco Siffredi RIP).

ny bräda...
Vi har inte åkt en sekund ihop, men däremot har jag åkt alla brädor från Burton i 3 säsonger. Och med ledtexten "en bräda som funkar lika bra utanför pisten som i(utanför viktigast...). Jag e ca 180 lång o väger 75." Så kan jag utan att darra rekomendera den brädan till 100%

ny bräda...
Jag har jobbat som snowboardlärare i Trysil i tre säsonger och har därför kört ett stort antal brädor. Jag kan bara säga en sak, Jag har "gone Burton forever". En liten lista: (detta är mina personliga uppfattningar, så hacka inte)

Burton:

FRONTIER: En riktigt stabil bräda, en "pråm" i en bra bemärkelse, den tar dig igenom det mesta, grym att ligga och bränna med. Inte direkt någon jibbing, park grej. I år så heter den väl "REPUBLIK"

CODE:(Blandning mellan gamla Rush och Balance).
HÅRD bräda, dock väldigt trevlig. En riktigt bra bräda om du skall in i parken!

BMC: Jahoo!!! Lätt bräda som har allt!!! Dock lite dyr men man får verkligen valuta för pengarna. Bra respons!

Körde slutet av förra säsongen på en BMC. Fick dock en för kort modell så den är lite för okontrollerbar för mig.

Extreme:

Carbon expose: Ett stort lyft på hatten för Extreme. Bra bräda som hamnar någonstans mellan Burton Custom och Frontieren.

Tack för mig!

ny bräda...
jag skulle nog köpa en burton bmc om jag var du....nackdelen är väl priset....tycker att du ska leta efter en bräda som är runt 160, men egentligen är det bara du som kan avgöra längden, bredden å stycheten på brädan...alla är vi olika och tycker annorlunda....

jag kör på en forum devun walsh, den är rätt styv och man får bra respons i höga farter....tycker den funkar perfekt överallt...

Tillbaka
Topp