Ny bräda

HimClown

Ny medlem
Ny bräda
Tjena.
Vet att det finns många liknande trådar men ingen specifik.

Ska köpa mig en egen bräda nu. Hade tänkt att lägga ca.4000 på bräda och bindingar, och sedan runt 1000 på boots. Har åkt Skidor hela mitt liv men började med bräda för 2 år sedan.

Problemet är att jag är 190cm lång och väger 65kg (vikten går uppåt, klar växt på längden).
Vad jag då har läst att för min typ av åkning ska jag ha en bräda som går ungefär till hakan. Men jag hittar inga som är så långa.. Hittat burton, nitro, k2 brädor som är 165cm men inte längre. (Enligt min längd borde jag ha en som är ca.175).
Ska jag då ta den längsta jag kan hitta? På sommrarna åker jag wakeboard som är 142 lång. Finns det några likheter mellan dessa (snowboard, wakeboard, längder, bredd osv).

Allt som kan hjälpa är välkommet!

Senast ändrad:
Ny bräda
hej, jag är lika lång som du, fast jag väger lite mer (87kg). Till dig skulle jag rekommendera en bräda som är mellan 162cm till 167cm, själv har jag åkt på en 164cm wide och det kändes helt rätt för mig. nu kör jag 162cm wide och känner att några cm till skulle inte skada.Tänk på att med en wide bräda så får du också mer åkyta. Kortare bräda = park,jibb Längre bräda=stora berg,puder, en längre bräda är även mer fartstabil.

Ny bräda
Okey tack! Men har du någon speciell bräda då som du kan rekommendera? Brukar alltid hamna i parken tillslut så att köpa en bräda som även klarar det är att föredra.

Ny bräda
Jag är 186cm och väger 65kg, jag kör på korta brädor som passar min vikt och jag tycker det funkar bra, började med en 155 cm och kör nu på en 156cm, har iofs inte provat en riktigt lång men du ska nog inte stirra dig blind på längden. Längre brädor är ju nämnligen anpassade för en högre vikt och då är det svårt att få tryck på kanten när man svänger om du väger för lite.

Ny bräda
Dehär är ju det sjukaste jag sett! din beskrivning av dig själv är som en kopia på mig!

Det jag själv köpt i år är:
K2 Anagram 158+ K2 Sonic bindning (3500kr) riktigt skön bräda(!), Bindningarna går att diskutera men de är grymt bra för priset. Blev rekommenderad brädan när jag var på oneoff och snackade med dem.

När det gäller boots kan jag inte göra annat än att säga att du borde spendera mer på dem. du hittar inga bra boots för under 1000kr såvida de inte är nedsatta prismässigt. Jag kör på ett par 32 lashed och älskar dom! :)

hoppas att detta hjälper!
//Rikard

Ny bräda
Jag har också kört en säsong med K2 Anagram och K2 Sonic bindning, mycket nöjd med det. Håller dock med om bootsen, lägg lite pengar på dom om du kan.

Ny bräda
Jo tack det låter riktigt bra! :) Köpte du den i butik eller via internet?
Har googlat men hittar den bara på utländska sidor, så om det finns länk till här i sverige skulle det uppskattas!

Ny bräda
Stadium hade den förut, men dom har slutat med K2 nu. Tror det är ganska få butiker i sverige som har K2. Det finns dock några (men jag vet inte vilka det är). Det funkar rätt bra att beställa från utlandet, så länge det är inom EU betalar du ingen tull eller moms på det och de flesta butiker har billig frakt inom EU.

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp