Ny bräda

FiddeO

Ny medlem
Ny bräda
Tja
Ska köpa en ny bräda, bindningar och boots nu men vet inte riktigt vad man ska satsa på så jag skulle gärna vilja ha lite tips. Jag är ute efter en freeride bräda med ungefärlig längd 160-165cm
och anser mig själv vara en hyfsat bra åkare. till saken hör också att jag funderar på en säsong i alperna nästa år och tänkte väl därför satsa på lite kvalite.
förslag?
mvh

Ny bräda
lägg den verkliga kvaliten på skorna, dom är a och o, passform, kvalite etc, burton brukar vara bra.
resten e inte så viktigt.
frontier heter i år något annat ( olofsson modell ! ) och är något hård men ack så skön när man väl lärt sig.
hade jag valt igen hade jag valt en seven, dock är burton ngt dyra.

Ny bräda
Burton Bullet 165 ar superskon! Men strunta i stepins, ta gamla hederliga bindningar sa kan du variera lite mer men fortfarande ha skorna helt knappta.

dKv

Ny bräda
Det verkar omöjligt att komma ifrån den här debatten och jag kan omöjligt hålla tyst.

Självklart finns det massor med snowboards som väl matchar Burton. De svenska snowboardkonsumenterna verkar dock mer än lovligt enkelspåriga vilket också avspeglar sig på vilka snowboards man faktiskt kan få tag på i vårt avlånga land. Att inte Mervin Manufacturings brädor (Gnu, Lib-Tech, Supernatural och Roxy) inte finns representerade i Sverige är inte något annat än en skandal. De gör helt suveräna brädor och med åkare som Danny Kass, Markku Koski, Barret Christy, Jamie Lynn, Dave Lee, Matt Hammer, Temple Cummins och vår egen Jakob Wilhelmsson är de hetare än någonsin. Sedan finns det flera andra märken, till exempel Never Summer, Capita, Glissade och Unity som också gör grymma brädor men inte heller finns här.

Sedan är det ju faktiskt så, kära edsvurna Burtonriddare som tror att Burton skulle vara så mycket bättre än allt annat, att de allra flesta seriösa snowboardmärken, tex Palmer, Nitro, Ride, K2, Duotone, Salomon, Lamar mfl, som gjort brädor ett tag gör bra snowboards som mycket väl står upp emot Burton.

Så till dig som ställde frågan säger jag: Det finns många alternativ till Burton och de allra flesta är betydligt roligare!!

Några personliga favoriter i den längd du efterfrågade:
Lib-Tech, TRS 162
GNU, Altered Genetics 162
Supernatural 162
Never Summer, Premier T5 163
Unity, Dominion 164

Snälla snowboardkonsumenter! Nöj er inte med Sveriges veka utbud. Åk utomlands och handla så att så att våra distributörer får sig en tankeställare.

FIGHT THE POWER!!!

Ny bräda
Åker man lite offensivt så slits en snowboard oehört snabbt. Det räcker med att åka på en sten för att stålkanten skall lossna, händer det dessutom på hälsidan under fötterna så är det adjöss med den brädan.....

Satsa på en lite billigare bräda! Hur dyr brädan är står inte i paritet med hur hållbar den är, och det är inte speciellt kul att köra sönder en bräda som kanske kostade 7000....

Jag rekommenderar att du köper en bräda av fjolårets modell! Ofta är det inte mer än grafiken som skiljer. För att vara riktigt frank så ser de flesta brädor faktiskt likadana ut innuti. Sen kan tillverkarna överträffa varandra med olika exotiska material (som de tar hutlöst mycket betalt för). Betala max 3000 för brädan.

Det viktiga är formen på brädan. Skall du friåka (du sa att du ev. skullle "göra en säsong") så behöver du en stor bräda (stora berg vettu´). Köp en bräda av boardercross eller freeride-carve modell och ett par lite hårdare kängor för step-in bindning (de flesta nya system är bra burton, emery och shimano) så kommer du att vara kung på berget!!!!

/Jonas

Ny bräda
Håller med Jonas, köp en bräda från förra året och spara ett par tusen. Det kan vara helt OK att köpa udda fabrikat, själv kör jag på Freesurf som var asbillig men är grym och har hållt flera säsonger i Cham utan en skråma.

Satsa på ett par sköna boots av bra kvalitet, det ger mer än den värsta brädan. Om du drar till Alperna finns det butiker som är experter på sånt till exempel Footworks i Chamonix. Bra bindningar är oxå vettigt men skippa step in. Det är lättare att få bra passform på de gamla hederliga grejorna och kombinera olika fabrikat. Följ inte strömmen,. Lycka till

Peter

Ny bräda
har själv varit inne lite på att försöka få tag i förra årets modell men vart hittar jag dom bäst?
dom lokala sportaffärerna har väl inte gamla brädor...

Ny bräda
Joo då, dom brukar ha kvar fån fjolåret, gäller bara att dom har nån bra längd. Dom kanske inte står framme, men fråga så har dom säkert nåt på lagret

Ny bräda
du som snakka om att man kör på en sten och hela stålkanten kan lossna...... vaddå stålkant kan lossna? åker du i pist så lossnar den ju knappast och några stenar hittar du ju knappast om du ej drar i n i skogen.. men herregud kör man på en sten går ju för fan inte hela brädan i pajj...

jag tänker köpa burtons nya bräda "custom" för 6000:- visst det svider men burton har hög kvalite och är en av de få märkerna som får snowboardsen att utvecklas......

och vaddå att köra offensivt, går brädan sönder då? nä knappast!

Ny bräda
du som snakka om att man kör på en sten och hela stålkanten kan lossna...... vaddå stålkant kan lossna? åker du i pist så lossnar den ju knappast och några stenar hittar du ju knappast om du ej drar i n i skogen.. men herregud kör man på en sten går ju för fan inte hela brädan i pajj...

jag tänker köpa burtons nya bräda "custom" för 6000:- visst det svider men burton har hög kvalite och är en av de få märkerna som får snowboardsen att utvecklas......

Ny bräda

Ny bräda

Ny bräda
Offpist/skogsåkning "kostar" väldigt mycket bräda..... Dina tafatta försök i Sälen kan inte ens med god fantasi kallas för offpist......

/Jonas

Ny bräda
tycker inte att du ska köpa step-in och sen är boardstore.nu att rekomendera om du ska ha ett bra paket i fjolårets/årets modell till ruggigt bra priser!!!

Ny bräda
Gå in på oneoff och köp en M3 bräda från år 2001 för 3000:-. Den har kostat 5700:-. Jag har kört på en sån bräda i 2 säsonger och är hur nöjd som helst. Aningen styv om du vill köra mycket i parken, annars funkar den till allt. Jag kör med flowbindingar till och tycker att det funkar ypperligt.

Ny bräda
Snowgod sa:
Håller med Jonas, köp en bräda från förra året och spara ett par tusen. Det kan vara helt OK att köpa udda fabrikat, själv kör jag på Freesurf som var asbillig men är grym och har hållt flera säsonger i Cham utan en skråma.

Satsa på ett par sköna boots av bra kvalitet, det ger mer än den värsta brädan. Om du drar till Alperna finns det butiker som är experter på sånt till exempel Footworks i Chamonix. Bra bindningar är oxå vettigt men skippa step in. Det är lättare att få bra passform på de gamla hederliga grejorna och kombinera olika fabrikat. Följ inte strömmen,. Lycka till

Peter
Gammal tråd men (Republic of) Freesurf var riktigt fina grejer det!
Det var min första bräda också.

Men till alla er som ska köpa ny bräda, kolla noga, det finns massor att välja på!

Tillbaka
Topp