Ny bräda

Ny bräda
Tjena folket!

Inför kommande säsong är jag i stort behov av en ny bräda och behöver lite hjälp o tips!

Längd: 185cm
Vikt: 75 kg
Skostorlek: 43
Bindningar: Salomon Chief L

Har gjort vinter säsong förut och är en helt ok åkare! Jag är ute efter en bräda som fixar först o främst parken och har börjat att gå ganska stort (svarta hopp). Vill dock gärna att brädan funkar bra off pist med då det blir en hel del! Min förra bräda var en relativt kort camber bräda och jag skulle nog föredra camber före rocker men har inte riktigt koll på pros o cons vad det gäller rocker. Jag hoppar mycket mer än vad jag railar!

Några förslag :)?
Tack på förhand!

Senast ändrad:
Ny bräda
En bräda med hybrid camber. Antingen rocker imellan bindningarna eller camber mellan.

Till exempel: Smokin superpark(Galet skön och bra bräda), Capita Defenders Of Awesome, Capita Totally FK'n Awesome eller Black snowboard Of Death. Annars har du ju bataleon också, Bataleon evil twin, Riot eller Goliath.

Nu tog jag exempel från märken som jag är väldigt nöjd med. Kolla efter en bräda mellan 155cm och 162cm. Men vikten är viktigast(no pun intended).

Ny bräda
Om du ska köpa en Rocker eller en Rockerhybrid. Så föreslår jag att du testar brädan först. Visst blir flytet i puder bättre med en rocker eller hybrid. Men man förlorar ganska många andra egenskaper som en camber har.

Jag kör själv på en hybridrocker, T.Rice promodel som jag tycker är den perfekta allroundbrädan, tillräckligt poppig och rejäl men ändå lekfyll och med flyt om det skulle snöa. den vann även Good Wood som bästa bräda(good wood är Transworlds stora snowboardtest de gör varje år)

http://www.boardlife.se/snowboard/b...-157-(blunt)-c2b-tx?group=prod_prod_grp-s1/46

Ny bräda
Thomsson sa:
Skate banana är ingenting för det stora hoppen. Det går ju men du vill nog ha en stabilare bräda på svarta hopp.
not true. klart en styvare bräda är något mer stabil, men jag satt svarta hopp på kungsberget förra säsongen med min banan utan problem. jag bröt också handleden på ett av dom, men det var för att jag landade helt fel.

Ny bräda
KungMartin sa:
Thomsson sa:
Skate banana är ingenting för det stora hoppen. Det går ju men du vill nog ha en stabilare bräda på svarta hopp.
not true. klart en styvare bräda är något mer stabil, men jag satt svarta hopp på kungsberget förra säsongen med min banan utan problem. jag bröt också handleden på ett av dom, men det var för att jag landade helt fel.
Skatebanana är inte att rekommendera om ens huvud fokus är att köra större hopp+ lite offpist. Klart det går. Men det finns brädor som är mycket bättre anpassade. Som tidigare nämnda brädor i tråden. Ganska intressant att vi alla öser hybridrockers som förslag när trådskaparen vill ha en Camber. Ride DH är en klassisk parkbräda med camber som passar utmärkt till hopp. Brukar dessutom vara billig i Sverige.

Ny bräda
combatspenat sa:
Skatebanana är inte att rekommendera om ens huvud fokus är att köra större hopp+ lite offpist.
Wajj nott? han sa ju att han gillar park. bananen är den ultimata parkbrädan. för offpist har den reverse camber, och för stora hopp har den helt enkelt stabiliteten ;P dessutom är skate bananen är stabil även i hög fart.

enligt denna video är den en favorit, men dom nämner iofs inga big jumps.

Senast ändrad:
Ny bräda
1313178415025.jpg

Ny bräda
combatspenat sa:
KungMartin, Hur många gånger har du kört på din skatebanana?
förra säsongen typ.... en månad totalt. innan det hade jag testat polares i en vecka innan jag köpte egen.

Senast ändrad:
Ny bräda
Sexylubben sa:
combatspenat sa:
dessutom har jag hört att skate bananen är stabil även i hög fart.

min skate banana var inte stabil i høg fart, så om det ikke er noen forskjell fra skate banana til skate banana så er ikke skate banana noe og ha om man ønsker høy fart:p
min var det. snubben i videon's var det... jag körde högsta växeln på svart backe utan fladder.

Ny bräda
Ride DH är ju finfina grejjer!

Eller matcha Salomonbindningen med nagon passande parkig camber fran dem. Fina grejjer det med, har glömt namnet pa den brädan jag tänker pa iof :D Tyvärr sa är det flera modell som finns som svart classicmodell sa det hjälper inte heller ..

Du kan ju alltid ta en lite mer normallang camber... typ 158

Ny bräda
4 förslag som skulle sitta helt klockrent.

Rome Agent Rocker 158
Gnu Riders Choice 157,5
Lib-Tech TRS 159 eller 157
Smokin Superpark 159

Ny bräda
Tack för all input!

Jag kolla lite mer på skate bananen och hittade en 156cm lång wide bräda med flex 6 och funderar faktiskt på den då det verkar vara en kul bräda, men är orolig som sagt för att den då blir lite för ostabil i de högre farterna o större hoppen.

Kollade även på banan TRS men då hittade jag ingen under 159cm (vill gärna ha en kortare bräda, helst 156) wom var wide på (behöver en wide då jag har large bindningar!)

Har bestämt mig för att jag inte vill ha en rocker bräda men en hybrid skulle jag kunna tänka mig!
Vad tror ni om TRS vs Skate bananen (som faktiskt har flex 6)

Ny bräda
Har inte testat Gnu Riders choice 2013 men 2011 var en rolig bräda att åka på! TRS är nog en mycket bättre bräda än Skate banana för dig, precis som du skriver så är den lite stabilare och roligare i högre fart.

Ny bräda
iSnowboardJunkie sa:
Tack för all input!

Jag kolla lite mer på skate bananen och hittade en 156cm lång wide bräda med flex 6 och funderar faktiskt på den då det verkar vara en kul bräda, men är orolig som sagt för att den då blir lite för ostabil i de högre farterna o större hoppen.

Kollade även på banan TRS men då hittade jag ingen under 159cm (vill gärna ha en kortare bräda, helst 156) wom var wide på (behöver en wide då jag har large bindningar!)

Har bestämt mig för att jag inte vill ha en rocker bräda men en hybrid skulle jag kunna tänka mig!
Vad tror ni om TRS vs Skate bananen (som faktiskt har flex 6)
grejjen är den att skate bananen fungerar hur bra som helst i höga farter (jag åkte ofta snabbt på min och min väns förrförra säsongen). ska man vara petig så är så klart dom lite styvare brädorna ett snäppet bättre val. men då förlorar man också pop.

men vill du ha en något hastighets stabilare bräda så kör absolut på trs eller typ Phoenix. däremot vill du inte ha en för lång och för styv bräda om du gillar park.

Kolla om du hittar en 156 Phoenix, annars tycker jag att du kör på bananen. Varför tror du bananen är så tillgänglig? den är populär, av en anledning!

Ny bräda
KungMartin Hur tänker du att det skulle vara mer pop i en bräda som är mjukare och rocker formad än en som är lite styvare och har camber?

Ny bräda
hmm, trodde dom va rocker också. men styvare bräda= mindre flex, mindre pop?

i vilket fall som helst är skate banana inte vilken rocker som helst. och den är tillräckligt stabil i hög fart.

Senast ändrad:
Ny bräda
iSnowboardJunkie sa:
(behöver en wide då jag har large bindningar!)
Jag förstår inte riktigt detta. Du skriver att du har storlek 43 i boots och det finns såklart bindningar i storlek L som passar dina boots, men jag förstår inte varför du behöver en widebräda på grund av att du har bindnignar i L?? Menar du att bindningarna är för långa för att passa en normalbred bräda? Jag har använt Fluxbindningar i L på brädor ner till 25,1 i midjan utan några som helst problem med att bindningarna skulle vara för långa.

Med 43 i boots borde du inte alls behöva en widebräda.

Ny bräda
Doughboy sa:
iSnowboardJunkie sa:
(behöver en wide då jag har large bindningar!)
Jag förstår inte riktigt detta. Du skriver att du har storlek 43 i boots och det finns såklart bindningar i storlek L som passar dina boots, men jag förstår inte varför du behöver en widebräda på grund av att du har bindnignar i L?? Menar du att bindningarna är för långa för att passa en normalbred bräda? Jag har använt Fluxbindningar i L på brädor ner till 25,1 i midjan utan några som helst problem med att bindningarna skulle vara för långa.

Med 43 i boots borde du inte alls behöva en widebräda.
Jag baserar det på att min gamla bräda (25,3cm) var för smal för mig hur jag än ställde in bindningarna då hälarna alltid tog i på brantare hälsvängar och gjorde att jag tappa fästet och åkte på rumpan!

Ny bräda
iSnowboardJunkie sa:
Jag baserar det på att min gamla bräda (25,3cm) var för smal för mig hur jag än ställde in bindningarna då hälarna alltid tog i på brantare hälsvängar och gjorde att jag tappa fästet och åkte på rumpan!
Om din normala fotstorlek är 43 så borde du inte behöva ha bindningar i L och inte heller en widebräda.

Ny bräda
Doughboy sa:
iSnowboardJunkie sa:
Om din normala fotstorlek är 43 så borde du inte behöva ha bindningar i L och inte heller en widebräda.
Det kan du ha helt rätt i, men nu har jag bra bindningar som jag kör på och de råkar vara i large!

Ny bräda
Ride DH! Nitro har också fina camberbrädor för parkåkning, och Burton CustomX är också ett altenativ. Och Salomons Man´s Board. Om du hellre hoppar stort än railar, köp en camberbräda!

Ny bräda
Vad gäller fartstabilitet så är en banan inte rätt men de flesta brädåkare åker inte fortare än att en banan klarar biffen. Det är en balansfråga att åka fort på en mjuk bräda så länge den har hyfsat grepp (vilket banarne har).

Vad gäller pop så skulle jag säga att det är relaterat till vikt och teknik. En tung och duktig åkare upplever en mjuk bräda som lekig men rätt slö/slapp i gensvaret, en lätt eller mindre skicklig åkare (eller i lägre hastigheter) upplever en styv bräda som klumpig och plankig men tycker sannolikt att en mjuk bräda är livlig och med bra pop.

Spontant skulle jag inte ta samma bräda till stora hopp och OP om jag skulle köra camber. Med hybridrocker blir OP-egenskaperna bättre, speciellt på en styvare bräda men lite mer risk att tailen glider undan om man inte landar bra. Ska du köra OP på kort bräda så skulle jag definitivt säga att du ska skippa camber. Allt under 160 är kort i OP...

Ny bräda
Så en hybrid (rocker mellan bindningarna och camber under bindningarna) som är 156cm lång och är wide med flex 6 skulle inte funka så bra i parkens större hopp? En vanlig camber skulle vara bättre?

Ny bräda
Iller sa:
Vad gäller fartstabilitet så är en banan inte rätt men de flesta brädåkare åker inte fortare än att en banan klarar biffen. Det är en balansfråga att åka fort på en mjuk bräda så länge den har hyfsat grepp (vilket banarne har).

Vad gäller pop så skulle jag säga att det är relaterat till vikt och teknik. En tung och duktig åkare upplever en mjuk bräda som lekig men rätt slö/slapp i gensvaret, en lätt eller mindre skicklig åkare (eller i lägre hastigheter) upplever en styv bräda som klumpig och plankig men tycker sannolikt att en mjuk bräda är livlig och med bra pop.

Spontant skulle jag inte ta samma bräda till stora hopp och OP om jag skulle köra camber. Med hybridrocker blir OP-egenskaperna bättre, speciellt på en styvare bräda men lite mer risk att tailen glider undan om man inte landar bra. Ska du köra OP på kort bräda så skulle jag definitivt säga att du ska skippa camber. Allt under 160 är kort i OP...
Håller med dig i allt. Men ska man mysköra i skogen så kan man ha en bräda under 160... över 160 om man ska bomba en storbergsida Offpist är ett så stort begrepp att det är svårt att dra någon slutsats förutom att en rocker flyter bättre i lössnö.

Ny bräda
iSnowboardJunkie sa:
Så en hybrid (rocker mellan bindningarna och camber under bindningarna) som är 156cm lång och är wide med flex 6 skulle inte funka så bra i parkens större hopp? En vanlig camber skulle vara bättre?
skejtbananen e bäst i park, ha det i åtanke ;D

Ny bräda
Nej, Skatebananen är inte bäst i park. Den är jätte kul att åka på i låg fart, på boxar och inne i skogen efter det just snöat 3 dm. Men den är absolut inte den mest kompletta parkbrädan då den saknar både pop, stabilitet och kantgrepp som man får på en camberbräda.

Om du nu aldrig testat en Rocker så föreslår jag att du testar innan du köper då en del blir frälsta på det och andra hatar det. Samma sak med hybriden.

Ny bräda
iSnowboardJunkie sa:
Doughboy sa:
iSnowboardJunkie sa:
Det kan du ha helt rätt i, men nu har jag bra bindningar som jag kör på och de råkar vara i large!
Ursäkta om jag ställer många frågor. Är problemet verkligen bindningarna?? Är det inte bootsen som är för långa?

Senast ändrad:
Ny bräda
combatspenat sa:
Nej, Skatebananen är inte bäst i park. Den är jätte kul att åka på i låg fart, på boxar och inne i skogen efter det just snöat 3 dm. Men den är absolut inte den mest kompletta parkbrädan då den saknar både pop, stabilitet och kantgrepp som man får på en camberbräda.
kantgrepp schmantgrepp. skate bananen är bäst på allt som finns i parken. boxar, rails, hopp. har testat allt.

och som sagt maxar jag hastighet hela tiden och hoppar bigjumps ofta också. allt har vart som en dröm.

Tillbaka
Topp