Ny bräda!

Ny bräda!
Tjena gott folk!
Livet leker nu när vintern snart komma skall. Feta alpresor med kompisar planeras och magen pirrar som den skall.
Ett litet problem bara, mina polare har kanon vuxit ifrån sin bräda.
Både i teknik och längd mässiga avseenden.

Vi ska därför leta rätt på en riktig kanon bräda nu.
Viktigast är att den är het i off-pisten. Dock ska den duga bra och kunna åka snabbt utan att vobbla i pisten. Tyvärr gör jag det svårt och säger att jag inte vill ha en hård bräda eftersom det är alltid lika roligt att stanna till i en pipe och tricka. Det är minst prioriterat, men den får inte vara oduglig i hopp.

Min kompis är 185-190cm lång och väger ca 75-80Kg.

Är glad för alla tips.

Själv kör jag flowter och min bror Custom. Så dem behöver ni inte tipsa om ifall ni inte har något annat smaskens att jämföra med.

Lutar lite åt en burton, men läget är öppet för förslag.

Ride on, mina fina free-ride människor!

Ny bräda!
Tja! Jag tror på Burton republik ( 02/03) eller årets johan olofsson som bara heter johan 163

Har tyvärr inte provat nån av dom bara kännt... men jag tror stenhårt på dom om du ska ha en som lutar åt offpisthållet och det ska vara burton...dom är väl i dyraste laget så det beror väl på hur mycket du åker per år om det är värt det...

Men jag ska köpa nytt också och det blir nån av dom..

Johan

Ny bräda!
En olofsson funkar. Den är perfekt i offpist, pipe och hopp. Dock är den ganska hård mellan bindningarna till skillnad från jibberbrädorna så jag tycker inte den funkar till att småtrixa runt med. Men perfekt om man kör stort och hårt. Håller kvar en i spåret när det börjar bli riktigt svårkört. Bara ett problem. Benmuskler!

Ny bräda!
hur är egentligen litigator och emmagator när det gäller att jibba??
jag har en rippey nu och den är ju grym att leka med men tyvärr lite för
klen när det går fort samt att den är för liten/kort för mej i pudret :(
Känns som att om emmagatorn kan va den perfekta brädan! bara den är
lika sugen på att småtrixa som min rippey...

Ny bräda!
Jag håller med ovanstående talare, pipebrädor är ofta hårda.
Jag skulle köpa en Duotone Quantum, det är en underbart skarp och direkt bräda. Grymt stabil i hopp och pipe. Funkar riktigt bra i lössnö faktiskt. Men är osäker på var duotone säljs i sverige men kolla på www.duotonesnowboards.com
Annars så är Extrem MTX eller vad den heter ett hett tips min polare har en sån han är mycket nöjd...

Ny bräda!
Om brädan inte ska användas till att jibba med utan köras i pist, puder ,pipe och hopp så skulle jag rekomendera att ta en styvare bräda. Den håller bättre skär och landar stabilare, den blir emellertid mindre förlåtande för misstag. Några brädor som jag tror att kan var intressanta att kolla på är:
Nitro shougun 157, 160, naturals 159, suprateam 160 och shadow158,160, pga. låg hype så är nitro även lite billigare (typ 500) här i sverige än andra brädor som ligger på samma pris i USA.
salomon era163, defenition 160 och forecast 1562
Burton custom X
allian kale S
Ride timeless 161 mecca 163
rossignol jonas emery 161

Ny bräda!
köp extrems Enlight bättre bräda får du leta efter..! våga sluta vara tuff å köp en riktig bräda som man kan åka på. Köp svensk, köp extrem och åk på en av världens bästa snowbordmärke....

Ny bräda!
Det går väl att diskutera kvaliteten på Extrems brädor. Jag fick en stor spricka i min Extrem WPC under en off-pistrepa i Schweiz. Nu snackar vi att den sprack ända in genom kärnan. Har inte lyckats ha sönder något annat märke under mina elva år på snowboard. Go figure.

Ny bräda!
som sagt styvare brädor är trevligare om man ska åka ordentligt. enda roliga med mjuka brädor är ju att leka.

extrems brädor har ju tyvärr rätt bristande kvalite men grymt sköna.

Salomons brädor kan jag rekommendera skarpt. Jag har kört 2 stycken 450s och dom var helt okej. väldigt mjuka men ändå bra kantgrepp och stabilitet.
nu kör jag på en fastback 163 det är en av dom bästa brädorna jag kört på funkar grymt kanske inte så mjuk och lekfull. men leka går om man trycker i ordentligt.
salomon är bra inget strul om nått går sönder och billigar än dom flesta andra märken

nitro gör ju vettiga grejer dom med

ha det gott

Ny bräda!
Jag spræckte min extrem legend i valdisere. Under hælen under bakre bindningen. Igenom trækærna och allt.. riktig skit. Nu før tiden kør jag bara på burton och ser inte åt något annat mærke.

nya custom x ser otroligt fresch ut...

tycker snart det kan børja snøa.. har væntat længe nog

-kristian

Ny bräda!
Jag tror det nästan kvittar vilken bräda man köper.
Bara den är tillräckligt lång om du ska åka puder utan att behöva kämpa för att hålla dig flytande.
Jag menar det går ju att köra rails med vilken bräda som helst, känslan sitter inte i brädan.
Så jag skulle rekomendera att kolla på längden och priset.

/Boris

Ny bräda!
prova burton omen!!
två polare körde på omen en säsong i chamonix och dom är riktiga puder luder, själv kör jag på en nitro shogun o tycker den är suverän, om du vill åka fort!!

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp