Ny Dirt hojj

Ny Dirt hojj
Tja. Har funderat på att köpa en ny cykel, eftersom att min gamla Merida inte längre håller så bra till det jag gör. Kör mkt på bakhjulet, och gillar mkt hopp och dropps.
Har max tänknt lägga ut ca 6000 kr.
Har kollat lite på Ideal Scrambler. Har kompisar som har Scarmbler, och dom säger att dom funkar. Men javet inte änn vad jag sak köpa för nån. Kasnke ni kan ge några vettiga förslag ? Inga cyklar över 6000 kr. Tänk på att jag är ganska nybörjare, och att cykeln ska vara en dirtcykel. Kan åxå vara beggad ..
Tacksam för svar ! (=

Senast ändrad:
Ny Dirt hojj
Jag skulle inte rekommendera Scott i alla fall.
Väldigt hårda ramar och dom billigare modellerna är lite sisådär i kvalitet.
Det är som BMW, man betalar för märket och utseendet :)

GT gör fina cyklar.

Ny Dirt hojj
189995, är ni seriösa ? :O Aldrig att jag tänker lägga ut så mke på en cykel, inte jsut nu iaf ! Frågade om en för ca 6000 kr, inte nån för 20000 ,, ..

Ny Dirt hojj
Andrahandsvärdet på Bmx är förhållandevis lågt, du kan få en riktigt bra cykel ganska billigt.
Speciellt om du köper i höst, då är alla cyklar mycket billigare än på våren.

Alla vill ju ha sina cyklar på sommaren och bli av med dom på hösten. Vill du tjäna pengar så gör tvärtom! ;)

Ny Dirt hojj
Hmm, det kan vara svårt att hitta en "bra" cykel för dom pengarna tyvärr. Skulle tipsa dig köpa en begagnad cykel eller någon med bra pris eller rea. =)

Själv köpte jag mig nyss en förra årets trek 6700 för 7000 kr här i luleå. Riktigt kap när den ordinarie kostade 12000 kr på den affären. Treken är i o för sig ingen dirt men med en bara 15,5 '' ram och riktigt lätt cykel funkar den superbt till street åkning och ganska stora hopp. Rock shox pilot sl dämparen håller med sina 105 mm så jag klarar mig =)

Ny Dirt hojj
Det handlar om ramgeometri också inte bara komponenterna..

Och jo om man köper en DMR Transition från crc för 7 400sek så får han en hojj som håller ett tag framöver, dvs om han inte tänkt dra ut å dra 5 meters dropp med plattlandningar direkt ...

Ny Dirt hojj
Satsa beggat, helt klart. För 6000 kr får du bara skitcyklar (ursäkta, men så äre faktsikt)
En bra ram kostar ju runt 5000 kr så mycket till ny cykel kan du inte få för dom pengarna.

Därför-begagnat (då tänker jag främst):

Specialized
Cannondale
Kona Stuff/Cowan

Dessa om du vill ha begagnade stockhojjar, vilka brukar vara lite billigare ibland.

Testa Blocket : Men tänk på att många tar ut överpriser för sina hojjar. Pruta helt enkelt

http://www.blocket.se/vi/8201614.htm?ca=9_s
http://www.blocket.se/vi/7853312.htm?ca=9_s
http://www.blocket.se/vi/7963581.htm?ca=9_s

Några förslag

jag skulle dock samla ihop 3000 kr till om jag var du å köra antingen en NY:
Cannondale Chase4 SS
Specialized P1

Ny Dirt hojj
Själv kör jag på en DMR trailstar, så grymt skön och "billig" hoj.
Ramen är billig om man köper den från UK och köpte även kompletta 24" hjul där ifrån.
Det gick på runt 6k och sedan tog jag mycket av mina gamla komponenter o sedan var det bara att bygga ihop. (Detta är ca 2 år sedan så priserna kan ju ha gått upp)
Du får en snygg och väldigt hållbar cykel på detta viset fast man måste nog vara like kunnig inom både komponenter och mekandet.
/M

Ny Dirt hojj
Köp en beggad!
Ingen Ideal..
Jag har en skräddarsydd Stinky som funkar utmärkt till dirt!
Och lätt DH om man så vill.
Det är inget fel i en Kona de e bara de att för "många" har dom
så folk tycker dom inte är nå speciell.
Men Kona gör skitbra hojar!
Du får köpa min för 8papp om du vill...
Måste köpa 07ans stinky!

Sen kan du ju alltid köpa dej en BMX.
Hur roliga som helst bara man lär sej kontrollera dom i luften.
Trick som 360s å backflip går enligt mig fan så mycket lättare.
Har en specialized fuse IV som är hur go som helst!

Ny Dirt hojj
Om jag nu ska köpa ne så ska den gå att cykla till och från skolan med åxå, och jag bor 5 km från skolan så en bmx känns inte så sktuellt ..

Ny Dirt hojj
De sk gå tungt å cykl långt :D
Vem håller på med sånt?
Så länge hojen sk tål stryk så får de lov å gå lite tungt.

PS först bokstven i lfbetet funkr ej för mig... drygt...

Ny Dirt hojj
SpinsteR bara du lär dig tekniken på att "cykla fort" med bmx så går det sjukt snabbt och enkelt.

Om du inte vill ha en bmx , så kolla på begagnade Dmr Rhythm´s en original specad 04 brukar gå kring 5000kr när nån säljer. Där här du någonting som håller sjukt mycket bättre än nån jävla Kona Shred/Scrap osv. Och mycket mycket skönare.

Stel is Real

// Anton

Ny Dirt hojj
Tjenare :D jo jag cyklar nästan hela min fritid med massa polare så ja vet en hel del om cykling, ja skulle rekomendera en CANNONDALE Chase 3:a eller 2:a, dom är asgrymma om man ska hoppa dirt

Ny Dirt hojj
Killen är lit som jag vill ej lägga mkt cash för han är nybörjare. så jag tycker Kona är fina hojjar och jag säger köpp en begg Kona Scrap, verkar vara en schysst hojj. och snälla alla har olika åsikter så välj din egen. köp en fin beggad Giant Acid 03 :P de är fina

Senast ändrad:
Ny Dirt hojj
SpinsteR sa:
De sk gå tungt å cykl långt :D
Vem håller på med sånt?
Så länge hojen sk tål stryk så får de lov å gå lite tungt.

PS först bokstven i lfbetet funkr ej för mig... drygt...
*Fniss* vad har du för tangentbord xD

Tillbaka
Topp