Ny kabin i Stuben.

Ny kabin i Stuben.
Får man statliga bidrag för skidliftar i Österrike?

Tänker apropå många ställen i Sverige med minst lika många skidåkare som i alpländerna. Men där liftkvaliten ofta är av billigare slag.

Ny kabin i Stuben.
Då kan vi lägga Stuben till avdelningen förstörda puderhålor med andra ord.

Gemsstock i Andermatt står väl på tur härnäst.
Ja, vore hemskt om de byggde bort 45 min väntan vid mellanstationen för varje åk på helgerna. Eller hur menar du? :unsure: Gemsstock finns/fanns ju med i utvecklingsplanen där, enda som hänt är att de bytt en gammal 2-stol till en 6-stol.

Ny kabin i Stuben.
Ja, vore hemskt om de byggde bort 45 min väntan vid mellanstationen för varje åk på helgerna. Eller hur menar du? :unsure: Gemsstock finns/fanns ju med i utvecklingsplanen där, enda som hänt är att de bytt en gammal 2-stol till en 6-stol.
Klart som fasen att det suger med kö på helgerna, det är självklart. Men Vail Resorts lär ju förvandla Gemsstock till ännu ett Disneyland på snö med fler supersnabba och hyperfeffektiva liftar och mångdubbelt fler pister på berget, saker som hänger ihop med den övriga utvecklingen i byn dom senaste åren. Högst förståeligt från skidortsbolagets sida ur ett kommersiellt perspektiv men tråkigt för offpistpuritaner som mig själv.

Ny kabin i Stuben.
Men varför tycker du det? Man har redan kunnat åka upp med en 3-stolslift. Och man har aldrig behövt att köa till den där stolliften.
För att snabba och effektiva liftar generellt tenderar att dra åt sig mer folk, och mer folk har en förmåga att spåra upp snön lika snabbt och effektivt. Just Stuben har ju varit den fula ankungen i Arlbergs i övrigt supereffektiva liftsystem så man fattar ju varför man vill uppdatera liftarna där till samma standard som i det övriga systemet, det är fullständigt logiskt från Ski Arlbergägarnas sida. Men den genuina, lite ruffiga känslan med dom gamla stolliftarna försvinner ju.

Ny kabin i Stuben.
Det är väl en lift som primärt kommer minska köerna för de som bor i stuben och de som åker offpist ner mot stuben. Pisten ner till stuben är ju värdelös hursomhelst

Ny kabin i Stuben.
För att snabba och effektiva liftar generellt tenderar att dra åt sig mer folk, och mer folk har en förmåga att spåra upp snön lika snabbt och effektivt. Just Stuben har ju varit den fula ankungen i Arlbergs i övrigt supereffektiva liftsystem så man fattar ju varför man vill uppdatera liftarna där till samma standard som i det övriga systemet, det är fullständigt logiskt från Ski Arlbergägarnas sida. Men den genuina, lite ruffiga känslan med dom gamla stolliftarna försvinner ju.
Instämmer med Tailgunnar, det ändrades redan iom Albona II. Minns den gamla goda tiden när Stuben var mer isolerat och man även fick ta bussen från Rauz för att komma upp till Zürs och Lech.

Ny kabin i Stuben.
Åkt rätt så mycket i St. Anton och Stuben. Det finns aldrig mycket folk i Albona offpist. Du får åka där många åk utan att se någon annan skidåkare. Och, t.ex. Galzig. Mycket snabb kabin lift direkt till toppen. Massor av skidåkare på pisterna. Men, om du åker bara 3 minuter iväg från topstation (till Maienwasen eller Jungbrunntobeln) och liftarna, du får åka nästan ensamt, åven på sportlovsveckor. Just därför gillar jag så mycket Anton.

Om genuina,ruffiga känslan med den gamla övre stolliften: hmm, jag saknar absolut inte den där känslan!
P.S. Men jag saknar t.ex. den gamla restaurangen i Alpe Rauz, där nere! Suttit där så många gånger, druckit het jägertee och väntat på, att snöstormen drar bort.

Senast ändrad:
Ny kabin i Stuben.
lite sen på bollen. Men bra de vill satsa. Saknar inte känslan av gamla tvåstolsliftar som slår en i knävecken. Har varit exakt 8 dagar av mitt liv i Stanton, vilker gör mig till en Rookie i sammanhanget, men vad jag såg av våra vecka där i högsäsong, då det mesta var uppåkt eller sönderåkt, var att i Albona pisten var det folktomt. I Albonagratbahn fick the signifikant Other lägga sig raklång i hissen då den knäat honom. Tänker att de som bor i Stuben säkert är glada över bättre lift upp. Så tummen upp

Tillbaka
Topp