Ny Olympialift: VM 8:an

Den 1 Maj stängde den för gott. Åres första fyrstolslift olympialiften ersattes inför säsongen 06-07 med en Telémixlift (kombinerad åttastols- och gondollift).

Den Nya Olmpialiften som får namnet "VM 8:AN" får en kapacitet på 3400 personer per timme och blir en så kallad Telémixlift (kombilift) med 64 stolar för åtta personer och 16 gondoler, även de med åtta platser. Liften kommer att köra med fyra stolar, en gondol, fyra stolar, en gondol och så vidare.

Sträckningen på den nya liften är i stort sätt densamma som den gammla liften. Dalstationen förskjuts 2,35 meter västerut och bergstationen landar 10,66 meter väster om nuvarande bergstation. Detta är nödvändigt eftersom liftgatan är 18 meter bred och en del byggnader står i vägen längs sträckningens östra sida.

Den gamla Olympialiften rivdes direkt efter Valborg, den 2/5.

Den 8 december invigde man den nya VM 8:an.

Tyvärr kunde man inte sätta upp den gamla olympialiften någon annan stans i skidområdet. P.g.a. dem hårda myndighetskraven måste man bygga om så mycket i maskinhuset att det kommer att kosta lika mycket som att köpa en ny lift.

Senast ändrad:
sad but true kan man säga:S men det låter lite ledsamt men ändå bra med förnyelse man är ju inte konservativ. :D Låter som att det kommer bli mindre köer, en bonus!

Kommer ihåg när jag åkte Olympia första gången. Det var i mars 88 och jag var på klassresa med min niondeklass. Jag hade bara åkt den långsamma stolliften i Tärnaby tidigare och jag var grymt impad av hur fort Olympialiften gick, och att man satt fyra bredvid varandra var ju hur häftigt som helst.

RIP

men det är iofs skönt, för det kan va ruggigt långa köer ibland!!

hoppas han liftvakten me skägget e kvar bara :D han är bra tuff

Ja hoppas gubben med skägg är kvar. Såg han förra året när vi va i åre. Så fastnade olympia liften 3 meter innan slutstationen så vi fick en trevlig pratstund men skägget som gick och skottade snö :P

Jag skulle vilja att de slänger upp en lift i tväråvalvet (kanske Olympialiften som nu skall bort?), alltså förutom de långsamma släpskitarna som finns nu... Gärna med en sträckning upp till höger nedifrån sett...

Jag tror det kommer bli bra med den nya liften, riktigt coolt med kombinerat gondol och sittlift.... Fattar inte riktigt hur i helskotta det ska gå till och vad det är för bra med det, men coolt blir det nog!

jag är faktiskt mer glad än ledsen över att den ryker, köerna som bildades där var INTE roliga att stå i = S. Längtar staarkt efter den nya = d

Tiderna förändras. Min fyraåriga son har åkt skidor huvudsakligen i Hundfjället där de har en 8-stolslift. Väggenliften och korgliftan i Tandådalen, som bägge är fyrstolare, tycker han är väldigt små och han frågade en gång om det var barnkorgliftar.

HitMe

Bra att de slänger bort den gamla mojängen. Synd bara att belastningen på Olympiaområdet kommer att bli ännu värre nu. Måste bygga nya backar i relation till liftarnas utbredning. Synd med uppåkt redan klockan 10 på morgonen..

roligt att dom satter upp en battre lift...sj bor jag brivid liften typ cirka 10 meter ifran men det ar bra med den nya liften tycker jag.

No kharma under den tiden jag var i åre så var det då uppåkt kring 10? iofs vare på sportlovet men ändå :D

Alltså Olympia är en gammal veteranare nu.. synd att hon måste plockas ner.
Men samtigigt blir de skönare med den nya säkert.. Men hur fan snyggt kommer de se ut med en såkallad kombilift?:S

GUBBEN MED SKÄGGET 4EVER!!!!!!!!!!!!! :p:p:d. Jobbar han där i år oxå? vill träffa han :P

Gjorde min första säsong på Olympialiften (01-02). Diskuterades redan då om att den skulle ersättas, levde sitt egna lilla liv ibland. Men jäklar va kul vi hade vi som jobba där. Gubben ni pratar om är väl Bengt? Jobba innan på fd. Fjällängen, som lades ner isamband med att de nya nedfarterna i centrala Åre färdigställdes.
Nästan så att det får bli en trip upp till Åre innan hon pensioneras och säga adjö!

Förvisso är det köer i Olympia och en utbyggnad är ett måste. Men i förlängningen kommer problem uppstå i nerfartena. Alltför mycket folk i pisten där långsamma åkare blandas med snabba . Kollisionerna kommer att öka och flera kommer att skadas.

Problemen späs på då backarna till och från delvis stängs för tävling o träning.

Lundsrappets översta del borde förbättras = schaktas ner och fyllas ut så inte medelåkare och sämre inte vågar använda den fina backen.
En av Åres finare nerfarter är ju ofta folktom pga det branta första hanget.

Vad igentligen Åre behöver är en större spridning av publiken över hela området .

Se till att bygg ut Tott med en riktig sitt lift och rejäla snökanoner så åkare som önskar lättare åkning får ett alternativ till Rödkullen. Som just bara är en ointressant kulle.

Tott idag är ju ett skämt.

Tänk vad många det skulle vara som åkte till tott och åkta skidor där om man satte dit en ny sitt/express lift. Istället för den gammla bygelliften som går jätte sakta. Det tar ju fan en evighet innan man kommer upp till slutstationen. Tottliften är ju längre än tex. WM 6:an. Det vore väl en bra idé. Det skulle nästan kunna bli ett nytt skidområde!!! (som i vemdalen när dom bytte ut den bygelliften)

Ja, rip olympia. Men det blir nog bra med en ny, + att liftköerna kommer bli kortare.

Skägggubben ni snackar om kommer vara kvar, han kallas annars för "Bullen" :P

Praoade förövrigt en hel dag tillsammans med han i olympia, en riktigt rolig gubbe :D

Japp du har helt rätt Storlien.. Nått måste göras, undra om man ska demolera den gamla sunkiga bygelliften så dom inte har nått annat val?:)

Jag skall helt klart tänka på det när jag åker upp med den nästa vecka... Verkar bli ganska coolt med kombi-lift, även om jag har lite svårt att förstå varför de inte har fler godoler i liften, kostnadsfråga?

och Bullen är ju grym!

jag tycker att dom ska riva den där jävla stugan vid olympialiften som heter Åre Slalomklubb och bredda ut backen där så att det inte blir så jävla trångt i kön till liften.
Jag tycker också att dom kan riva Tusenmetersluften och flytta dit den nuvarande Olympialiften och fresha upp den lite för på soliga dagar blir det en sån jävla kö där....

Det är så synd.
Olympialiften ligger så himla bra till, bodde lixom i husen brevid förra året.
Visst det kanske var kö ibland men ändå en bra lift.

Att riva "Slalomklubbshuset" är ingen bra ide.
Från det huset sköter man stora delar av åres snökanonsystem.
Källaren är full med pumpar och kompressorer och övervåninger är verkstad och fika/omklädningsrum.

Slalomklubben har väldigt lite verksamhet där nuförtiden.

Men flytta huset då?

Jag har för mig att Tusenmetersliften ska bli två släpliftar istället. Att flytta Olympialiften dit kommer aldrig att gå, antigen får det starta en bit ner i Östra Ravinen eller sluta högst upp på Skutan.

men som Strasbourg säger, flytta huset. det skulle vara väldigt bra om det gick en lift upp på toppen, alltså där man kan tolka upp.
Förläng tusenmetersbacken eller kan man inte ha kvar typ alltihop, men ha en ny, kortare vajer?

Den lättare lösningen kanske blir två bygelliftar men det skulle vara kul om det fanns någon lift upp till toppen :D

En epok gar i graven... Men det är ju faktiskt pa tiden att den blir utbytt. Sa himla härligt är det faktiskt inte att sitta i snalblasten uppe pa platan med nagra meter kvar till avstigning... Ser fram emot premiäraket!!!

Hur kommer de att funka när man ska gå på liften då? I gondolen måste man ju ta av sig skidorna/brädan vilket man inte behöver i sittliften..

Himla gött med ny lift annars :D

Separata påstigningar och avstigningar tror jag. Så borde det vara.

tgirl: Det finns fler jobbiga saker med liften. Efter en förmiddag i Olympiaområdet känns det lite kämpigt i benen i och med att den inte har fotstöd.

Angående Olympialiften så har jag hört sägas att det skulle kosta ca 80% av priset för en helt ny lift att montera ner den och sätta upp den igen t.ex i Tusenmetersbacken.

Liften är ca 20 år gammal och i ganska dåligt skick, dessutom måste den moderniseras och godkännas av diverse myndigheter för att få användas igen.

Det kommer inte att ske, iallafall inte i Åre, men den kan kanske hamna nån annanstans i världen det vet man ju aldrig.

Att vajern skulle vara för lång är däremot inget problem , den kan man kapa och skarva ihop igen, faktum är att alla liftvajrar kommer i en lång bit som skarvas ihop på plats.

Förslaget att flytta "Slalomklubbsstugan" lär nog inte heller bli aktuellt, för det första så är det ingen stuga utan ett trevåningshus med en bottenyta på ca 200 kvadratmeter, totalt alltså 500-600 kvadratmeter.

Sen så som jag sa tidigare så är det en ganska centralpunkt för hela Åres snökanonsystem, dit går det en mängd rör och kablar under jorden för att förse hela Olympiaområdet inkl herrarnas och damernas störtlopp ända upp till toppen på kabinbanan, plus hela bräcke och delar av rödkullen.

Det huset kommer att stå där det står ett bra tag framöver, dessutom så är det nyrenoverat invändigt sedan i sommras.

Snödjup

Tillbaka
Topp