Ny på freeride men inte i pisten. Lämpliga skidor

jerlun

Ny medlem
Nybliven medlem på denna sida som tänkte försöka lämna pisten lite mer än tidigare. Skulle alltså behöva lite tips på lämpliga skidor för mina behov i denna skiddjungel.

175 cm, ca 82 kg.

Åker ganska hårt i pist idag. Skulle nog betecknas som en stark åkare. Men tänkte alltså leta efter en skida som är bättre anpassad för att fungera i backen som pistskida men som även flyter lite bättre i snön än de raceskidor jag har idag. Majoriteten av min åkning kommer att vara pist (lite hårdare själv och lugn åkning med barnen) men vill ha skidor som även ger mig nöje om jag svänger ut i pudret.

En inte helt ovanlig fråga, så du hittar massor med info i forumet om du letar lite. Ta annars en titt på det skidtest som jag brukar skriva ihop runt nyår med hjälp av en testgrupp så hittar du en del tips generellt sett om hur marknaden ser ut och vilken typ av skida som kan passa.
https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=84633

Du bör leta efter en skida som är 90-105mm bred under foten och som har inslag av rocker och som är byggda mer åt det traditionella hållet när det gäller balans och målgrupp. Det finns i princip tre huvudinriktningar när det gäller skidor i den kategorin. Antingen har de sina rötter i jibbsidan eller också är det skidor med storslalombalans som har breddats. Lägg därtill en kategori som har mycket av turskidor i sig och du får in nästan alla skidor på marknaden. Du kommer förmodligen att trivas bäst på skidor som är breddade pistskidor i grunden.

Exempel på dessa skidor är Ross Experience 98, K2 Hardside (lite mer tur iofs, men ändå en del pist), alla Hendryx modeller (som iofs är lite bredare generellt sett), Dynastars Legend-serie, Blizzards Flipcores, Salomon Sentinel, Extrem Patriot och liknande. Det finns mycket att välja på i teorin, men om du har tänkt köpa skidor nu så är det glest i hyllorna och det är nog tillgången på exemplar i rätt längd som får styra ditt val i stor mån.

Jag kan för övrigt tipsa om en ny skida från Extrem inför nästa säsong som jag fick åka några åk på förra helgen som heter Patriot 100. I pist var det fanimej en av dom bästa freerideskidor jag har testat någonsin. En suverän kombo av smidighet, balans och ett racestock-aktigt kraftfullt metallförstärkt bett. Dessutom med en ganska rejäl rocker som antagligen gör att den flyter helt ok utanför för en 100mm:are. Den finns väl inte annat än i deras testflotta än iofs, men dyker väl upp vad det lider. Samma grundkänsla som Hendryx (byggs på samma ställe), men lite mer lättkört och mer rocker. Den hade passat dig utifrån din beskrivning.

Längdmässigt tycker jag att du ska lägga dig kring 184-188cm ca, ev några cm till. Kortare är inte aktuellt och längre blir lite osmidigt i pisten.

MnO: Jag är sjukt spänd på att få testa den nästa vecka. Alla som har testat den skidan är lyriska....

Hej på er! Sitter här med min satans fotfraktur och laddar inför nästa säsong.
Det här du skriver är väldigt intressant, vad tror du om skidan åt mig Mno?
Jag är 191 cm och väger 94 kg. Åker mest pist i Härjedalen då stugan står där, men åker även på sidan av då det kommit lite nysnö. Skulle beskriva mig som avancerad piståkare med medioker offpistvana...
Vad du än svarar ska jag försöka provåka när tillfälle finnes, men vore glad för mer synpunkter. Ha´de!!

MackeN sa:
Jag är 191 cm och väger 94 kg. Åker mest pist i Härjedalen då stugan står där, men åker även på sidan av då det kommit lite nysnö. Skulle beskriva mig som avancerad piståkare med medioker offpistvana...
Vad du än svarar ska jag försöka provåka när tillfälle finnes, men vore glad för mer synpunkter. Ha´de!!
Den finns på en sportbutik i Härjedalen från och med den 10 april ;)

Va?! Eländes fot, törs inte prova att få på en pjäxa dock..
Kan man få en precisare hänvisning?
Eller, nu vet jag, Keos sport är först förstås!!!!!!!!!!!!!!! :D

MackeN sa:
Va?! Eländes fot, törs inte prova att få på en pjäxa dock..
Kan man få en precisare hänvisning?
Eller, nu vet jag, Keos sport är först förstås!!!!!!!!!!!!!!! :D
Snacka inte skit om keos, okej?;)
Bästa skidhandlaren sen 1790, planerar att spränga upp hans lada i sommar, skam för orten

MackeN sa:
Jag vet inte riktigt i vilka längder Project 100 kommer i, men den jag testade var 186cm lång om jag inte minns fel. För mig kändes det precis lagom eller möjligen aningen stort, men då är jag ganska mycket mindre än dig (181cm/77kg). Iofs klarar den säkerligen även tyngre åkare, för det var VERKLIGEN tryck i den trots en mycket lätthanterad karaktär. Sen är det väl som vanligt att det skruvas lite i konstruktionen efter vad de får för kommentarer i testerna in i det sista innan serieproduktionen går igång, så den kan säkert trimmas lite till i prestanda jämfört med förserien som har varit ute på test. Det är ju det som är fördelen med lokal produktion. Men de lär knappast förändra speciellt mycket, för precis som du säger Hasse, så var tonen överlag lyrisk när folk pratade om P100:an. Den skidan kommer att vara en av nästa säsongs höjdpunkter, det står klart redan nu.

När vi ändå är inne på Extrem så kan även den nya versionen av Project 110 vara intressant om dom nu har fått till den lika bra som 100:an. För en kille i din storlek kan ökningen i bredd vara en fördel iom att man får ännu mer stuns och pondus i pisten samtidigt som du får lite mer flyt med ökad bredd när du går utanför. Den har jag inte testat, men den ska enligt Extremkillens utsago vara mjukare och ha fått en spänstigare kärna till i år. Det låter också mycket lovande, med tanke på att årets Project (finns bara 110mm i 2012 års linje) var rätt go, men den var lite väl tuff, hård och tung. Jag hoppas att jag får tillfälle att teståka ett sådant par under påsken, men för mig är det inte lika enkelt som för Hasse som bor vid bergen och får skidor skickade till sig i drivor :)

Senast ändrad:
Hasse_Lindborg sa:
MnO: Jag är sjukt spänd på att få testa den nästa vecka. Alla som har testat den skidan är lyriska....
Det kan jag förstå efter att ha kört lite på den. Både det spända och det lyriska :) Extrem har hittat jävligt rätt med den skidan helt enkelt. Du får rapportera om du håller med eller ej sen. Och det inkluderar för övrigt som vanligt allt annat smaskigt 2013-material som passerar pjäxorna på Herr Lindborg... Vart är next-year-testet, Hasse? :)

Senast ändrad:
Ja Hasse, men man har ju gått och blivit lite hemmablind... Har för dålig koll på västra Härjedal´n!
Nu har jag verkligen fått en anledning att komma upp och hälsa på er kommande säsong!!

Till Puderlsaktarn vill jag bara säga att Keos är kung, så jävla skönt med nån som inte går i Skistars ledband!
Inget ont om Skistar så, men Keos är ju deras totala motsats.
Har hittat......lädersmorning samt vapenrengöring till kanonpris där.:/
Gubben håller på att prata ihjäl en, men det är så skönt med nån som inte är som alla andra!
Gör minst ett besök per säsong bara för att få ett gott skratt då man bläddrar bland kassettband, fula fleecetröjor samt gamla burkvallor.
Då jag även åker träskidor och jagar gör jag faktiskt fynd på den sidan!!

Vad skulle ni tro om den "gamla" extrem patriot. Vilken längd skulle vara lämpligt för mig, räcker 181 cm plankan eller ska jag gå på 186 cm?

Tror du att jag skulle märka någon större skillnad på den "gamla" skidan och en ny när man inte har offpistvanan. Tänkte mest om jag kan märka av de 1000 lappar extra det kostar att köpa en ny i jämförelse med att köpa en fjolårsmodell för kanske halva priset eller mindre.

jerlun sa:
Vad skulle ni tro om den "gamla" extrem patriot. Vilken längd skulle vara lämpligt för mig, räcker 181 cm plankan eller ska jag gå på 186 cm?
Både 181 och 186 fungerar, men ger lite olika karaktär. Det beror på vad du själv föredrar. Jag hade rekommenderat 186cm, men även 181 är tänkbar.

Dock är det som Hasse säger stor skillnad på den gamla Patriot och nuvarande PT, som är efterföljaren. Patriot är en riktigt bra skida konstruktionsmässigt för sin tid, men den hänger inte med de nya shaperna när det gäller mångsidighet framförallt. Det handlar inte bara om ett tillskott av rocker, utan också om en anpassning av flexprofiler och skärningar till rockern som har skett under de senaste säsongerna, vilket ger en helt ny nivå av allroundprestanda och hanterbarhet. Kommande modellserie med Project-modellerna i spetsen tar det hela ytterligare ett steg framåt. Som vanligt... det är ju ett år senare och utvecklingen fortsätter framåt. Men trots detta är som sagt Patriot en bra skida om man inte känner sig i behov av det allra senaste, så får man tag på den till rätt pris så är det inget dumt val.

jerlun sa:
Tror du att jag skulle märka någon större skillnad på den "gamla" skidan och en ny när man inte har offpistvanan. Tänkte mest om jag kan märka av de 1000 lappar extra det kostar att köpa en ny i jämförelse med att köpa en fjolårsmodell för kanske halva priset eller mindre.
Årets PT är ju i praktiken en fjolårsmodell nu iom att vintern snart är slut, så den borde ju gå att få tag på till ett nedsatt pris. Annars finns ju fjolårets PT också som var den första årsmodellen som kallades för just PT istället för Patriot som modellen hette fram tom säsongen 2009/2010. När modellen bytte namn fick den också tip- och tailrocker och tog ett rejält kliv framåt. Det finns alltså ingen egentlig anledning att välja Patriot, eftersom det borde gå att hitta förra årets PT till riktigt bra pris. Men som sagt... Patriot är fortfarande en rätt bra skida, hur man än ser det.

Så här ser det alltså ut med modellerna om jag kommer ihåg rätt:

2007(?)-2010: Patriot - vanligt spann. 186:an introducerades sista året och är en sweetspot när det gäller längden för en normalstor åkare. Innan dess fanns bara 181 och 191 och för mig var den korta för kort och den långa för lång. Shapen och framförallt spannprofilen känns utdaterad idag.

2011: Introduktion av PT och med detta tip- och tailrocker. Den här är ett bra val om du vill hålla ner budgeten.

2012: Förfinande av konceptet. Lite uppdaterad flexprofil osv som anpassas till rockern.

2013: Vet ej vad som händer med PT:n, men den får en svår kombatant inom sitt eget märkes produktlinje i form av Project 100, som för många kommer att vara ett bättre val som en kraftfull allroundskida. Project har en bättre rockerkurva, bättre flyt i lössnö och samtidigt mycket imponerande pistprestanda. Men den blir dyr såklart och går ju inte ens att få tag på än.

Senast ändrad:
MnO sa:
2013: Vet ej vad som händer med PT:n, men den får en svår kombatant inom sitt eget märkes produktlinje i form av Project 100, som för många kommer att vara ett bättre val som en kraftfull allroundskida. Project har en bättre rockerkurva, bättre flyt i lössnö och samtidigt mycket imponerande pistprestanda. Men den blir dyr såklart och går ju inte ens att få tag på än.
PT är kvar. Och den kommer nog att fortsätta att sälja bra då den målgruppen är stor...

Hasse_Lindborg sa:
MnO sa:
PT är kvar. Och den kommer nog att fortsätta att sälja bra då den målgruppen är stor...
Låter rimligt och den har nog sålt betydligt bättre än de bredare laggen. För många är det en rätt optimal bredd ändå, även om det känns lite smalt med freerideögon med neråt 90mm.

Har du testat Moment Tahoe, förresten Hasse? Den känns också som ett tänkbart alternativ om den är lite drag i. Jag tror jag frågade det i nån annan tråd, men jag kommer ju inte ihåg vart det var.

Ja jag har så klart testat den. Den är ett tänkbart alternativ iofs. Men i 90-100 mm så har jag svårt att se någon skida slå PT faktiskt....

Med Freerideögon så är säkert PT för smalt. Men efter två år hemma i svenska fjällen så är min mest åkta skida ca 70 mm i midja.....

Och som tvåa är 101 mm.....

Lånar tråden lite...

Hur kommer det sig att rekommenderad bredd är runt 100 mm då flera "offpistskidor" finns mycket smalare?

Typ:
Black Crows Orb
Dynastar LEGEND 85 och Sultan 80
Scott Mission

FredAsp sa:
Eller jag kanske drar allmountain och offpistskidor över samma streck?
Bingo fast ändå inte... Allmountain skidor är från 80 mm till 105 mm ungefär i dagens läge och över där så snackar vi offpistskida som jag tycker i alla fall... Sedan PT är grym i pisten oxå är bara en bonus...

FredAsp sa:
Lånar tråden lite...

Hur kommer det sig att rekommenderad bredd är runt 100 mm då flera "offpistskidor" finns mycket smalare?

Typ:
Black Crows Orb
Dynastar LEGEND 85 och Sultan 80
Scott Mission
När man säger "offpistskidor" menar man i alla fall på den här sidan skidor som är avsedda för att åka utanför pisten i första hand och för avancerade åkare. De skidor du nämner är allmountainskidor ur en medelåkares och de stora sportkedjornas perspektiv. Man klarar sig väldigt länge även på den typen av skidor, men problemet är att exempelvis jag inte vill åka för mycket på så små lagg, eftersom man åker in sig för mycket på dom då. När man sen får en bra dag så känns offpistskidorna lite stora och otympliga, något som man sällan känner av när man är inåkt på 110+. En 85mm:are går aldrig riktigt bra i bra lössnö, även om man tar sig fram. Och det krävs också mycket mer snö för att det ska kännas riktigt bra eftersom man känner botten hela tiden annars. Med 115mm, eller upp mot 130 tom, så kan man få en kvalitetspuderdag även om det bara har kommit 15cm, vilket är en klar fördel i Sverige.

Här är ett svar som jag skrev i ett mail till en frågvis herre häromdagen angående skidbredder, som kanske kan passa även här:

61-65mm: Gamla raklagg och tidigare rena pistskidor för hårt underlag. Alla skidor var nästan exakt breda förr. Även de första carvingskidorna var i det här segmentet.

65-75: Pistskidor av idag. 65-70 innefattar de flesta raceskidor och butiksskidor är vanligen aningen bredare. Lite breddade för att bli lite lugnare. Nästan alla "dussinskidor" till de stora massorna är 70-75mm numera.

75-85: Skidor som kallas för "allmountain" på de stora sportbutikerna och som säljs till de stora omedvetna massorna, som ändå vill ha möjligheten att åka lite mjuksnö. I realiteten nästan rena pistskidor, men som har fördelen att gå bättre i mjukare underlag iom att de inte skär fast som en smalare skida. Faktiskt det bästa valet för de allra flesta, om man räknar rent numerärt, men för de flesta som är aktiva på den här sidan är det ett rätt ointressant segment, förutom om man vill ha ett par pistlagg som ändå inte är helt borta om det är lite dåligt med is en dag.

81-90: En mix mellan jibblagg, breddade pistskidor och turskidor. Här börjar man kunna ana vissa möjligheter att åka offpist med behållning (med dagens mått... fram tar man sig ju alltid).

91-100: Fortfarande ganska mycket pist i skidorna, eller park om det är jibb, men offpistegenskaperna börjar lossna, speciellt i de fall skidorna kompletteras med rocker. Ett bra val för en allroundskida för en åkare som åker mestadels i Sverige, eller som komplement till en 115+ för en alpåkare.

101-110: Ett steg mot offpist till. Surfkänslan börjar dyka upp, men det är fortfarande skidor som går bra i pisten om man är van vid breda skidor. Ett bra allroundval för åkning i blandat Sverige och utomlands för en avancerad åkare, eller för en åkare som föredrar en lite nättare känsla, tex för att göra lite kortare turer osv. I den här bredden styrs flytet mycket av andra parametrar än ren bredd. Flex, rocker osv, gör enormt stor skillnad. En 105:a kan vara som en ubåt, eller som en puderraket, beroende på hur den byggs.

111-120: Det vanligaste valet för en allroundskida som ska fungera överallt för avancerade åkare som åker på större berg, företrädesvis utomlands med fokus på offpist och för säsongare. Går kraftfullt och bra i pisten om man kan hantera dom, men känns ofta stora, tunga och tröga för ovana åkare, speciellt om man har dåliga pjäxor. Riktigt bra flyt i lös snö. Bredden börjar kännas när det stökar till sig, men ändå bra allroundverktyg.

120+: Ren fokus på offpist, även om många skidor går helt ok i pisten, ur aspekten att ta sig fram i pisten. Underhållning blir det sällan där, i jämförelse med smalare lagg. De går dock betydligt bättre i pisten än vad många som inte har testat tror. Skidor som gör riktigt bra puderdagar episka, och dagar med någon decimeter nytt till bottenlösa. Mycket surfkänsla och otroligt lättåkta i bra djup lössnö och det är lätt att åka riktigt fort i orört.

Tänkte kolla om detta kan vara en möjlig kompromiss om jag nu vill ha en "pistskida" som klarar av lite lössnö.

Extrem bullet.

Jag provade att åka på en Völkl Kendo och en Extrem Pt förra helgen. Skulle passa mig ganska bra om jag fick åka mest själv men min verklighet ser inte riktigt ut så. Åker mest med små barn där dessa skidor blev lite klumpiga.

Så vad tror ni om Extrem bullet:en

Haft Bullet som pistskida ett par säsonger och det är tyvärr ingen kompromiss när det gäller lössnöegenskaper.

Tillbaka
Topp