Ny skidanläggning i Sälen???

” Vi kan inte ödelägga alla fjäll bara för att få hit mer människor, säger Arne Söderbäck (LPo).”
Ödelägga alla fjäll?! Hela Sverige är för tusan fullt av ödemark och icke ”ödelagda fjäll”. Vi skulle kunna bygga tiotals nya skidorter utan att det ens skulle märkas på annat sätt än att resenärer skulle få lite fler skidorter att välja på. Det är ändå ingen risk att naturen blir sönderexploaterad, det potentiella publikunderlaget är alldeles för litet för att det skulle kunna inträffa.
Mer skidåkning åt folket!🎿(y)

” Vi kan inte ödelägga alla fjäll bara för att få hit mer människor, säger Arne Söderbäck (LPo).”
Ödelägga alla fjäll?! Hela Sverige är för tusan fullt av ödemark och icke ”ödelagda fjäll”. Vi skulle kunna bygga tiotals nya skidorter utan att det ens skulle märkas på annat sätt än att resenärer skulle få lite fler skidorter att välja på. Det är ändå ingen risk att naturen blir sönderexploaterad, det potentiella publikunderlaget är alldeles för litet för att det skulle kunna inträffa.
Sannerligen.
Det borde väl f.ö. välkomnas att redan exploaterade områden expanderar istället för att helt nya fjäll tas i anspråk. Använda redan skapad infrastruktur osv.

Jag fick ta fram kartan för att kolla på det där Faxfjället: skulle kunna ge drygt 200 höjdmeter. Kanske lika mycket på andra sidan upp mot Mellanfjället (men det är naturreservat)

Förutsättningarna ser bättre ut på Näsfjället, där det redan finns en (konkursad) skidanläggning…

Läget kanske ser annorlunda ut för dem som bor i Sälenområdet.

Sannerligen.
Det borde väl f.ö. välkomnas att redan exploaterade områden expanderar istället för att helt nya fjäll tas i anspråk. Använda redan skapad infrastruktur osv.
Synd att inställningen till vindkraft inte är lika liberal, blåser säkert bra där uppe - och precis som ni säger finns det ju redan infrastruktur på plats för att genomföra byggprojekt!

Men klart, vinkraftsutbyggnad ger väl inte samma utökade inströmning av folk till den där flygplatsen förstås...

Synd att inställningen till vindkraft inte är lika liberal, blåser säkert bra där uppe - och precis som ni säger finns det ju redan infrastruktur på plats för att genomföra byggprojekt!

Men klart, vinkraftsutbyggnad ger väl inte samma utökade inströmning av folk till den där flygplatsen förstås...
Snacka om förutfattade uppfattningar angående andras åsikter. Du är helt fel på det när det gäller mina, nöjer mig med att säga så.

Jag fick ta fram kartan för att kolla på det där Faxfjället: skulle kunna ge drygt 200 höjdmeter. Kanske lika mycket på andra sidan upp mot Mellanfjället (men det är naturreservat)

Förutsättningarna ser bättre ut på Näsfjället, där det redan finns en (konkursad) skidanläggning…
Drygt 200 fhm är ju ungefär samma som Hundfjället och Tandådalen.

Verkar som att hela fjället ligger i Skarsårsfjällens naturreservat, går det att bygga i? Men lättillgängligt till och från Stöten. Även om den utsikten från Stöten ger en fin vildmarkskänsla.

Tror det åtminstone är 350 meter fallhöjd på framsidan. 850 är toppen på svenska sidan och stordalsbäcken ligger ner mot 500 meter över havet. Baksidan är mindre, men brantare.

Jag gillar fåglar och vacker natur så nej, jag är ingen vän av detta otyg.
Hellre en skidbacke.

Snacka om förutfattade uppfattningar angående andras åsikter. Du är helt fel på det när det gäller mina, nöjer mig med att säga så.
Nu var det inte riktat mot dig personligen (eller @NyslipadeKanter för den delen, bara så vi är tydliga på det), så om du uppfattade det som det har jag uppenbarligen inte uttryckt mig tydligt nog. Det är bara synd att när det föreslås byggnation av vindkraft verkar brukar folk inte vara lika entusiastiska runt byggnationen...

Jag gillar fåglar och vacker natur så nej, jag är ingen vän av detta otyg.
Hellre en skidbacke.
Som vän av fågel och vacker natur tänker jag då att du också är mycket bekymrad över hur bilberoende samhället är och försöker undvika använda din egen i så stor utsträckning som möjligt med tanke på att biltrafiken i Sverige beräknas döda ungefär 150 (!) gånger fler fåglar än vindkraftverk varje år och att vägnätet samt alla mikroplaster och allehanda spännande avgaser som släpps ut i samband med biltransport förstör den vackra naturen mångfalt mycket mer än vinkraftverk :)

Jag tänker att det är ett ypperligt tillfälle att bygga ut vindkraft i det området då naturen endå stövlas och skidanläggningar med tillhörande boende kräver mer energi. Vad är då bättre än lokalt producerad grön energ.

Nu var det inte riktat mot dig personligen (eller @NyslipadeKanter för den delen, bara så vi är tydliga på det), så om du uppfattade det som det har jag uppenbarligen inte uttryckt mig tydligt nog. Det är bara synd att när det föreslås byggnation av vindkraft verkar brukar folk inte vara lika entusiastiska runt byggnationen...
Tja, du citerade mitt inlägg så det är ju klart att jag uppfattade det så.
Jag anser att man kan vara för både kärnkraft och vindkraft, och båda ska undvikas att placeras på olämpliga ställen. Tyvärr är det ett evigt mantra bland vänsterfolk och klimataktivister (jag påstår inte att du är något av det eftersom jag inte vet) att de är emot kärnkraft trots att den är CO2 neutral.
Att bygga flygplatser på platser som lätt kan nås med bil eller tåg, anser jag för övrigt också att det är ett onödigt ofog.

Instämmer iofs i det med existerande infrastruktur etc, men… Nog borde det gå att hitta något område med bättre fallhöjd att exploatera?

Eftersom vintrarna förväntas bli sämre och sämre i Alperna (även här, men vi kommer klara oss bättre) så är det dags att börja kapitalisera utav helvete på kommande kris. Bygg massornav respektabla skidorter med minst 500 m fallhöjd, gärna mer 😄

På tal om Ryfjället hittade jag en artikel med lite intressant historia i innehållet.
På Ryfjället avgjordes SM i störtlopp 1971, och det har funnits planer på att bygga ett skidområde där. En del av dessa planer drevs av ingen mindre än Stig Strand.
Synd att det inte blivit verklighet, Tärnaby hade satt Hemavan på plats och utmanat Åre om att vara Sveriges bästa skidort.

Tja, du citerade mitt inlägg så det är ju klart att jag uppfattade det så.
Jag anser att man kan vara för både kärnkraft och vindkraft, och båda ska undvikas att placeras på olämpliga ställen. Tyvärr är det ett evigt mantra bland vänsterfolk och klimataktivister (jag påstår inte att du är något av det eftersom jag inte vet) att de är emot kärnkraft trots att den är CO2 neutral.
Att bygga flygplatser på platser som lätt kan nås med bil eller tåg, anser jag för övrigt också att det är ett onödigt ofog.
Citerade för att ni var de som tydligt gav uttryck för den entusiasmen för byggnation i fjällvärlden som brukar lysa med sin frånvaro när det kommer till byggnation av vindkraft (oavsett var egentligen). Men som jag skrev, skulle varit tydligare med det i originalinlägget!

Vill bara slänga in att kärnkraft inte är CO2-neutral (lika lite som vind- eller vattenkraft är det). Hur bra den står sig mot andra energislag varierar väldigt beroende på vem man frågar (eftersom det går att sätta systemgränserna olika och vikta saker olika beroende på vilket resultat man vill få fram...), men all in all så trillar kärnkraft ut ganska bra - om än vanligen något sämre än vind och vatten.

Ligger Lappland för långt bort för nyetableringar? Tänker att om 10-15 år kanske långa vintrar i Sälen är ett minne blott

Jag vet inte om det är någon garanti att det ligger i Lappland ang väder.
Dom flytta svenska rallyt från Karlstad till Umeå för att få vinterväg och förra året så var det väll regn å nästa inte någon snö.
Det som straffar Lappland är avståndet från kunderna det blir lika nära till kontinenten å inte bäckmörkt i januari-februari

Ligger Lappland för långt bort för nyetableringar? Tänker att om 10-15 år kanske långa vintrar i Sälen är ett minne blott
Har jag inte hört den förut...?

Tillbaka
Topp