Ny Skidanläggning I Sverige! 12 liftar! 45 backar!

Anzom

Aktiv medlem
En ny skidanläggning kommer att skapas på Hemmeråsen aka Himmeråsen som ligger utanför idre! Inget städjan alltså! Berget är lika högt som idres, nästan 900m Fallhöjden är 320 meter och den längsta backen kommer att mäta 4,2 kilometer.
090112-Idre_HF-_jpg_74452h.jpg

TilesDataServlet

080304-Himmelfj_ll-5_37486h.jpg

oversiktsplan.jpg

thb_04977.jpg

"Sölen och Himmeråsen från Städjan
Himmeråsen/Hemmeråsen i Idrefjällen med Sölen (Norge) i bakgrunden."

Läs även där mer info finns:
http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=33557&a=920253&lid=puff_920253&lpos=bild

Även ett repotage
http://svt.se/svt/road/Classic/shar...hastested=true&a=920214&haswm=true&hasrp=true
eftersom den videolänken inte verkar funka så kan man ta http://svt.se/svt/road/Classic/shared/mediacenter/player.jsp?d=33571&a=379052
och spola fram till 3.15

Uppdatering! 2008-05-14
Nyheten om att Idre Fjäll och Himmefjäll (Himmelsåsen) slås ihop;
http://www.dalademokraten.se/Nyheter/Mora/60606/

Vail och Trysil ger inspiration till Himmelfjäll!
http://www.dt.se/nyheter/alvdalen/article287456.ece?service=print

Planering och byggstart: 2008-09-13
http://www.dt.se/nyheter/alvdalen/article350685.ece

Första backen gallrad och flera stugor börjar dyka upp: 2009-09-07
http://www.dt.se/nyheter/alvdalen/article471374.ece

Dags för första säsongen för Idre Himmelfjäll: 2010-06-28
http://www.dt.se/nyheter/alvdalen/article682330.ece

Anläggningens hemsida: http://www.skytop.se/

Senast ändrad:
hm... e lite skeptisk till det här. Skitkul med ny anläggning å bla bla bla men vilka ska ha han om den? Är det skistar så är det deras kanske största misstag någonsin (men smartare än så är dom får vi hoppas). Jag är även skeptisk med tanke på att man väljer att bygga på "halvnytt" ställe. Idre är ju inte dirkekt bara känt för sin vackra kyrka.
Aja, hoppas lokalbefelkningen får kul! Mer arbeten i norr e ju aldrig fel.

redigering
kommer dessa två system att sitta ihop??

Senast ändrad:
För att förenkla det hela lite ännu mera så ser det ut så här
map.gif

Liftsystemen kommer inte att sitta ihop och den som hittar på detta är inte skistar, utan en? privatperson som det står i texten.

Ingen som vet något mer/har åkt där eller som har bilder ifrån fjället!?

senast i dagens DN, kulturdelen, så var det en kolumn om städjan och skidanläggningen. Idre Fjäll vägrar ge sig trots ett nej från regeringen, och trots att det är naturreservat och tydligen bortlovat till Idre sameby för renskötsel påstod kolumnisten, kommer inte ihåg vad han heter nu.
det nämndes dessutom ingenting om himmeråsen.

Jag har varit uppe en del på och runt Himmeråsen. En bergknalle med hyggligt branta sluttningar men flackt på toppen. Sluttningen mot nordöst ger ungefär 150 meter vettig fallhöjd, drar man söder/sydväst kan man nog få ihop upp mot 250 meter.

På nedanstående kartbild får du en uppfattning av vad berget kan erbjuda.
http://www.kart-bosse.se/galleri/bb/iol2004/bb009-2004e1-h21e-2.html

Visst skulle det att få till en vettig skidanläggning på Himmeråsen, den skulle rent fallhöjdsmässigt få en karaktär liknande Idre Fjäll. Men om det här är fullt ut seriöst eller inte ... ingen aning!

/MM

Senast ändrad:
Rent spontant kan jag tycka att yterligare en anläggning som liknar Idre fjäll i området inte är vad de behöver. Idre var jättekul när jag var där som barn men redan i 13-års åldern hade jag tröttnat på fallhöjden (det är väl typ bara backen under gamla fyrstolen på ost (kanske WC-backen?) och störtloppsbacken ner i dalen som var något att ha) och längtade redan då till att de skulle bygga en lift till toppen av städjan. Städjan känns som den enda möjligheten att få till bra fallhöjd i närheten (även om jag numer är mot projektet pga att jag blivit miljömupp), Himmeråsen känns desperat.

vem vill åka dit? norrmän? är det mycket folk i Idre? är det inte redan någon slags överetablering av skidbackar i sverige? Sluta bygg nya backar och skaffa lite fräsha liftar och downhill spår i stället!

Av det som står på hemsidan verkar det inte bli en enda svart backe (0 av 30), det säger väl det mesta? Idre fjäll är redan nästan bara till för barnfamiljer, det behövs väl knappast ett till barnfamiljfjäll till 5 km bort?

Bly84 sa:
Av det som står på hemsidan verkar det inte bli en enda svart backe (0 av 30), det säger väl det mesta? Idre fjäll är redan nästan bara till för barnfamiljer, det behövs väl knappast ett till barnfamiljfjäll till 5 km bort?
håller med, dethär verkar bara dumt.

Oj! Den där bilden rocked my world! Nu har jag ändrat mig, jag kommer fan flytta till Idre och köpa säsongskort varje år till Himmelfjäll! Vilken bild, vilket fjäll!

Kom ihåg: om det finns på bild måste det vara sant!

Är det nuvarande Idrefjäll som bygger ut eller blir det en konkurent till nuvarande Idrefjäll???

Ligger som förslag att den byggs ihop med nuvarande Idre Fjäll! Alltså en stor anläggning, synd bara att inte tre toppar hade varit med, då hade det varit med om en fajt bland de tre bästa anläggningarna i Sverige, helt klart!

Ihobyggnad med IdreFjäll;
http://www.dalademokraten.se/Nyheter/Mora/60606/

För att citera Himmelfjälls vd angående sammanslagning;
-- ... världen ser annorlunda ut, konkurrensen är stenhård och kommer att bli än hårdare från fler destinationer och nya anläggningar. Därför behöver vi alla samverka och gemensamt bygga plattformen för framtiden och vår destination.

Vail och Trysil ger inspiration till Himmelfjäll!
http://www.dt.se/nyheter/alvdalen/article287456.ece?service=print

Hur mycket landar detta projekt på då?

Känns fel om det va bortlovat till Samerna, räcker gott med Idre som det är, till den målgruppen.

Tyvärr sjukt sorgligt att det inte blev nåt av tre toppar. HAr åkt i Idre länge på grund av att vi har stuga i närheten. Redan för 15 år sen (var bara 13 då) kunde man se att städjan skulle kunna bli ett grymt bra berg för skidåkning. Hade man kört liftar upp på åsen på städjan också hade man utan problem kunnat konkurrera med åre. I dagsläget är det ju en ruggig promenad upp så även om de bara byggt liftar upp till trädgränsen så hade man iaf haft en kortare promenad upp på fina bergssluttningar. Är ju en rent politisk diskussion sen men man måste ju ändå fundera på om de åtminstone 1000 nya arbetstillfällena en sn utbyggnad inneburit inte är värd mer än renarnas möjlighet att vandra utmed sluttningen...?

Ja inte är det nåt högt berg. Nu är ju iof inte grängesåsvålen (har jag för mig att idre fjäll egentligen heter) direkt nån alptopp heller... Allt handlar helt enkelt om designen och ifall man kan få sammanhängande lutning.

Som jag sa innan här, tyvärr föll väl egentligen rimligheten i en utbyggnad när "tre toppar" föll. Nu verkar det mest som att man griper efter halmstrån och desperat bara letar berg att bygga på...

Pillard sa:
Ja inte är det nåt högt berg. Nu är ju iof inte grängesåsvålen (har jag för mig att idre fjäll egentligen heter) direkt nån alptopp heller... Allt handlar helt enkelt om designen och ifall man kan få sammanhängande lutning.

Som jag sa innan här, tyvärr föll väl egentligen rimligheten i en utbyggnad när "tre toppar" föll. Nu verkar det mest som att man griper efter halmstrån och desperat bara letar berg att bygga på...
Är iofs inte Idre Fjäll som ansvarar för det här projektet. Men det hade inte skadat med ett tre toppar, alternativt nipfjället, då hade det blivit ett toppen område i Sverige, med långa(obs. inte idre korta utan sverige långa) och svarta/röda backar, Himmeråsen kommer att få lättare backar.

Senast ändrad:
Sant att det itne är idre fjäll som ligger bakom men kan tänka mig att entreprenörsandan som spirat i byn iom projektet nu smittat av sig en del. Problemet är väl bara att det inom en inte allt för stor omnejd redan finns fjätervålen och lofsdalen också. Och de är väl lite åt idres håll. Många skulle väl hävda att fjätervålen är mer hardcore men jag tycker mest att det är kallt (skugga i stort sett hela dan) och sega släpliftar.

Nipfjället känns tyvärr inte hel optimalt som skidberg med tanke på dess form. När man däremot tittar på städjan så känns det som att ett antal random utvalda människor här hade räckt för att kunna designa sveriges bästa skidåkning. Berget är ju liksom skapt för grym skidåkning... Dessutom har vi en hel solsluttning. Vilket även ger att man kunde få grym offpist på skuggsidan under våren när snön smälter för mycket på solsidan

Ingen som känner till några planer på att annars börja med Cat-skiing eller liknande på städjan?

http://www.dt.se/nyheter/alvdalen/article389227.ece
"Den fråga som mest hängde i luften var den "när kan vi åka skidor på Himmelfjäll". En fråga som det saknades svar på, men projektets VD Staffan Derning var tydlig.
- Så fort som möjligt, men ska det bli verklighet så måste Idre Fjäll acceptera att det blir en transportlift mellan de två anläggningarna."

När de första skidåkarna ska kunna åka utför Himmelfjäll återstår dock att se. Arbetet med att staka ut nedfarter och välja ut de träd som ska sparas är i full gång.

Fakta: Idre Himmelfjäll

Antal liftar: 4 stolliftar, 4 släpliftar och 4 knappliftar.

Nedfarter: 40-45, fördelade på 8 områden, sammanlagt 217 hektar.

Kapacitet: 6400 skidåkare per dag.

Fallhöjd: 260-302 meter.

Restauranger i backen: 2.

090112-Idre_HF-_jpg_74452h.jpg

Senast ändrad:
Efter att ha kollat in kartorna kan man väl säga att det bästa området är det lila och möjligtvis även det orange med längre backar, dessvärre är det något som kommer in i en senare fas. Om jag inte ser fel så borde det blåa området vara det brantaste.. någon som vet säkert?

Senaste nytt är att längsta backen kommer att bli 4,2 kilometer lång och att;
Målgruppen är framför allt familjer och medelbra skidåkare.
Toppstugan kommer, till skillnad mot på många andra skidanläggningar, inte att ligga på högsta punkten utan på en platå framför toppen.
- Vi har bara en chans att göra det rätt från början. Det är en unik möjlighet att få bygga en anläggning helt från scratch, nåt liknande finns idag inte i Europa, menar Derning, som burit på idén om Himmelfjäll i över 20 år nu.

Fortsättning följer..

4.2 km med en fallhöjd på 320 m ?
Gäller att ha bra stavar så man kan staka
Som jämförelse har Björnrikes flackaste backe 440 m fallhöjd på 2 kilometers längd
2.5 ggr så brant, och det är ändå en grön backe

nån som vet om det kommer vara park där .. och i vilket län de ligger i

Varför inte bara bygga en skidanläggning med parker ? Skulle varit jävkigt nice med tanke på att det inte är så stor fallhöjd xD

ett snowpark nz fast snowpark swe ;)
funkar det i nyazeeland borde det väll funka i sverige!
Kanske borde dra och leta sponsorer för ett sådant projekt :D

Coolt att våga bygga en skidanläggning i dessa tider :D inte illa!!

Nisse_o sa:
ett snowpark nz fast snowpark swe ;)
funkar det i nyazeeland borde det väll funka i sverige!
Kanske borde dra och leta sponsorer för ett sådant projekt :D
Om du inte följt utvecklingen så går det ju inte så bra för Snowpark NZ. Det de tjänar pengar på är ju deras Bil och däck testar anläggning som ligger en bit bort. själva parken är väl mer ett hobbyprojekt. De har ju tappat mycket besökare och kvalite på parken, för att inte tala om tävlingar. Cardrona som ligger på andra sidan dalen är det hetare alternativet och att ha en skidort med bara park i sverige är en utopi.

har faktiskt inte kollat alls på hur det går för snowpark nz tänkte bara på att den existerar och har funnits i ett tag.
Men att använda samma omtråde som en vanlig alipn anläggning hade ju antagligen gått ännu sämre?
en något större yta med lite bättre fallhöjd så kan det ju inte slå helt fel, inte mer fel än en familjenaläggning strax intill en annan familjeanläggning i ett litet land som har ytterligare ett par familjeanläggningar som redan är starkt etablerade?
tänk dig att dom kan erbjuda sveriges(nordens? europas?) absolut största och bästa park som även är sammanlänkad med Idre!

aja iden känns bra mycket roligare än en ny familjeanläggning i alla fall :) hoppas någon någongång vågar testa! Tror dock att det krävs att den är i nära anknytning till någon vanlig anläggning!

Tillbaka
Topp