Ny Skidbutik

marcusen

Medlem
Ny Skidbutik
Hej

Tjejen och jag går i tankar att öppna skidbutik någonstans i sverige.
Känner ni att eran stad saknar en bra skidbutik.. ?

Hör av er med alla ideer på hur ni vill ha en bra butik och var någonstans det borde startas en!

Antingen här i forumet eller via mail till ski@weman.net

/m

Ny Skidbutik
Jag skulle ju inte gråta av förtvivlan om det öppnade en skidbutik i Uppsala som är i klass med Alpint i Stockholm.. ;) Lite lustigt förfrågan måste jag säga.

Ny Skidbutik
I Gävle skulle det verkligen behövas en! Här har man ju hemmaanläggningen Kungsberget nära och om man räknar med Sandviken som bara ligger ett par mil inåt landet så är det ett befolkningsunderlag på ca. 150.000 pers. Med två stora alpina klubbar, Gävle Alpina och Kungsbergets Alpina, dessutom finns Gävle Freestyle. Sedan är det ju väldigt många i området som hakat på jibbtrenden och åker till Kungsberget och är i parken på all ledig tid. Trots detta finns inte någon anständig skidbutik i Gävle! Man får handla sina skidprylar i Stockholm eller Åre och på klubbkvällarna som bara är en gång om året.

Så en riktig skidbutik som riktar sig både till portåkare och jibbare och andra skidtokiga vore väldigt bra. Helst bör den även ha en proffsig verkstad där man kan göra alla jobb inkl. pjäxjobb med bl.a. formgjutningar och formsprutade innerskor.

Har själv funderat på idén med en riktig skidbutik i Gävle men man måste ju ha väldigt mycket pengar för att kunna dra igång en sådan butik. Bara lagret kommer ju gå på flera hundra tusen. Sedan ska man ha inredning till lokaler, verkstad med stenslip m.m. och pengar till annonsering. Dessutom måste man ju nästan ha några extremsporter att rikta in sig på under sommarhalvåret också. Då tillkommer lika stora investeringar där. Så det behövs nog någon miljon att satsa i det här. Eller så börjar man i liten skala och försöker arbeta sig uppåt. Men det finns mycket problematik och svårigheter i det.

Ny Skidbutik
Tack för inputen hittils, hoppas tråden fortsätter växa med mera mattnyttigt.
Johans inlägg konfirmerade många av de tankar vi haft.

Problemet ligger som sagt i startkapitalet, men helt omöjligt är det inte.

Sommarhalvåret är som sagt också ett problem. där funderar vi fortfarande på hur vi ska lösa det rent ekonomiskt.

Om man pratar lägesmässigt i stad, är det viktigt att butiken ligger väldigt centralt, eller tror ni en mindre exponerad plats går bra? man fångar ju inte upp några flanörer på stan då iofs.

Men med ett bra rykte borde det ju gå att få till iallafall.

Hör av er om ni kommer på mera!

m

Ny Skidbutik
Stockholm tar gärna emot er... Antagligen där det funkar bäst på sommaren oxå. Alpint och garaget ligger ju lite off, och de får ju bara kunder som har affären som mål, inga flanörer... Så centralt behöver det inte vara, men det e ju bra. Iofs så verkar gävle vara bra förslag... Lite grann där norrland börjar... ;-) Ni kan nog få bra med kunder där... Men jag vill ha er i Sthlm! Om ni vill ha kommers på sommaren e det ju bara att sikta in sig på wakeboard och vattenskidor...

Ny Skidbutik
Varför inte Jönköping.., finns mer "skidfolk" här än vad man kan tro!
Tänk på saken, dessutom är det en trevlig stad på tillväxt!

Ny Skidbutik
Jag tror att ni skulle sälja väldigt mycket om ni startade en butik i stockholm, som BARA sålde jibb- och freeridegrejer, eftersom det finns extremt många jibbare/dylikt i stockholm

Kanske ni skulle ha som en liten cafeteria i skidbutiken, där det visas skidfilmer och sådant!

Ny Skidbutik
jag håller med joppsen i falun skulle vara perfekt dom har en bra skid annlägning nära och många skid intresserade så jag tro dte skulle gå bra här i falun..

lycka till iallafall

Ny Skidbutik
Jag tror inte att målgruppen för en skidbutik är några flanörer som "råkar" springa på affären. Snarare går det ryktesvägen.

Sommarhalvåret, ja ett alternativ är att dra ner öppetiderna till ett minimum och göra något annat på sommaren. Eller, om möjligheten finns, att rikta in sig på sommarsporter.

//Dr. Snow

Ny Skidbutik
Örebro är en idé. Stadium osv finns dock, men Karlskoga, Nora osv som ligger runtomkring åker till Örebro för att handla. Det handlar väl om kanske 120-150 tusen personer runtom Örebro/närke som handlar i Örebro. Skidbacken "Storstenshöjden" finns också, en grym backe som skulle kunna göras jävligt nice med jibb-park osv (vilket den saknat denna säsongen). Jag har hört rykten om att dem söker ny "ägare" som ska ta hand om backen (Varför inte slå 2 flugor i en smäll, man kan ha en liten "2a" affär i backen, med skiduthyrning osv). Jag tror det finns mycket potentiella kunder här. Hör av er om ni vill ha mer info. Hjälper gärna till. Lycka till annars :)

Ny Skidbutik
En tanke bara,
-att öppna en fysisk butik binder en massa kapital (lånat eller eget) och din risk exponering blir enorm,
Går inte in på alla olika risker men sammanfattningsvis är det ett högriskprojekt där uppsidan inte är att du kan bli fantastiskt rik utan mer av karraktären personlig tillfredställelse av att arbeta med något som du gillar.

Lösningen för att få denna tillfredställse är kanske istället webben och en smaskig webbutik.
fördelar
-Behöver inget lager....du köper direkt från leverantörer på kund order
-Tillgänlig för alla oberoende av ort
-Låga fasta kostnader (hyra etc) -otroligt viktigt i uppstartsfas
-Möjlighet att toknicha sortimentet, kanske bara erbjuda monoskidor......först i värden med denna idé?! eller med de lägsta kostnaderna av alla butiker kan ju ditt påslag vara minimalt och affärsidén vara att ha Europas lägsta priser!!

Det är ganska viktigt att ha en affärsidé som håller och som ger tillräcligt mycket kunder och därmed vinst.

Steg 2 när du blivit riktigt stor och tjänar grova pengar öppna en flashig butik centralt i någon ort med en bra efterfrågan och som steg 3 expadera eller kanske följa Ingvar Kamprads koncept -plagiera känd design men erbjuda den egentillverkat billigt. Tänk slalomskidan Kurvig i ett plattpaket.

mycket text men vad du än gör så hoppas jag att du lyckas bra och vill önska dig lycka till,

//Mr_fredrik

Ny Skidbutik
Eh, vi ska väl inte vara så negativa här. Jag kommer garanterat handla alla mina skidprylar i er skidbutik om ni öppnar en i Gävle. För mig spelar läget mindre roll. Jag tycker nästan det är viktigast att skidbutiken är lätt att nå med bil.

Tillbaka
Topp