Ny telisutrustning?

Johbyl

Ny medlem
Ny telisutrustning?
Hej,

Ska köpa nya pjäxor, skidor och bindningar till den säsongen.

Är nästan helt hundra på att det blir NTN sytemet efter att testat ett demopaket nu i helgen. Så det största frågetecknet är skidorna.

Jag är rätt lång (195) väger runt 90 kilo. Åker en hel del pist då jag gillar att pumpa på rejält men det har blivit mer och mer offpist/puder de senaste året och jag tror det lutar mot en säsong med 50/50 pist/puder. Och som jag förstått det har det kommit ett brett utbud av allroundskidor.

Efter att läst en hel del trådar så förstår jag att många av er förespråkar de lite bredare skidor. Tidigare lutade det åt Dynastar sultan 85, men efter att testat ett par Rossignol S.86 Open så blev jag väldigt förtjust i dessa. Funderar även på Rossignol S.97 Open som är något bredare.

Någon som har några kommentarer på dessa skidor eller tips på andra alternativ då jag är på jakt efter en riktigt bra allroundskida?

Tacksam för hjälp!

Senast ändrad:
Ny telisutrustning?
Halloj!
Själv i samma storlek, Tycker du skall titta lite extra på Dynastar Sultan 95.

själv åker jag på en Dynastar Mytich Rider i 188 längd med NTN fungerar kanon.men skall gå för ett par Sultan 95:or.

//Roger

Ny telisutrustning?
Lustigt att när frågan ställs i telemarksforumet så blir det oftast ett par halvtrötta skidor med inriktning på pist som rekomenderas, hade denna istället ställts i freerideskid-delen så hade du antagligen blivit tipsad om något runt 190cm+ och 100-110 i midja vilket kanske inte hade varit helt fel. Du är stor och rätt tung, kommer köra ntn som är ordentligt styvt så ett par ordentliga skidor bör vara på sin plats. Många åkare som ligger mellan 175-180cm och 70-80kg drar ju runt på 190 skidor så ett par 188cm sultan känns lite väl små, möjligen om du ska köra tå bindning och läderpjuck.

Tillbaka
Topp