Ny uppdatering av lavinsändare?

Niiiicke

Medlem
Jag tänkte beställa mammut pulse barryvox, någon som vet om det blir någon ny uppdatering av den typ om ett år eller så. Tråkigt att köpa en dyr lavinsändare om det kommer en nyare variant av den snart.

Bra fråga. Testa och maila huvudkontoret. www.mammut.ch Jag kan garantera att ingen här på freeride vet.

Köp nu!

Kan inte komma på någon funktion som skulle vara värd att vänta på ett helt år och därmed missa all skön offpiståkning i vinter ; )

centralbyrakraten sa:
Jag talade med representater för Mammut för en tid sedan och de nämnde ingenting om någon ny transa på gång.

Köp!
Jag köper den då! Den borde vara på marknaden något år till innan de byter ut den tycker jag.

Även om de kommer med en ny modell så kommer Pulse troligvis finnas kvar, eller vara väldigt kompatibel med nästa version.... Känns ju dumt om de totalt ger upp på sin funktion om pulsmätning. Lite som att erkänna att det var en dålig idé... Vill med detta inte säga om pulsfunktionen är bu eller bä, men den väcker ju helt klart etiska frågor.

Carled sa:
Även om de kommer med en ny modell så kommer Pulse troligvis finnas kvar, eller vara väldigt kompatibel med nästa version.... Känns ju dumt om de totalt ger upp på sin funktion om pulsmätning. Lite som att erkänna att det var en dålig idé... Vill med detta inte säga om pulsfunktionen är bu eller bä, men den väcker ju helt klart etiska frågor.
Men det är ändå tråkigt att köpa pulse nu och nästa vinter kommer en ny modell av pulse. Den kostar somsagt nästan 4000:-

Även om de nu skulle släppa ännu en ny modell, så betyder väl inte det att den du köpt plötsligt blir sämre för det..

FF sa:
Även om de nu skulle släppa ännu en ny modell, så betyder väl inte det att den du köpt plötsligt blir sämre för det..
Visserligen inte men man vill ha nyaste modellen när man köper en lavinsändare, i alla fall jag så man får de senaste finesserna. Men jag köper den!

Även om du köper transceiver nu kan du uppdatera programvaran när det kommer nyare versioner.
Spekulerar lite grann nu, (det är väl själva poängen med forum) men har uppfattat det som att förändringar närmaste tiden framförallt gäller programvaran. ( Fanns några fler funktioner som man hade tänkt sig att ha med)
Det är dyrt och tar tid att utveckla nya transceivrar.

Har du pengarna och vill ha en transceiver är det nog lika bra att köpa nu. Visst är det kul med finesser, men det är svårt att se något genombrott inom närmsta tiden inom transceiverteknik som väsentligt påverkar dina överlevnadschanser. Om man hamnar under snön är man likt förbannat beroende av att någon kommer och gräver upp en.

ville-vessla sa:
Även om du köper transceiver nu kan du uppdatera programvaran när det kommer nyare versioner.
Spekulerar lite grann nu, (det är väl själva poängen med forum) men har uppfattat det som att förändringar närmaste tiden framförallt gäller programvaran. ( Fanns några fler funktioner som man hade tänkt sig att ha med)
Det är dyrt och tar tid att utveckla nya transceivrar.

Har du pengarna och vill ha en transceiver är det nog lika bra att köpa nu. Visst är det kul med finesser, men det är svårt att se något genombrott inom närmsta tiden inom transceiverteknik som väsentligt påverkar dina överlevnadschanser. Om man hamnar under snön är man likt förbannat beroende av att någon kommer och gräver upp en.
Du har rätt men det blir fler antenner ju nyare modellen är och det borde ju öka överlevnadschansen eler är jag helt ute och cyklar?

Fler antenner än tre verkar meningslöst så länge vi rör oss i tre dimensioner ;)

Du har förstås rätt i att det fortfarande säkert går att göra transceivrarna både enklare och mer pålitliga. Men det är inte som mobiltelefoner att det spottas ut modeller.

Senast ändrad:
ville-vessla sa:
Jo kanske lite grann. Fler antenner än tre verkar meningslöst så länge vi rör oss i tre dimensioner ;)

Du har förstås rätt i att det fortfarande säkert går att göra transceivrarna både enklare och mer pålitliga. Men det är inte som mobiltelefoner att det spottas ut modeller.
Jag gör så att jag köper pulsen och i värsta fall får jag köpa en till när det kommer en ny bättre modell! :-)

Gör en kapning av tråden..
(Sorry..)

ville-vessla sa:
Fler antenner än tre verkar meningslöst så länge vi rör oss i tre dimensioner ;)
Jag kopplar inte riktigt på vad du menar? (Är förvisso inte så insatt i hur trancivers fungerar så det kanske kan bli en lektion)
Men antar att du tänker att trancivern på något sätt mha 3 olika antenner krysspejlar in för att få ett läge (i 3 dimensioner) på vart den begravda befinner sig?
Ifall så är fallet måste det bli en otroligt inexakt pejling iom att de tre antennerna befinner sig så nära varandra? Dessutom borde det ju bara bli en fördel att ha fler antenner ändå? (Ju fler destor lättare at få ett exakt läge?)
Jag hoppas att jag drog en helt fel slutsats och att jag får en snäll förklaring ;)

//En nyfiken blivande expert ;)

Jag är tämligen säker på att din fråga är besvarad tidigare i forumet. Gör en sökning och läs i trådarna om transor. Det behöver inte nödvändigtvis vara en relevant rubrik (vi har ju en förmåga att spåra ur och hamna lite off-topic i det här forumet).

Om du inte hittar svaret så är det bara att återkomma.

Senast ändrad:
Antennerna mäter bara fältets styrka, de krysspejlar inte, utan är riktade på höjden, bredden och djupet. De kan inte tala om var sändaren är, utan bara hur fältet är riktat. När man söker följer man helt enkelt fältet. Vad jag förstår hjälper inte fler än tre antenner för att beskriva fältet.
(Med reservation för att jag inte är radiofysiker, ingenjör eller ens tekniknörd)

Edit, har fått veta i en annan tråd att vi rör oss 2,5789 dimensioner.

Senast ändrad:
Vet nån hur det är med programvaran till den nuvarande pulsen? "Känner" en bergsguide som har varit med och tagitfram pulsen och han sa att det ska ha kommit ut en uppdatering av programvaran redan i vintras? Någon som vet nå om det?

Tillbaka
Topp