Nya all mountainskidor, förslag?

fizzy

Ny medlem
Sitter nu och funderar på vilka skidor man ska införskaffa inför vinterns bravader. Vill ha ett par all mountain skidor gör typ 60 / 40 pist/puder .

Har bra erfarenheter med scott crusade men vet inte om det är lite för lite flyt i dem men uppskattar piståkningen mycket med dem!

Är 184 cm lång och väger typ 74 kg.

Så några bra förslag på vad man bör kika in på?

Det finns rätt mkt intressanta skidor i det segmentet. Jag samarbetar med salomon och kommer därför tipsa om ett par modeller som jag tycker är bra, så får andra komma med tips gällande andra skidor.

Tycker att du ska ta en titt på Q-105 och Q-98.

Q-105 åkte jag på i vintras och jag tycker att det är ett väldigt bra alternativ till den som vill ha en skida som ska fungera till det mesta. Den har ingen twintip så att landa switch blir svårare och med 105mm midja så räcker flytet kanske inte till för de allra djupaste dagarna, men i övrigt gör den det mesta annat väldigt bra.

Blister har recenserat och jämfört med Rocker2 108.
http://blistergearreview.com/gear-reviews/2013-2014-salomon-quest-105

Q-105 har ändå viss dragning mot mjuksnö och därför kan Q-98 vara ett alternativ. Q-98 är med den ngt smalare midjan lite rappare på hårdare underlag, men tappar i gengäld lite flyt gentemot Q-105.

http://www.epicski.com/products/2014-salomon-quest-q-98-ski

Åker du mer hård snö, Q-98 och åker du mer mjuk snö, Q-105.

//jens

Har precis beställt ett par 112 rpc och är så jefla stokad. Lite större radie och mindre tiprocker jämfört med 112 RP. Precis vad jag ville ha när jag sålde mina 112 RP back in the days för 2 år sen! :lol:

Tack för förslagen, spontant känns det som att quest 98 skulle passa mig bättre, har på något sätt snöat in mig på att jag ska ha precis under 100. Ni får gärna övertyga mig om att jag har fel men de känns som att de är överlag bättre i pisten än de lite fetare (men självklart sämre utanför).

Har tittat lite på extrem pt, extrem project 100 , Line prophet 98 och kanske blizzard bonafide några tankar om de?

Testade projekt 100 några åk på skidtestarhelgen innan jul och tyckte att det var en väldigt trevlig skida. Lättåkt men ändå stabil. Flyter säkert ok. Bra allroundskida tror jag!

Bonafiden verkar lämna positiva spår hos alla som provar den, likaså Project 100. Utöver dem skulle jag gärna dryga ut din undersökningslista med Camox från Black Crows. Jag kör själv lättviktsvarianten Freebird för turer och även den står upp ordentligt även på fast underlag. Klassikern Völkl Mantra borde väl också platsa i ditt sökande.

Lätt jävig i frågan men kominationen Pist/puder är ett lätt val för mig. Whitedot Preacher.
Skulle rekomendera 189cm om du gillar storslalomsvängar och 179cm om du vill ha en rappare respons i pisten.

En fråga om extrem skidorna, är de verkligen så tunga som de står på deras sida, om man jämför med tex Scott så står de att de väger 1779g. Extrem kan ju inte väga mer än dubbelt så mkt eller?

fizzy sa:
En fråga om extrem skidorna, är de verkligen så tunga som de står på deras sida, om man jämför med tex Scott så står de att de väger 1779g. Extrem kan ju inte väga mer än dubbelt så mkt eller?
Du tror inte att det ena företaget anger vikt per skida och det andra företaget per par kanske??
;)

Jo så långt är jag med men de är ju fortfarande rätt stor skillnad per skida typ. Och antar att de är utan bindningar så tycker jag de låter högt isf, men jag är nog bara dålig på uppskatta vikter ;-)

En bredare (och längre) skida blir ju så klart lite tyngre, fast beroende på underlag och rocker, profil, flex, svingvikt etc så kan en bredare och tyngre skida också upplevas lättare och smidigare att åka på ibland.
Vikten känns mest när man bär på skidan.

Provkörde tex Extrems project100 i vintras i 186cm versionen och upplevde den som smidig, poppig och rolig trots att den på papperet ser lite tung ut.

Stefans sa:
fizzy sa:
Du tror inte att det ena företaget anger vikt per skida och det andra företaget per par kanske??
;)
Heller inte ovanligt att de anger vikt på den kortaste längden just för att skidorna ska verka så lätta som möjligt. P100 är inget lätt bygge...men fan vad bra de är.

Jag kör på Black Crow Navis och tycker de e en grym all mountain skida. Den är lagom fet för djup puder samtidigt som man kan ligga och köra sköna svängar i pisten.
Överhuvudtaget så verkar alla Black Crow skidorna va riktigt fina. Och sen att dom e tillverkade på min favoritort gör ju inte saken sämre :)

Man kan dra mycket paralleller mellan att köpa allmountain/puderskidor med att köpa bilar. Det är allt som oftast en ganska dålig idé att köpa en modell som är i slutet av produktcykeln/inte har uppdaterats på ett tag. Då tar jag inte ens i beaktande hur JJ'n är att åka på... Så kolla på nyare modeller som har en mer normal utformning än vad den väldigt jibbiga (och med det inte så åkinriktad) JJ'n har...

Carled sa:
Man kan dra mycket paralleller mellan att köpa allmountain/puderskidor med att köpa bilar. Det är allt som oftast en ganska dålig idé att köpa en modell som är i slutet av produktcykeln/inte har uppdaterats på ett tag. Då tar jag inte ens i beaktande hur JJ'n är att åka på... Så kolla på nyare modeller som har en mer normal utformning än vad den väldigt jibbiga (och med det inte så åkinriktad) JJ'n har...
Låter vettigt, tack!

Tillbaka
Topp