Nya all mountainskidor, vilka?

Randysh

Medlem
Tjabba!
Dags att byta ut mina K2 Iconic 80 mot ett par all mountain skidor då man allt mer testar utkanten av pistade backar. Åker dock till största del fortfarande pistade backar. Kläppen, Trysil främst

Kikat både på Atomic Bent Chetler 100 och Salomon QST 92.

Vad är er rekommendation?

En bra utgångspunkt kan ju vara att kolla in Skiessentials genomgångar på Youtube. Känns som att pistprestanda är överordnat för dig men även att skidan är hyfsat lättåkt bland t.ex. träd. Finns hur mycket som helst. QST 92-99, Blizzard rustler 9, Mindbender serien, Elan ripstick 96 m.fl.

Tjenare jag kör på ett par Bentchetler 100 en kul och enkel skida, ganska mjuk. Den är inte så snabb men mycket lekfull man har full kontroll. Mycket skida för pengarna helt enkelt.

Provade QST 92:orna i förra veckan. Riktigt fin skida funkar även bra i svensk lössnö ( mellan pisterna). Kan dock tänka mig att den är lite smal om man ska ge sig ut i riktigt offpist. Skulle nog själv kollat på ett par 98:or själv

Sen körde jag även Head Kore 99:orna grymma skidor stabila snabba och även lätt att få med sig tailen i offpist. Beroende på snökvalite när man kör offpist tycker jag det är tungt att få med sig tailen vid snäva svängar ibland. Beror ju på fel åkteknik. Men detta var mycket enklare med Head Kore. Så pass att jag funderar på att byta till Kore.

Mitt tips blir nog QST 98 för den åkning du kör.
Kommer du även köra en del park och hopp samt vargtjutet och skogsåkning vid Falken är det BentChetler. För att jag tycker man har bättre koll (går inte lika fort). Tror du att åkning kommer öka och inkludera offpist i Alperna är det Kore 99 som gäller.

Mindbender som nämns är en riktigt snabb allmountain-skida som inte riktigt passar sig för offpist i tung svensk snö tycker jag.

My 2 cents

QST98 är verkligen fin och lättåkt. Jag bytte dock till Line Blade Optic i år, blev lite för brett med 104 men jäklar vilken fin skida i övrigt.

En bra utgångspunkt kan ju vara att kolla in Skiessentials genomgångar på Youtube. Känns som att pistprestanda är överordnat för dig men även att skidan är hyfsat lättåkt bland t.ex. träd. Finns hur mycket som helst. QST 92-99, Blizzard rustler 9, Mindbender serien, Elan ripstick 96 m.fl.
Bra tips. Tycker deras genomgångar är grymma. De är ju två väldigt olika åkare också så man får en bra känsla för vilken skida som passar vilken typ av stil. 😊

Bra tips. Tycker deras genomgångar är grymma. De är ju två väldigt olika åkare också så man får en bra känsla för vilken skida som passar vilken typ av stil. 😊
Om du går in på respektive skidas testsida och scrollar längst ner så har de numera även omdömen från samtliga som har teståkt respektive skida. I vissa fall kan det vara 8-10 stycken.

Tillbaka
Topp