Nya flight deck immar igen!

Kxldlfbk

Ny medlem
Halloj!
Har köpt ett par oakley flight deck och skulle idag använda dom för första gången på min Sweet Trooper-hjälm. Men redan vid första åket så immade brillorna igen, någon som har något tips, eller aning om vad som kan vara fel?

Tack på förhand!

Gahnis

Aktiv medlem
Låter märkligt..
Har två par och aldrig upplevt det problemet.
Menar du att de immade igen första åket och sedan höll det i sig resten av dagen?

Kxldlfbk

Ny medlem
Ja precis! Tycker själv det är konstigt. Tog av och luftade dom då försvann det sen satte jag på dom då immade det igen.. kanske hade dom för löst? Så det inte höll tillräckligt tätt tänker jag?

Kxldlfbk

Ny medlem
Nej,inget sånt! Satt i liften och skulle dra på dom så var dom helt igen-immade. Vet inte om jag gör något fel någonstans, men om det nu blir imma ska det då försvinna av sig själv när man åker?

Kxldlfbk

Ny medlem
Fick visningsexen, eller ja dom som stått i montern men det ska ju inte betyda något tycker man. Fattar inte vad som kan vara fel dom var trots allt helt sprillans

Bertan

Medlem
om du hade gogglarna på pannan så är det ju klart att de immar igen.

jeppenator

Aktiv medlem
På insidan på alla nya oakley goggles ligger något som kallas för en "F3 anti fog behandling" detta är en sorts spray som man lägger på linsen för att förebygga imma från insidan.

Om man torkar på insdan av gogglesen så kan man förstöra behandlingen, och då även ta bort imskyddet så att de sedan immar igen lättare än när de är nya.

Därför är det skitviktigt att ALDRIG torka på insidan av goggles, då förstör man imskyddet och garantin täcker inte den skadan.

Så som jag ser det kan det vara två orsaker till ditt problem.

1. Att någon i butiken torkat dem på insidan vid test, och på så vis förstört imskyddet. När du sedan köpte dem så var de inte i orginalskick så som oakley levererar dem ur butik och detta är något du får ta upp med butiken du köpte dem av. Man kan ju likna det mot att köpa repade skidor någon kört ut på en grusparkering med.

2. Andra orsaken jag ser är att dem är fuktiga. Linsen suger åt sig vatten för att förebygga imma. Så när dem väl immat igen är det sjukt viktigt att låta dem torka ut helt innan du använder dem igen. Du kan se linsen som en disksvamp som bara har en viss uppsugningsförmåga innan den inte kan ta in mera vatten, och när gränsen är nådd kommer imman. Därför måste den vara helt torr innan man använder den igen för att vara tillbaka i full funktion och förebyggande av imma.

Så min rekomendation är att du först luftar ur dem ordentligt, lägg dem nära ett element (inte rakt ovanpå) så att eventuell fukt torkar upp, och sedan provar du igen. Om dem fortfarande immar och du vet med dig till 100% att du aldrig rört insidan av linsen tycker jag du tar med dem tillbaka till butiken, och ta med kvitto också. Förklara vad jag skrivit här så får butiken ta ställning till hur dem vill hantera reklamationen.

/Jesper (arbetar på oakley med produktrelaterade frågor)

Kxldlfbk

Ny medlem
Tack så jättemycket för ditt grymt utvecklade svar! Vet att jag aldrig rört insidan, varit jätteförsiktig. Men ska göra som du sa och testa dom igen imorgon, annars kontaktar jag butiken. Köpte dom tom på en Oakley-affär så man antar att dom vet vad dom gör men men! Tack iallafall åter igen :)

wessozi

Medlem
Men vad jobbigt att aldrig kunna röra insidan haha. Tänk om man råkar när man packar xD Kan man ens packa in banden isf? Hur e d med utsidan? Lika känslig? (Jag hade ju funderat på att köpa något Oakley Prizm goggles.

jeppenator

Aktiv medlem
wessozi sa:
Men vad jobbigt att aldrig kunna röra insidan haha. Tänk om man råkar när man packar xD Kan man ens packa in banden isf? Hur e d med utsidan? Lika känslig? (Jag hade ju funderat på att köpa något Oakley Prizm goggles.
Imskyddsbehandligen på insidan är densamma på i stort sett alla goggles som kostar över 800:-. så oavsett märke ska man vara sjukt försiktig med att kladda på insidan då det kan förstöra imskyddet. Detta är något som personalen i butikerna bör informera om när man funderar på att köpa nya goggles.

På utsidan på Oakleys goggles ligger det en "hardcoating" detta är alltså inte samma som imskyddet utan en behandling som gör linsen mera reptålig. Du ska helst bara putsa utsidan på linsen med påsen som följer med, men den tål mycket mera än insidan innan den går sönder.

En sak som är viktigt att förstå när man köper en dyrare goggle är att man får sinnessjukt mycket bättre kvallite och hållbarhet om man bara vet hur man ska ta hand om dem. Tyvärr köper många dyra grejer och har inte en aning om hur man ska ta vara på dem. Då går dem sönder och så får man köpa nya igen efter en säsong.

Väl omhändertagna goggles som förvaras i påsen som följer med, luftas ur efter användning och som man inte kladdar på insidan kan man lätt använda i 10 säsonger. (beror såklart på hur mycket man åker men om man tänker någon som åker jul/nyårs, sportlov + påsklov och några veckor till om året.)

Så var inte rädd att köpa dyra goggles, ha koll på hur du ska ta hand om dem bara så kommer du få ut så mycket mera av användningen =)

/Jesper

Zoubolo

Medlem
Har haft precis samma problem med mina. Fattade inte vad det kunde bero på tills jag såg en liten lite "fukt-fläck" mellan linserna.
Så skulle tippa på att det har med fukt att göra, då immar de igen på sekunden ifall det gömmer sig lite fukt någonstans.

Som jeppenator skrev, lägg dem framför ett element eller framför en pjäxtork i några timmar!

wessozi

Medlem
Okej =) Rör ej insidan, fair enough. Men för att konkretisera frågan - kan jag packa in banden i insidan av goggelsen innan jag packar der dem i påsen?

jeppenator

Aktiv medlem
wessozi sa:
Okej =) Rör ej insidan, fair enough. Men för att konkretisera frågan - kan jag packa in banden i insidan av goggelsen innan jag packar der dem i påsen?
Det borde inte vara några problem alls så länge du inte tar på insidan av linsen!

tallialli

Aktiv medlem
Det var en bra afterski, men såg ingenting genom gogglarna på vägen ner. Testade (@jeppenator läs inte detta) att diska glajjorna på insidan efter det och känner nu att det börjar bli dags för nya till denna säsong.

Vattendroppe

Turtok
Forumvärd
tallialli sa:
Det var en bra afterski, men såg ingenting genom gogglarna på vägen ner. Testade (@jeppenator läs inte detta) att diska glajjorna på insidan efter det och känner nu att det börjar bli dags för nya till denna säsong.
Du skulle använt fernet.

Testade du att kolla genom gogglarna dagen efter innan du diskade dem? Om det var en bra after ski kanske dina svårigheter snarare berodde på ölen innanför västen snarare än den innanför gogglarna ;)

Kxldlfbk

Ny medlem
Idag funkade dom utmärkt konstigt nog, antagligen för att dom fick torka. Men kommer i fortsättningen nog köra fernet, låter säkrast! Tack för all hjälp ?

Fre-drik

Medlem
om något immar eller inte har med förhållandet mellan luftens relativa fuktigeht, temperatur och luft-tryck.Detta kallas daggpunkt.

https://en.wikipedia.org/wiki/Dew_point

under vissa förhållanden kan det vara extremt svårt att undvika imma i glasögnongen (hög luftfuktighet, och "lagom temperatur", vilket jag skulle tro kan vara fallet för dig). Att det inte immade igen för dig igår beror mest troligt på att daggpunkten låg annorlunda då jämfört med när du skrev det första inlägget. (det behöver alltså inte vara något fel på gogglarna, du kan bara haft lite otur med vädret...)

Det är lättare att gogglarna immar igen om man man ändrar temperaturen i dem genom att konstant ta av och ta på sig dem. (luften innanför glaset blir varm när du har dem på dig och när du tar av dem blir luften kall). personer med vanliga glasögon kan känna igen detta. vanligtvis immar deras glasögon igen när de kommer från ordentlig kyla utomhus och kommer in i värmen enligt principen beskriven ovan. Lösningen är helt enkelt att aldrig ta av sig glasögonen så länge du är ute och åker för att undvika skiftningar mellan varm och kall luft på insidan av linsen.

Att torka av linsen på insidan är ett stort no-no av flera anledningar. Det handlar inte bara om att fucka upp imskyddsbehandlingen. Gör du detta med en inte 100% ren trasa (eller i värsta fall med händerna) kommer det hamna små små orenheter mot linsen som binder fukten och förvärrar saken ytterligare.

Senast ändrad:

Kaskar

Aktiv medlem
Det innebär ju att man aldrig kan låta gogglarna få imma i sig.
För har de väl fått det så blir det ju skitigt då imman torkar bort/dunstar.

Det innebär alltså att man aldrig kan skjuta upp dem i pannan utan man ska ta av sig dem eftersom det ju alltid finns en risk för imma, särskilt vid hike.

Fre-drik

Medlem
Nej Kaskar, det innebär det inte.
Den korta förklaringen är att imma i teorin är ren vattenånga. Jag förutsätter att du inte orkade läsa wiki länken...

Kaskar

Aktiv medlem
Okej. För mina immade igen häromdan efter jag hade dem i pannan och det är massor med fläckar efter imman när det dunstat. Och experterna säger att jag ABSOLUT inte får torka bort skiten...

havreboll

Aktiv medlem
Kaskar sa:
Okej. För mina immade igen häromdan efter jag hade dem i pannan och det är massor med fläckar efter imman när det dunstat. Och experterna säger att jag ABSOLUT inte får torka bort skiten...
Det är skillnad på att torka och att väldigt försiktigt dutta med den medföljande påsen. Det ena är big nono och det andra är helt ok. Man får också väga hur smidigt/immigt det är nu mot hur mycket man kan råka förstöra.

På jakt efter ett par goggles för: mulet/snö, har för tillfället ett par splice, hi-yellow o ett par flightdeck med prizm saphire iridium.
Valet jag står mellan nu är prizm rose eller prizm hi-pink. Någon som haft möjligheten att testa båda?
@jeppenator

Har snöat in mig på oakley, men om någon har andra förslag så lyssnar jag gärna på de också!

Kaskar

Aktiv medlem
TomasGothberg sa:
På jakt efter ett par goggles för: mulet/snö, har för tillfället ett par splice, hi-yellow o ett par flightdeck med prizm saphire iridium.
Valet jag står mellan nu är prizm rose eller prizm hi-pink. Någon som haft möjligheten att testa båda?
@jeppenator

Har snöat in mig på oakley, men om någon har andra förslag så lyssnar jag gärna på de också!
Nu har jag bara torrkört prizm hi-pink hemma, premiär under dagen, men de känns spontant bättre. Det känns som att de har mer ljusinsläpp och ger en ljusare bild än prizm rose vilket jag tycker känns mycket bättre.
Har de inte tillomed lagt ner prizm rose till fördel för hi-pink?

jet

Aktiv medlem
Prizm Rose finns fortfarande kvar i sortimentet och fyller en plats i linskollektionen så den kommer inte att försvinna.

AndreasM

Ny medlem
Är för övrigt i princip omöjligt att montera en lins utan att få fingeravtryck på insidan. Brukar ha med mig två par för att kunna byta men det är hyggligt svårt att lyckas torka ett par ute på berget, har provat i innerfickan på jackan men det funkar sådär.

TomasGothberg sa:
@jeppenator

Prizm rose är en mer allround lins och hi-pink är för flatljus. Stod mellan samma val och även om rose kan kännas mörk så ger den grymma konturer under hela dagen (bor förövrigt i härjedalen så växlande molnighet är vardag och jag hade inte bytt min rose mot pink) har även sapphire iridum linsen. Med andra ord så har du fler skiddagar/år där rosen passar bättre än pink. Nu blev det rörigt, töm kontot och köp båda!

localplower sa:
TomasGothberg sa:
På jakt efter ett par goggles för: mulet/snö
Prizm rose är en mer allround lins och hi-pink är för flatljus. Stod mellan samma val och även om rose kan kännas mörk så ger den grymma konturer under hela dagen (bor förövrigt i härjedalen så växlande molnighet är vardag och jag hade inte bytt min rose mot pink) har även sapphire iridum linsen. Med andra ord så har du fler skiddagar/år där rosen passar bättre än pink. Nu blev det rörigt, töm kontot och köp båda!
Det optimal skulle vara att köpa upp alla linser de har, men det kommer inte hända. Spenderar säsongen I Kanada o det snöar/mulet 6 utav 7 dagar/veckan så det låter som hi-pink borde vara den bättre då?
Kaskar sa:
TomasGothberg sa:
På jakt efter ett par goggles för: mulet/snö
Nu har jag bara torrkört prizm hi-pink hemma, premiär under dagen, men de känns spontant bättre. Det känns som att de har mer ljusinsläpp och ger en ljusare bild än prizm rose vilket jag tycker känns mycket bättre.
Har de inte tillomed lagt ner prizm rose till fördel för hi-pink?
Alright, om dom lagt ner rose borde hi-pink vara den bättre av dom?

Senast ändrad:
AndreasM sa:
Är för övrigt i princip omöjligt att montera en lins utan att få fingeravtryck på insidan. Brukar ha med mig två par för att kunna byta men det är hyggligt svårt att lyckas torka ett par ute på berget, har provat i innerfickan på jackan men det funkar sådär.
Åkte runt med extra lins I början, nu har jag 2 olika frames på mig alltid istället. Slippa krångla med byta lins på kalla dagar är värt att åka runt med 2 frames. ?

När det kommer till riktigt flatljus, och då snackar vi sikt att jämföra att simma runt i risgrynsgröt, där tycker jag Hi-Pinken är en klass för sig. Rosen blir för mörk och en vanlig ljus lins(typ hi-yellow) blir ljus men noll kontrast.
Inte så att man åker runt med röntgenglajjor och ser perfekt men vid riktigt flatljus tycker jag Hi-Pinken är det bästa.
Dock blir användningsområdet ganska smalt när den är såpass ljus.
Men ska du köra mer allround-lins tycker jag lika gärna du kan köpa torch, för den är ju mycket snyggare än rose men bara marginellt mörkare!

TomasGothberg sa:
AndreasM sa:
Åkte runt med extra lins I början, nu har jag 2 olika frames på mig alltid istället. Slippa krångla med byta lins på kalla dagar är värt att åka runt med 2 frames. ?
Dom har testbilder i butik för prizmlinserna så spring förbi och kolla vilken som känns bäst. Lycka till och may the dump be with you

jet

Aktiv medlem
Jag har tillgång till alla linserna (eftersom jag jobbar på Oakley) och använder utan tvekan Prizm Hi Pink och Prizm Jade/Sapphire/Torch mest. Två linser som kompletterar varandra bra fram till våren när Prizm Black plockas fram.
Har helt slutat använda de gamla icke Prizm linserna med undantag för clear vid skoteråkning på kvällen.

Always-Sunny

Aktiv medlem
AndreasM sa:
Brukar köra med en liner-handske vid byte av lins

blomman67

Medlem
Hmm, alltså om/när man får lite smuts i form utav t.ex svett på insidan så är det kört m a o och bara köpa nya? Låter lite konstigt att man inte ens får torka försiktigt med putsduk för att få bort en fläck på insidan.

havreboll

Aktiv medlem
blomman67 sa:
Hmm, alltså om/när man får lite smuts i form utav t.ex svett på insidan så är det kört m a o och bara köpa nya? Låter lite konstigt att man inte ens får torka försiktigt med putsduk för att få bort en fläck på insidan.
Det är framförallt när linsen är fuktig som du inte bör röra insidan. Alltså om du t.ex ramlat och fått snö i gogglen. Om du får smuts osv på insidan så se till att linsen är torr och försiktigt dutta bort smutsen med den medföljande påsen. Hinnan är känslig men inte så känslig att du inte kan försiktigt dutta/ta på den.

brex

Ny medlem
Kan tänka mig att det immar igen när du har dem uppe på hjälmen? Då stiger varm luft från ditt huvud upp genom de 2 ventilationshålen. De två hålen går att stänga, då blir det inte lika lätt imma när dem sitter på hjälmen.

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp