Nya goggles + Diskmedel på goggles dåligt?

• Trådstartare Trådstartare RoFi
  • Start datum Start datum
R

RoFi

Guest
Tjo!

Mina goggles blev stulna sist... och måste nu hitta nya, mina reserv nu suger. hade ett par Dragon o de va riktigt bra o låg på 1500kr
Kolla nu på Dragon Goggles "APX", då de e bra snygga o verkar bra, men är de bra? Borde va det för priset på 2k.
Men de känns som nå man ska ha utan hjälm. Någon som har erfarenhet av dem o tycker de e bra, o funkar de bra med hjälm? Annars någon som har någon rekommendation? Kör i alla väder typ, sol, molnigt osv... så bra om det går o byta linser.

Och är diskmedel på linsen bra? har alltid kört med det för imma, men sen fick jag höra att det ska va dåligt för linsen, att man typ förstör den, är det så eller på hit? Har ju inte märkt nå.....

Senast ändrad:
RoFi sa:
Och är diskmedel på linsen bra? har alltid kört med det för imma, men sen fick jag höra att det ska va dåligt för linsen, att man typ förstör den, är det så eller på hit? Har ju inte märkt nå.....
Jag jobbar med optik och ser inget sätt diskmedel skulle kunna skada filterbeläggningarna de använder. Om du inte märkt något skillnad skulle jag säga att du kan köra på.

De flesta dyra, moderna glasögon har väldigt bra immskydd. Dels är det avancerade beläggningar men sen är även den faktiska konstruktionen med ventilation och dubbellinser en viktig del som gör en stor del av jobbet. Så det ska ganska mycket till för att glajjerna ska imma. Största anledningen till att det börjar imma är att man krashat, fått in snö och petat bort snön med papper eller annat skit som inte hör hemma på insidan...

Torka ej av insidan när den är fuktig och använd aldrig några rengöringsmedel eller immbehandlingar är en huvudregel att följa för alla moderna goggles.

Har inget med optiken att göra utan det kan helt enkelt förstöra linsens medföljande behandling och göra dom obrukbara.

Vattendroppe sa:
jet sa:
Har inget med optiken att göra utan det kan helt enkelt förstöra linsens medföljande behandling och göra dom obrukbara.
Vilket är en del av optiken, no? :P
Haha Jovisst, men vi skiljer gärna på linsens optiska egenskaper (vilket som du såklart vet först och främst har att göra med linsmaterialets kvalitet och linsens geometri) och antifogbehandlingen. :-)

Senast ändrad:
jet sa:
Haha Jovisst, men vi skiljer gärna på linsens optiska egenskaper (vilket som du såklart vet först och främst har att göra med linsmaterialets kvalitet och linsens geometri) och antifogbehandlingen. :-)
Där ser man, vi låter alla ytbehandlingar etc på linser och speglar ingå i begreppet "optik"... Men jag jobbar ju inte med goggles heller, kanske finns någon annan avstickare till branschstandard där :p

Vattendroppe sa:
jet sa:
Där ser man, vi låter alla ytbehandlingar etc på linser och speglar ingå i begreppet "optik"... Men jag jobbar ju inte med goggles heller, kanske finns någon annan avstickare till branschstandard där :p
Givetvis så påverkar ytbehandlingar som antifog och spegeleffekt optiken och det tar vi hänsyn till. Varje lager mellan det du tittar på och ögat påverkar kvaliteten men i detta fallet så tycker jag iaf att vi måste skilja lite på linserna och antifogbehandlingens funktion. Men dom går såklart hand i hand som du säger. Budskapet är hur som helst att inte använda några främmande medel eller röra linsens insida när den är fuktig. Linsen kan bli obrukbar för dig men det kommer inte att påverka linsmaterialet eller linsgeometri. Standarden vi följer är hur som helst ANSI Z87.1 för både optik och skydd men det är frivilligt.

Något OT men inte desto mindre en härlig diskussion. :-)

Senast ändrad:
jet sa:
Budskapet är hur som helst att inte använda några främmande medel eller röra linsens insida när den är fuktig. Linsen kan bli obrukbar för dig men det kommer inte att påverka linsmaterialet eller linsgeometri. Standarden vi följer är hur som helst ANSI Z87.1 för både optik och skydd men det är frivilligt.

Något OT men inte desto mindre en härlig diskussion. :-)
Den standarden säger ju dock ingenting om vad antifogbehandligen ska klara! Jag vet inte heller vad för behandling ni använder (finns ju rätt många olika), men inga av de jag känner till, vare sig hydrofoba eller ytspänningssänkande, bör bli påverkade nämnvärt av diskmedel. Och rent krasst, diskmedel fungerar ju precis som en ytspänningssänkande/kemisk antifogbehandling, så det värsta som kan hända är ju att det går på ett ut ;)

Med det sagt finns det ingen poäng med att inte testa linsen först för att se om den befintliga antifogbehandlingen funkar först.

okej okej! Låter helt enkelt som att man ska sluta med diskmedel. Så vet man att man inge förstör! O inte röra linsen när den e fuktig har jag inte ens haft en tanke på!

Tillbaka
Topp