Nya goggles som ändrar ljusstyka. Bra eller anus?

Nojlas, ok strålning var kanske lite fel ord. Tänkte att de tog bort solens strålar som reflekterats. Skall vi säga fotoner också? ;-)

Biltest: Jodå, glasögonen ändrade färg i bilen...

Carled sa:
Nojlas, ok strålning var kanske lite fel ord. Tänkte att de tog bort solens strålar som reflekterats. Skall vi säga fotoner också? ;-)

Biltest: Jodå, glasögonen ändrade färg i bilen...
Njaa, går inte att begränsa det till fotoner. Allt är elektromagnetisk strålning, (så länge vi inte pratar om joniserad strålning = radioaktivitet) bara olika våglängder.
(Vilket ljushuvud jag é va?)

Jasså de ändrade färg ändå? Googlade lite på det, verkar finnas olika typer av fotokromatiska brillor. Någon typ som bara ändrar färg vid kontakt med UV-ljus, används väl främst på vanliga glasögon. Den andra typen (oftast solglasögon) verkar reagera på ljus inom de synbara våglängderna...

Nojlas sa:
Njaa, går inte att begränsa det till fotoner. Allt är elektromagnetisk strålning, (så länge vi inte pratar om joniserad strålning = radioaktivitet) bara olika våglängder.
Nu börjar det bli lite väl avancerat. Vi måste tänka på de andra på forumet. (Jag är m.a.o. ganska borta i diskussionen...). De måste också få känna sig delaktiga. Vi kan väl prata om vilka som är snyggast, Marker-glasögon eller Uvex-glasögon?

jag säger smart idee, dåligt utförande..
finns ju redan vanliga glasögon som blir till solglasögon i starkt solljus (tar dock nån minut för förändringen att ske) så särskilt nytt är det väl egentligen inte.
den skadliga UV-strålningen i sig är väl lika låg då det har med glaset att göra och inte vad du lägger på extra (man kan väl se färgskift-grejen som ett extra yttre lager på glasen, dvs de lägger bara till lagret, inte tar ifrån något) så på så sätt är de väl bra funktionellt sett..
tror dock man skulle behövt införa en stor serie med sånna för att det verkligen ska bli en stor hit.. just nu känns det mer som att de bara kommer hittas av skidgalna www.prylkoll.se / www.feber.se fans..

Jag köpte ett par fotkromatiska skidglasögon redan 1982 i Courchevel! De var väldigt långsamma i sin färgändring, men fungerade riktigt bra. De ändrade färg från ljusgrå till mycket mörkbrunt.

seniorskiier sa:
Jag köpte ett par fotkromatiska skidglasögon redan 1982 i Courchevel! De var väldigt långsamma i sin färgändring, men fungerade riktigt bra. De ändrade färg från ljusgrå till mycket mörkbrunt.
Synd att tråden inte är från 1982, bara nästan.

Hur bra fungerar t ex POCs fotokromatiska linser i verkligheten då?
Skiftar nu gul och svart och en irridium för mellandagar, kan en fk lins tävla med det?

Bootfitta! Ironi biter inte på en mycket erfaren skidåkare som åkt i alperna i över 45 år och har upplevt det mesta. Inget är nytt under solen utom dagens otroligt lättåkta skidor. Prova gärna ett par stenhårda 205 cm GS i lössnön! Klarar du det så kan du tråda ända tillbaka till sextiotalet om du vill!

Tillbaka
Topp