Nya Hundfjället

Nya Hundfjället
Alla investeringar som förbättrar huvudsyftet med en fjällvistelse dvs skidåkning är bra. Annars så tycker jag att det genom åren har varit mycket investeringar på kringverksamhet som badhus, boende o restauranger. Vilket kanske är rätt ur ett företagsekonmiskt perspektiv, men som skidåkare är man ju mer intresserad av liftar, snökanoner och nya nedfarter....

Nya Hundfjället
Risken är kanske att det under kommande åren kommer investeras på sommaraktiviteter för att få en året runt verksamhet. Detta kommer såklart ske på bekostnad av utbyte av liftar och liknande.
Glädjande att se att skistar prioriterar detta trots kostnaden.
Hur ser egentligen behovet för denna investering ut? Jag har väldigt dålig koll på Hundfjället.

Nya Hundfjället
Närmast flygplatsen och mycket mark för exploatering av nya boenden, man vill öka antalet bäddar avsevärt nu när flyget kommer.
Sen är ju Hundfjället poppis bland barnfamiljer så köerna till E8an är ganska påfrestande under lov.
Behövs en stol upp på den "kullen" också......

Nya Hundfjället
Att ersätta långliftarna med en effektiv 8-stolslift är nog inte fel, det är nog det jag tänkt skulle behövas när jag har varit där också. Inte bara E8'an är välbefolkad, utan även långliftarna, som ju faktiskt är två ankarliftar bredvid varandra. Att få upp folket mer på den sidan av berget är nog en vinst som märks i hela systemet, den liften kommer att serva fler nedfarter än E8'an. Så det är nog en helrätt utbyggnad.

Sen spelar det ju inte så stor roll för min del, jag har vuxit ifrån Sälen. Alldeles för liten fallhöjd, dyrast i Skistar-koncernen och mer fokus på att kränga dåligt käk och runtomkring-aktiviteter för att kompensera för den inte så roliga skidåkningen. Jo, det finns några roliga pister där, men de är korta, och ganska få till antalet. Höjdskillnaden för nya liften är 229m, och mycket mer än så blir det inte i Sälen heller. En liten kort brant, sen lång transport, tillbaka till liften.

Men bra för mig ändå, om fler barnfamiljer åker dit får jag pisterna mer för mig själv på de andra ställena där jag själv åker. T.ex. dit jag ska imorrn, tjohoo. I'ts all good. :cool:

Senast ändrad:

Snödjup

Tillbaka
Topp