Nya "lätta" turskidor-Eller?

eriC1

Aktiv medlem
Har scoutat marknaden länge nu efter något lättare att ha som komplement till mina Chugach (188 cm, 2 kg st, 108 midja, Radical 2FT). Tänker mig 90-95 mm (+- några mm), och runt 185 cm långa.

Kan inte riktigt bestämma mig om jag ska gå på något väldigt lätt som är massa carbon i (typ BD Helio 95 med någon mellan-lätt techbindning, eller köpa något billigare, typ Salomon MTN explore eller Atomic Backland 95, eller ännu billigare men tyngre QST 92 med deras MTN bindning och då hamna lite men inte mycket högre i totalvikt.

Frågan är, känns en rejäl viktbesparing på bindningarna ungefär lika mycket som en viktbesparing på skida? Förstår att de känns annorlunda vid åkning med en lättare skida, men när man turar uppför, är 200 gram per skida på bindningen ungefär samma som 200 g per skida vid vanligt turande? Tänker främst på detta sätt då det finns väldigt lätta bindningar som ändå tål många års hård åkning, men värre med lätta bantade skidor som spar in på stålkanter och belag för att bli så lätta som möjligt. Vill ha en slitvarg att ha i många år.

HAr ingen forskning i ryggen men rent logiskt borde det väl vara samma för upplevelsen uppför om vikten sitter i skidan eller i bindningen, så länge vi snackar tech. Går vi över till rambindning kan det ju förstås bli annorlunda eftersom man där lyfter bindgningen separat från skidan.

Enda jag kan tänka mig kan påverka känslan är att om vikten sitter i bindningen är mer vikt central på skidan än om vikten sitter i skidan? Sen om man ens kan märka något av det och vilket som isf skulle vara till fördel kan man nog fundera länge på...
Personligen tycker jag resonemanget att gå på en lite robustare skida låter vettigt, om du kör balanserat nog att klara dig med en lättare bindning.

Nu blev det ett par lätta (1400g) skidor iallafall. Nu är frågan, bindning? Dynafit har ju släppt lite nya modeller, dock är de som verkar intressanta väldigt liten justermån på. Sitter just nu på ganska slitna pjäxor och om jag snart uppdaterar dem så kanske jag måste montera om bindningen, inte så sugen på det.

Mina kriterier:
-Lätta (sub 500g/bindning)
-Gärna ski-stopper
-Relativt rejäla
-Justermån över 10 mm

Känns som Salomon MTN skulle uppfylla mina krav? Någon som kört på dem och tycker dem beter sig som vanliga tech-bindningar med icke elastisk tå? Typ gamla radical?
Funderade starkt på ett par radical 2 också, men vikten drar ju iväg, och det vore ju kul nu när man har rätt lätta skidor och verkligen känna rejäl skillnad i vikt mot min andra lite tyngre turskida.

Senast ändrad:
MTN är väl ny för säsongen så chansen att någon testat är väl liten. ATK brukar komma som förslag när det ska vara lätt och stabilt, har inte testat själv tyvärr

Misstänkte det!

Det blev iallafall ett par MTN.
Kan fortfarande bestämma bredd på bromsen, min skida är 95 midja, dock endast 90 mm uppe på top sheet och 95 på belag. Valde just nu en 90 mm broms då jag kände att 100 lär sticka ut en del då de tidigare Salomon-bromsar jag haft alltid varit några mm extra än vad som är specificerat. 90 mm lär funka utan att bända nästan antar jag?

Tillbaka
Topp