Nya liftar i Riksgränsen?

Ivo del Scandi

Aktiv medlem
Det har kanske varit hemligt att Riksgränsens ny/gamla ägare planerar 3 nya liftar..
Men nu har Sameradion plockat upp nyheten och då är väl planerna officiella 👼

Naturligtvis motsätter sig samebyn att det bygg nya liftar (hade någon väntat något annat?)

Diskutera:
Var vill du ha nya liftar i Gränsen?
Är det klokt att ersätta Nordals med sittlift?
Finns det andra tänkbara dragningar av ny lift?

Senast ändrad:
Ja vilken skräll att Samerna säger nej….
Ny stabil knapplift från Katterjokk som är öppen hela dagen hade varit bra.
Jag ser verkligen inget behov av att ersätta Nordals med en sittlift.
Edit: gör Nordals till en ankarlift så minskar kön som ibland uppstår där.
Nu vet jag inte vilket skick och behov det finns av att ersätta någon lift men en ordentlig genomgång av samtliga så de blir driftsäkrare räcker gott för mig.
Givetvis hade det varit bekvämt med lite mer fart på båda sittliftarna men ser inget behov av det.

Senast ändrad:
Då kastar jag in en smällkaramell.
Behöver vi mer liftar?
Jag är mer inne på att Less is more.

Grand Monte'
Så bra skidåkning och nära offpist har jag aldrig upplevt där sedan den brann ner.

Narvik
Ny topplift på gång men...Nu när den gamla inte går så samma sak där
Mer orörd snö som är lättillgänglig längre efter snöfall

Stranda
Samma sak när toppliftarna inte går mer att åka på

Sogn Skidcenter
När dom inte kör Sognaheisen så ja samma sak där

Finns säkert många många fler
Ett undantag är kanske Stryn sommarskidcenter
Och det beror på just att det är sommar så det blir inte uppåkt på samma sätt på vår/sommar snö

Vore något annat i landet mellanmjölk som helst anlägger liftar där det går att åka både uppåt och nedåt beroende på vindriktning.. Kul att man vågar ha lite visioner om än att samerna kör sin vanliga grej.

1773401814950.webp

Vore något annat i landet mellanmjölk som helst anlägger liftar där det går att åka både uppåt och nedåt beroende på vindriktning.. Kul att man vågar ha lite visioner om än att samerna kör sin vanliga grej.

Visa bilaga 44556
Jag har inga problem med att hitta många både positiva och negativa infallsvinklar med liftarna upp på Nordals men den där liften upp på kullen på andra sidan Katterjokken vill jag minnas inte bjuder på någon vidare åkning. Det kanske finns bra åk vid rätt förhållanden? Var tänker du dig att man åker där?

Jag har inga problem med att hitta många både positiva och negativa infallsvinklar med liftarna upp på Nordals men den där liften upp på kullen på andra sidan Katterjokken vill jag minnas inte bjuder på någon vidare åkning. Det kanske finns bra åk vid rätt förhållanden? Var tänker du dig att man åker där?
Skippar den.. Det här är nästa plan, Riksgränsen 2.0. Backar i grönt och liftar i rött. De 350 fhm ner mot sjön behöver nyttjas genom en ankarlift upp på plattån. Enda stolsliften är den med mittstation upp mot nordals, vilken kommer gå lika ofta som gondolen upp till Åreskutan :) Så blir Riksgränsen på riktigt Sveriges La Grave.

1773415362859.webp

Jag att samerna är emot är precis som vanligt. Dom är ju emot allt som dom inte själva tjänar pengar på. Jag har aldrig sett en ren i skidområdet i Gränsen.

Sen en stollift i Nordals med automatkopplade stolar vore toppen. Det behövs för att få upp statusen på skidområdet vanliga turister. Gemene man är inte intresserade av långsamma och obekväma liftar och det är ändå vanliga turister som köper det större antalet liftkort.

Sen en modernisering av de 2 gamla stolliftarna skulle behövas med nya stolar, påstigningsband och byte av elsystem.

En annan lift som skulle kunna vara intressant vore en från Björnefjell upp till toppen på Riksgränsberget.

Senast ändrad:
En annan lift som skulle kunna vara intressant vore en från Björnefjell upp till toppen på Riksgränsberget.
Tänkte på det men då blir Norska myndigheter inblandade.
Fler liftar kräver mer personal.
Jag tror det blir restaurering eller utbyte av befintliga liftar, vi kommer nog inte få se någon lift på ny plats.

Jag att samerna är emot är precis som vanligt. Dom är ju emot allt som dom inte själva tjänar pengar på. Jag har aldrig sett en ren i skidområdet i Gränsen.

Sen en stollift med automatkopplade stolar vore toppen. Det behövs för att få upp statusen på skidområdet vanliga turister. Gemene man är inte intresserade av långsamma och obekväma liftar och det är ändå vanliga turister som köper det större antalet liftkort.

Sen en modernisering av de 2 gamla stolliftarna skulle behövas med nya stolar, påstigningsband och byte av elsystem.

Det var några renar där över branten när jag var där förra året i april. Men nya liftar vore bra ändå och borde inte störa mer än gamla liftar. En lift som gick hela vägen på framsidan istället för två skulle vara mkt bra. Och mer pålitliga liftar på andra sidan.

En lift som gick hela vägen på framsidan istället för två skulle vara mkt bra. Och mer pålitliga liftar på andra sidan.
Har varit med om att övre står still pga vind men det har då ändå gått att åka nedre sitt. En lång hade då betytt att all åkning uteblev.

Trots kvaliten på liftarna har hotellet bra beläggning och en full camping. Jag tror inte en stor modernisering ( lyxa till det) till i sammanhanget stora summor behövs. Se till så befintliga liftar går och byt ut knapparna i Nordals till ankare så är i alla fall jag mer än nöjd.
Om sittliften byts ut så lär dom ordna så guldstolen blir kvar, en i familjen har inte åkt den än.

Jag har nog alltid fått njuta av fungerande liftar när jag har besökt RG, men håller med om att de bör förnyas för säkrare funktion och säkerhet om nu någon ser det bristande i dagsläget.
Behöver absolut inte bli fler liftar och om man vill byta ankaret till en stolslift ser jag inte något problem med dock den sittliften blir väldig dyr i driften pga. service och personalbehov kontra hur mycket den förkortar de obefintliga köerna. Finns det någon ökad risk för avstängning av sittlift vid blåsten?
Hoppas det får till å byta liftarna till sådana de själva ser behovet finns. 👍👍👍👍👍
Tyvärr blir det ingen resa till RG för mig i denna säsong pga. planerat dock inte datumsatt rivningsarbete i två år sedan skadade benet.😪❤️❄️⛷️

Sen en stollift med automatkopplade stolar vore toppen. Det behövs för att få upp statusen på skidområdet vanliga turister. Gemene man är inte intresserade av långsamma och obekväma liftar och det är ändå vanliga turister som köper det större antalet liftkort.
Tvivlar tyvärr på att underlaget finns för att bära en 60-80 miljonersinvestering.

Statusen på riksgränsen är mytomspunnen och milt sagt legendarisk. Bekvämare ( inget fel på stolarna idag) dynor och påstigningsband har jag svårt se skulle locka fler besökare.
Det är driftsäkerheten som är utmaningen, där är säkerligen elsystemet du nämner en viktig del.

Den stora massan av åkare ( pengar) bor söder om Gävle och ser en tågresa på 20h som knasig. Dom vill ta bilen till Dalarna/Härjedalen/Jämtland.
Expressliftar med kåpa, uppvärmda stolar och påstigningsband lockar inte upp dom till gränsen.
Jag hoppas verkligen investeringarna sker på rätt saker och inte på onödig lyx.

Jag har flera gånger funderat på en sittlift i Björkis upp till toppen 1041, där kanske pengar skulle läggas.
Ska bli spännande att se vad som händer.

Den stora massan av åkare ( pengar) bor söder om Gävle och ser en tågresa på 20h som knasig. Dom vill ta bilen till Dalarna/Härjedalen/Jämtland.
Expressliftar med kåpa, uppvärmda stolar och påstigningsband lockar inte upp dom till gränsen.
Jag hoppas verkligen investeringarna sker på rätt saker och inte på onödig lyx.

Jag har flera gånger funderat på en sittlift i Björkis upp till toppen 1041, där kanske pengar skulle läggas.
Ska bli spännande att se vad som händer.
Det bor gott om potentiella besökare längs Norrlandskusten från Umeå och uppåt, norra Finland, Norge från Bodö till Narvik men väldigt många väljer orter som Hemavan och Levi istället med större utbud på boende och modernare anläggningar. Sen behöver det inte vara en stollift med extra allt som du skriver.

Sen en sittlift hela vägen i Björkis vore ju nice men antagligen väldigt utsatt vid vind och annat dåligt väder.

Det var några renar där över branten när jag var där förra året i april. Men nya liftar vore bra ändå och borde inte störa mer än gamla liftar. En lift som gick hela vägen på framsidan istället för två skulle vara mkt bra. Och mer pålitliga liftar på andra sidan.
När det är bra väder vore de naturligtvis bra med en lift på framsidan men skulle bli mycket mera väderkänsligt. Idag lyckas man ju ofta hålla öppet nedre stolen och man kan skråa över till Nordals så jag tror det är bättre att bara modernisera de två befintliga stolliftarna.

När det är bra väder vore de naturligtvis bra med en lift på framsidan men skulle bli mycket mera väderkänsligt. Idag lyckas man ju ofta hålla öppet nedre stolen och man kan skråa över till Nordals så jag tror det är bättre att bara modernisera de två befintliga stolliftarna.
Jo. Det är nog rätt. Men visst finns det väl omkopplingsbara sittliftar? Skulle ju isf kräva mindre personal. Eller en sittlift hela vägen och en stormlift som går halvvägs.

Det bor gott om potentiella besökare längs Norrlandskusten från Umeå och uppåt, norra Finland, Norge från Bodö till Narvik men väldigt många väljer orter som Hemavan och Levi istället med större utbud på boende och modernare anläggningar. Sen behöver det inte vara en stollift med extra allt som du skriver.

Sen en sittlift hela vägen i Björkis vore ju nice men antagligen väldigt utsatt vid vind och annat dåligt väder.
Finnar och norrmän åker bara skoter i gränsen 😁
Är Hemavan modernare? Jag har aldrig varit där, det ligger krångligt till från Falun.
Oavsett vilka förändringar som görs så blir det till det bättre, så är det.

Nu är det tydligt i reportaget att målet inte är fler gäster utan att driftsäkra att kunna transportera upp på berget.
Vore intressant att se hur beläggningen ser ut. Finns det sängplatser för fler gäster?
Jag är oftast där på lov samt Banked slalom vilket givetvis gör att det är fullt på boendena. Samernas åsikt om fler besökare kanske inte har någon större grund.

Vet inte hur det funkar men inbillade mig att ingen behöver stå på mellanstation om den är öppen till toppen.
Det sitter en vid mellanstationen för det är fortfarande avstigning där ofta iallafall är det det, då måste man sitta där å uggla, men som sagt då är det bara tre personer som styr och vid två separata liftar måste man var fyra personer, så man sparar en persons arbetsuppgift. Så lite rätt har du.

Då kanske det funkar ung som jag trodde. 😊 Så en kopplingsbar sittlift på framsidan. Vid ok väder åker man ända upp. Vid dåligt väder åker man till hälften. Isf blir det en lift att sköta istället för två och betydligt mer effektiv skidåkning på framsidan. Men det är säkert en önskedröm - en sådan lift är säkert dyr som tusan.

Då kanske det funkar ung som jag trodde. 😊 Så en kopplingsbar sittlift på framsidan. Vid ok väder åker man ända upp. Vid dåligt väder åker man till hälften. Isf blir det en lift att sköta istället för två och betydligt mer effektiv skidåkning på framsidan. Men det är säkert en önskedröm - en sådan lift är säkert dyr som tusan.
Prioriteten måst väl ändå ligga på en ny lift i Nordals, helst en kopplingsbar stollift. De på framsidan borde räcka med en modernisering för att göra dom driftsäkra.

Senast ändrad:
Är Hemavan modernare? Jag har aldrig varit där, det ligger krångligt till från Falun.
Oavsett vilka förändringar som görs så blir det till det bättre, så är det.
Det är ju enkelt att ta sig till Hemavan. Du tar tåget till Arlanda, flyg till Hemavan. Flygplatsterminalen ligger väldigt nära Centrumliften så man skulle nästan kunna trampa i pjäxorna på flygplatsen och gå över till liften:cool:

Då kanske det funkar ung som jag trodde. 😊 Så en kopplingsbar sittlift på framsidan. Vid ok väder åker man ända upp. Vid dåligt väder åker man till hälften.
Det verkar som att du fortfarande blandar ihop begreppen lite här. En kopplingsbar sittlift innebär bara att stolarna släpper vajern vid stationen för att gå långsamt vid på- och avstigning, vilket tillåter hög fart däremellan.

Att kunna köra liften "till hälften" vid dåligt väder har inte enbart med kopplingstekniken att göra, utan kräver en mellanstation.

Det är ju enkelt att ta sig till Hemavan. Du tar tåget till Arlanda, flyg till Hemavan. Flygplatsterminalen ligger väldigt nära Centrumliften så man skulle nästan kunna trampa i pjäxorna på flygplatsen och gå över till liften:cool:
Det låter ju onekligen smidigt med sådant avstånd. Kanske får fundera om Hemavan får ersätta gränsen nästa påsk.
Offtopic, är Hemavan lika kul som gränsen?

Eller tåget till Stockholm, nattåget vidare till Umeå och sen bussen till Hemavan, om man tycker att det låter bättre

Det låter ju onekligen smidigt med sådant avstånd. Kanske får fundera om Hemavan får ersätta gränsen nästa påsk.
Offtopic, är Hemavan lika kul som gränsen?
Hemavan har fina berg för toppturer, men liftarna och pisterna är långa och flacka.
Hemavan liknar mer Björkliden isåfall.

Riksgränsen får betydligt större snömängder och har helt annan klass på (den liftburna) offpisten

Då en klassisk roadtrip så kan du skutta mellan Blåsjön, Borga, Kittel, Hemavan mm
Har gjort några resor till kittel som ung. Idag orkar jag knappt köra 20 mil innan jag måste stanna och sträcka på mig, kissa, fika och annat gubbigt.

Någon som har en uppfattning om hur lång tid det kan ta innan ett bygge kommer igång med all överklagan som kommer ske?

Tillbaka
Topp