Nya pistskidor

iLd0tt0re

Medlem
Nya pistskidor
Det börjar bli dags att byta ut mina gamla trotjänare Völkl Supersport 5 star från 2004. En fin skida på många sätt och vis men nu känner jag att det är dags för något nytt.

Jag åker (tyvärr) mer pist än vad jag egentligen önskar pga att jag sällan tar mig till ställen med bra offpist vilket dock har haft den positiva följden att jag har utvecklat hyfsat bra teknik i pisten. Känner därför att det vore roligt att prova på en "riktig" skida som är mer åt racehållet. Då mina nuvarande skidor har 16 meter i svängradie skulle det vara kul att komplettera upp med en SL-skida. På SC finns ett antal intressanta modeller från diverse tillverkade (tyckte själv att Fischer verkade intressant) men eftersom jag aldrig har köpt ett par SL-skidor förut så är jag osäker på längden. Jag är ca 180 och väger uppemot 80 kg när jag haft en frodig period.

Skulle dessa kunna vara ett bra alternativ?
http://www.sport-conrad.com/page/product-detail/__/shop/prod/1677
Och vilken längd är då lämplig? 165 cm?

Tyckte även att dessa såg trevliga ut:
http://www.sport-conrad.com/page/product-detail/__/shop/prod/20718
Ni kanske kan komma med andra intressanta förslag och idéer?

MVH
Carl

Nya pistskidor
Det är lugnt. Jag vet att den dagen jag behöver nya friåkningsskidor så kommer jag inte stå utan råd. :D
Nu är det bara att hoppas på att jag har valt rätt skidor och framförallt rätt längd.

Nya pistskidor
165 cm är i allmänhet helt rätt längd för en fullvuxen man och ett par SL-racers. Men det har du ju redan uppenbart listat ut! ;-) Fischer RC WC SC ser ut att vara ett riktigt klipp, mycket skida för pengarna. Vore kul att få höra hur du upplever dem när det är kört lite.

/MM

Nya pistskidor
Ja, enligt dagens kurs så kommer de att landa hemma hos mig för under 4000 SEK vilket måste anses som mycket bra. Uppskrämd av MnO:s inlägg så valde jag att få dem omonterade vilket borde kunna korta leveranstiden något. Med lite tur så kan jag testa dem redan nästa helg.

Nya pistskidor
Eftersom skidan har en fast monterad platta* och bindningen monteras i den borde risken att SC klantar sig vara minimal. En montering som skiljer sig stort från en freerideskida. Jag sulle inte tveka ett ögonblick att låta SC montera (de monterade mina Progressor 900 för några veckor sedan). Fördelarna med att få skidan körklar (med vissa mindre bindningsjusteringar) tycker jag överväger den lilla risk som eventuellt finns. Skulle det mot förmodan bli problem med skida/bidningen är dessutom en reklamation enklare eftersom skuldbördan inte behöver diskuteras.

Men, men jag är novis på bindningsmontering, kanske någon med bättre koll kan kommentera detta. *) Är plattan fast monterade från fabrik eller måste den också monteras?

/MM

Senast ändrad:
Nya pistskidor
Jo, det är en monteringsplatta så det krävs ingen borrning eller liknande som kan ställa till det. Men jag har inget emot att montera dem själv ändå, de måste likväl anpassas för mina pjäxor. Det där med bevisbördan är dock en intressant aspekt som jag inte hade i åtanke.

Nya pistskidor
Mountain_Man sa:
165 cm är i allmänhet helt rätt längd för en fullvuxen man och ett par SL-racers. Men det har du ju redan uppenbart listat ut! ;-) Fischer RC WC SC ser ut att vara ett riktigt klipp, mycket skida för pengarna. Vore kul att få höra hur du upplever dem när det är kört lite.
/MM
Har nu kört lite på dessa skidor på hårt före i Björnrike. Det är en riktigt rolig och kvick skida som dock kräver en hel del av åkaren, såväl teknik som styrka. Kantgreppet är inte helt oväntat outstanding och går man in med mycket attack blir man kastad ur svängarna med sådan kraft att det nästan kändes onaturligt i början. Om man vill mysa runt i pisterna och tycka att livet är allmänt bra kanske man ska välja en annan skida. Efter en och en halv timmes oavbruten åkning hade skidan vunnit över mig och jag märkte hur tekniken blev allt sämre i takt med att benen blev som spaghetti. Så, gillar man racing och aggressiv åkning är skidorna ett klipp. Nu funderar jag på att köpa GS-versionen av samma skida bara för att vara komplett. :)

Tillbaka
Topp