Nya pjäxor, salomon eller Head.

redimer

Ny medlem
ska köpa nya pjäxor och har beslutsångest, tänkte se om någon kunde hjälpa mig.

Pjäxorna jag väljer mellan är:
- Head Mojo HeatFit
- Salomon X-Wave 10 Free

Jag åker mest pist, och då åker jag på ganska hög nivå. Gillar dock park åkning och skulle gärna vilja utveckla denna. Även offpist åkning lockar, har dock inte åkt allt för mycket offpist.

Min fot är lite bred, ganska hög vid vristen.

hade varit tacksom om någon kunde hjälpa mig, kanske lite ris eller ros till de olika pjäxmodellerna osv.

Jon Olsson kör med ju med Mojo, så om du vill satsa en del på parken så ta den om den sitter bra. Finns freeride pjuckar med dämpning för höga dropps oxå! Vet inte så mycket om head.

Vilka skidor kör du med?

Håll Ut!

Senast ändrad:
mholm: till en början så har jag gått lite på utseende. har aldrig kört med head pjäxor innan så jag vet inte hurdana dom känns då man har de på sig. Men som vanligt märker man inte det i affären heller utan först i backen. Har kört på att par Salomon x-wave 9 innan och de satt bra på foten.

För att tilläga så har jag ingen möjlighet att testa ngn av just dessa pjxorna just nu, då inga i skåne trakten fått fram sin skidutrustning ännu, Så jag har tänkt och beställa dom på nätet och testa och eventuellt skicka tillbaka om dom ej sitter bra.

Vi som sakt bara ha lite info om pjäxorna.

Om du kört med salomon förut och dom satt bra så kanske dom är mer trogna....

Senast ändrad:
Okey. Annars är ju det enda rätta sättet att köpa pjäxor att avsätta ett par timmar till att besöka en affär med stort och brett sortiment och prova, prova, prova! vill man sedan handla billigt via nätet, ja då vet man iaf vilken pjäxa som sitter bra. men du säger att du inte har någon möjlighet att testa dessa just nu. om jag vore du så skulle jag vänta tills det går att prova vilka som sitter bäst, för sitta bra, det ska pjäxor göra.

Det är RIKTIGT sant det du säger mholm, men jag börjar bli lite otålig. Visst ska man prova och prova, men har varit med om att jag provat och provat och man valde, sen när man kom ut i backen så kändes de inte lika bra, klämde på fel ställen och fötterna domnade av och det var inte alls skönt. Snackar här om Nordica Speedmachine 8

en pjäxa ska sitta bra på foten och passa din åkning. resten är irrelevant. men gå på utseendet om du vill. det är ju dina fötter som ska plågas...

Senast ändrad:
DVS snygga och sköna. Men hursomhelst det jag ville ha var lite tips om de två olika pjäxorna. Kanske någon som har någon av de som kan förklara om de e smala, breda höga osv.

men du redimer... det gör ont att åka in ett par nya pjäxor oavsett hur perfekt de sitter i butiken det får du inte ont när du åker med dem första gången är de för stora. men det ger med sig... gör det fortfarande ont efter några månader - byt!

Om du har breda fötter är kanske inte Mojon ultimat, fick ett par i vintras och dom är hur jäkla bra som helst men jag var tvungen att trycka dom för att dom skulle passa min fot

Einar_Lindgren: Vad menas med att "trycka dom". många säger att dom ska vara svåra att få ner foten i i början men att detta blir bättre med tiden.

Einar_Lindgren: Så du säger att dom e smala då eller?
hur e dom i höjd dvs från fotsulan upp till vristen.
vad har du haft för pjäxor innnan?

Jag hade salomon x wave 10 tror jag dom hette! Blå, dom var skitbra, dom hade jag i 4 år, sen blev jag bortskämt unge och fick massa grejjer gratis, bla Head utrustning. Head mojo passade inte mig först, men efter att jag tryckt ut dom och fixat formsula, sammanlgt 600 spänn typ...så blev dom hur jäkla bra som helst. Vet inte vad jag ska säga om höjden, dom passar min fot men jag vet ju inte om min fot är "normal" lixom

Atisten sa:
Jon Olsson kör med ju med Mojo, så om du vill satsa en del på parken så ta den om den sitter bra.
Jon Olsson Heads pjäxor för att han får betalt för det!
Kan dra en paralell till detta, världens bästa golfspelare, Tiger Woods, är sponsrad upp till tänderna av Nike. Vad många inte vet är att Tiger de första åren med Nike, fortfarande spelade klubbor från konkurrenten Titleist, fast med Nike-logga på. Varför? Tiger själv tyckte Nikes klubbor var så kassa att han inte kunde spela med skräpet. Men han får bra betalt för att använda skiten!

Du ska inte ha nån av dom pjäxorna!
Du ska ha Lange!
Jag har Lange!
Lange är bäst!
Har man inte Lange är man korkad för dom är bäst!

NÄÄÄ
Men du, om du har bestämt dig för nån av dom modellerna så går du till en butik som har båda, tar en på varje fot och känner efter vad som känns bäst. Var inte stressad för då gör du bort dig. Sedan köper du den som känns bäst där du får bäst pris....
Lita på dig själv och inte nåt spån på ett forum när det gäller pjäxor.

asså har du inte provat nån av dom förut..? om du inte testat nån av dom men haft en salomon X-wave pjäxa förut så skulle jag tro att salomon pjucken är ett säkrare kort..
men säkrast är ju såklart att du provar olika pjäxor och köper dom som sitter bäst på foten..

men det är väll så att mojon är mer en parkpjäxa och x-waven mer en "allmounten" pjäxa.. eller är jag helt ute och cyklar?

du vet att de är flexindex typ 110 på salomon skon va. kanske inte e så skönt att jibba i om du inte tränat thai boxning och har smalbeen av stål. men förall del

Skärp dig lite. Har du testat HEAD? De kanske är sköna men hur är plasten i skon? USEL vill jag påstå! Flexar en liten bit sen är det tvärstopp. Dissa den. Salomon X-wave är en gammal modell nu, dock ett mycket bättre köp än head skon. Ska du ha en ny sko skulle jag kolla på Salomon Falcon eller Nordica Hot rod om jag vore du. Moderna och med bra flex. Fast om jag vore du skulle jag behålla dina nuvarande nordica som också är modern och istället göra en sula som är formguten efter din fot. Sen kan man ju också lästa lite om man vill.

gå till nån bra skidaffär med kunnig personal, finns ingen sån i närheten så åker du till udens i göteborg. Det är värt det jag lovar!
Övre husargatan 20 nånting, www.undenssport.se
031-418420
Udens har SJUKT trevlig personal och den mest kunniga personalen i sverige när det gäller pjäxor, fråga efter Åke eller Elov dom kan mest skulle jag tro.
Dom fixa snabbt fram ett par pjäxor som passar din fot och din typ av åkning, formgjuter en pjäxa åt dej och du är därifrån med ett par pjäxor och antagligen lite mer skidprylar i näven på en timme lr två.

Men jag varnar dej, man kan spendera exakt hur mycket pengar som helst i den affären, jag har praoat där så jag vet...

hej jag har nyligen köpt ett par salomon x-wave 9. jag har exakt samma problem. jag har breda fötter ooch jag åker på samma sätt som du. därför är det rätt intressant att se vad du tyckte om dina 9or. är det något jag ska ha kvar eller ska jag byta dom, går med dom hemma och det känns bra. min farsa har speedmachen och jag valde mellan dom. men dom känns lite svampiga och jag som kör rätt hårt kanske borde ha styvare än speedmachin. funkar salomon då på dina och mina fötter som är breda?

Det är så sjukt personligt, så det är bara att gå till en affär och prova. Välj aldrig en pjäxa utan att ha provat den ordentligt.

/Våktär

Ja du, precis som i stort sett alla har nämnt här så är det ju bäst att prova sig fram och inte gå på utseende. Personligen sket jag fulständigt i att göra så förra året och beställde x-wave 10 free på vinst och förlust. Hade då inte åkt skidor på en åtta år, bräda är mitt område egentligen.

Jaja hur som hellst så är jag lite lagomt plattfot och ganska breda fötter, därför valde jag salomons x-wave pjäxa framför Salomon 1080 gun som bygger på course skalet som är smalare. Dock fick jag självklart kramp och ont i fötterna första dagarna, första heldagen i backen med utrustningen kunde jag inte gå när jag kom hem utan kröp sonika omkring på golvet istället.

Vad kan man då lära sig av detta? Jo ska man köpa ett par pjäxor som ändå kostar några kronor så är det värt att testa dom lite innan även om inte allt visar sig på en gång i butik, en del får man lära sig först i backen.
Men trotts detta så slutar historien lyckligt då jag såg till att gjuta ett par sulor och trycka ut pjäxorna på dom punkter som tryckte värst, så nu sitter dom faktiskt riktigt bra på foten.

Nu när den väl sitter på bra på foten så är jag hel nöjd med skon, den funkar hyffsat bra för lite bredare fötter, man kan behöva trycker till den lite för att fåpersonlig anpassnnig vilket inte kostar många kronor, men se till att gjuta sula först för bara det rätar upp foten och stabiliserar den så att det inte alls trycker lika mycket. Har du haft x-wave modell tidigare som funkat bra så tycker jag att valet är självklart. Sen har ju x-wave 10 free åxå den dämpning som någon talade om tidigare i tråden (fast då nämnde i foil pjäxan). Ryktet säger ju dock att dojjan är lite halv styv, men jag är för talanglös för att märka av sådant, nöjer mig med att skidorna pekar åt rätt håll. Så min rekomendation bygger endast på formen inte på åk egenskaper.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp