Nya pjäxor

kebacken

Aktiv medlem
Nya pjäxor
Hej!
Letar efter nya pjuck och behöver lite input.

Om mig:
Man
85-95kg
race-bakgrund

åker på Moment BIbby Pro och några gamla storslaomlagg.

Just nu åkter jag i ett par Salomon X-Wave 10 (Flex 110) från 2007/08. Dom har j uvarit fantastiska på alla sätt, förutom dom sista 2-3 åren :) Då har dom soetat som två ICA-kassar runt fötterna och flexat dåligt. Upplever att jag ramlar över styret ibland när man köttar på lite.

Jag efterlyser alltså en styvare pjäxa. Men är fortfarande mån om att ha något som inte är en pina å plåg attt ha pås ig efter 2-3 timmar. Provade Dobermann i vintaras å den satt riktigt skönt (fatta inte hur de gick till dock då den ahr 98 i läst å min fot är 108).
Nordica har ju också en patron pro med 130 flex men med lite gummi i sluan etc.
Sen alla dessa pjuck med gåläge.
Har dukes monterat å gillar att huda lite, men bindingrrrna är så jävla skrammliga att jag överväger att sätta på ett par P18 och köpa trekkers.

Vet att pjuck är HELT PERSONLIGT men jag effterlyser ändå ltie tips, tkännera tt de är en jävla djungel!

Senast ändrad:
Nya pjäxor
Med så breda fötter kan det bli svårt att hitta någon vettig prestandapjäxa så vitt jag vet då dessa brukar göras i lästbredder om 98-102 och då är det lästning i butik som gäller.

Enda man egentligen kan rekommendera över nätet för den typen av pjäxa du söker är
https://www.freeride.se/prylar/pjaxor/2013/fischer/soma-vacuum-ranger-12.html

Trodde själv inte riktigt på det när jag köpte den men jäklar vad fel jag hade. Aldrig haft en pjäxa som jag inte slängt av mig i desperation efter skiddagen men här är det andra grejer. Bra flex, pallar tyngre landningar efter drop osv, riktigt skönt gå-läge och känns överlag kvalitativ. Om du är beredd att lägga ner pengarna den kostar ofc.

Nya pjäxor
ser minst sagt intressant ut! tack tack. ska se om man kan hitta en affär som har dom skorna i närheten....

dedär med läst ska vi nog kasnke inte haka upp oss så mkt på, eftersom jag åkt skidor i över 20 år så har utsidan av min fot lärt sig att de får ge vika lite när de är dags för skidåkning :) jag menar, xwave kan väl inte var mer än 102-104 i läst?
innan dessa hade jag salomon race-skor som funka fint. men provade salomons quest å dom satt som skit. 130-flexet kändes som mina 5 år gamla 110. så de blir inget mer salomon iaf.

Nya pjäxor
havreboll sa:
Med så breda fötter kan det bli svårt att hitta någon vettig prestandapjäxa så vitt jag vet då dessa brukar göras i lästbredder om 98-102 och då är det lästning i butik som gäller.

Enda man egentligen kan rekommendera över nätet för den typen av pjäxa du söker är

Trodde själv inte riktigt på det när jag köpte den men jäklar vad fel jag hade. Aldrig haft en pjäxa som jag inte slängt av mig i desperation efter skiddagen men här är det andra grejer. Bra flex, pallar tyngre landningar efter drop osv, riktigt skönt gå-läge och känns överlag kvalitativ. Om du är beredd att lägga ner pengarna den kostar ofc.
Det ska sægas att Vacuum inte ær garanterad succe. Av de 3 jag kænner som har køpt Vacuum tech så har samtliga bytt pjæxa før att de har haft alldeles før mycket problem med dem och då har de gjort MKT arbete med dem efter att de har blivit "vacuumade".
Har sj en relativt bred fot och får trycka mina pjæxor ganska mycket, men så ær det før majoriteten av oss som vill ha en pjäxa som sitter som gjutet.

Om du har tyckt om dina salomon och inte haft några problem med dem (låter som att du kanske har haft før stor storlek??) så ær det væl bara att køpa Salomon Quest Max 130? 130 salomonflex, gålæge, samma passform som du ær van vid och møjlighet att slænga tech-inserts på dem. De ær heller inte i nærheten av att vara så dyra som ett par vacuumtech ær.

Ett annat intressant alternativ ær K2 Pinnacle 130. Gålæge och techinserts...MEN med en sula som æven ær kompatibel med en alpinbindning (løsningen liknar den som ær på Salomon Ghost/Quest). Den ska komma i olika volymer, som Lange, men minns inte helt hur det såg...98mm och 102mm???

Nya pjäxor
Hej!

Jag låter faktiskt lite lik dig, dock köra jag Katana och Gotama till vardags och hade påtok för mjuka pjäxor , så införskaffade efter mycket mätning och testning ett par Nordica Firearrow F1 .
Dom är förbannat stabila, bra knäppen(3 buckles) och den nya konstruktionen som är likt en "gympadojja".
Varmt sköna och kraftig och behaglig respons över hela berget.

110-130 flex

Njut

Nya pjäxor
makeasound sa:
Hej!

Jag låter faktiskt lite lik dig, dock köra jag Katana och Gotama till vardags och hade påtok för mjuka pjäxor , så införskaffade efter mycket mätning och testning ett par Nordica Firearrow F1 .
Dom är förbannat stabila, bra knäppen(3 buckles) och den nya konstruktionen som är likt en "gympadojja".
Varmt sköna och kraftig och behaglig respons över hela berget.

110-130 flex

Njut
tack och bock ska kolla in!

Nya pjäxor
kebacken sa:
PNyberg sa:
salomon questmax sitter som skit å flexar som skit :)

inte haft förs tora pjäxorr, men däremot var nog innerskon betdyligt mkt mer material i när jag köpte dem.
Men vilka QuestMax har du provat? Och är du säker på att det är QuestMax och inte bara en Quest-sko? Helt olika läster... Har du provat 120'an (vitgrön), dvs. den som blir 130 i år(svartgrön)? Med tanke på att du använder "flexar skit" som utryck för att de är för mjuka i ursprungsinlägget gissar jag på att du testat en 100-variant. Just QuestMax 100 känns väldigt annorlunda, det är något skumt med innerskon i den. Jag har helt perfekta Salomonfötter och älskar QuestMax 130 och Ghosten, men när jag testade QM 100 undrade jag om innerskon var ut och in... Och breddmässigt är det inte några problem att få plats med dina fossingar, 108mm är lugna puckar för CustomShellen! Så trivs fossingarna i Salomon ska du inte behöva gå långt efter vatten.

Annars har ju de flesta märken riktigt schyssta prestandapjuck för friåkning m. gåläge nuförtiden. Grejen är väl hur mycket du vill mecka och lästa ut en 98-100mm eller om du vill ha ett brett skal från början.

Nya pjäxor
PNyberg sa:
havreboll sa:

Det ska sægas att Vacuum inte ær garanterad succe. Av de 3 jag kænner som har køpt Vacuum tech så har samtliga bytt pjæxa før att de har haft alldeles før mycket problem med dem och då har de gjort MKT arbete med dem efter att de har blivit "vacuumade".
Vart har dom gjort sina pjäxor. Av det jag har läst så är det väldigt många som säljer dom som inte vet hur dom skall värmas eller har den speciella ställningen för att få rätt vinklar i pjäxan. Förstår inte hur konceptet skulle kunna passa sämre än en vanlig pjäxa som man får trycka efter foten om processen görs rätt.

Nya pjäxor
havreboll sa:
PNyberg sa:
havreboll sa:

Vart har dom gjort sina pjäxor. Av det jag har läst så är det väldigt många som säljer dom som inte vet hur dom skall värmas eller har den speciella ställningen för att få rätt vinklar i pjäxan. Förstår inte hur konceptet skulle kunna passa sämre än en vanlig pjäxa som man får trycka efter foten om processen görs rätt.
Det får jag ta och fråga dem tror jag, men eftersom alla jobbar i industrin så tror jag att det gjorde på ett bra ställe...?

Nya pjäxor
sälj dina salomongrejer i butiken istället för på forumet :)
trodde också att jag hade salomonfötter tills jag provade andra pjäxor :P
för din info, så provade jag den som ahde 120 i flex och den som hade 130 om jag minns rätt.
båda flexade mjukt jämfört med min xwave 110 från 2007. dessutom hade dom ett "oskönt" flex, upplevde de som att skon formade om sig när man flexade. dvs blev vidare på vissa ställen och tryckte på vissa ställen.

mätte lite noggrannare, med skjutmått, å min fot är inte 108mm. den är 102 :)

men de va ju lite sak samma egentligen. vad jag ville höra är om de är nå fler som åker runt i mer hårdflexade skor som fortfarande har lite dömpning /komfort a la patron pro etc.... va inte gamla falcon en sån typ ockås?

Nya pjäxor
kebacken sa:
sälj dina salomongrejer i butiken istället för på forumet :)
trodde också att jag hade salomonfötter tills jag provade andra pjäxor :P
för din info, så provade jag den som ahde 120 i flex och den som hade 130 om jag minns rätt.
båda flexade mjukt jämfört med min xwave 110 från 2007. dessutom hade dom ett "oskönt" flex, upplevde de som att skon formade om sig när man flexade. dvs blev vidare på vissa ställen och tryckte på vissa ställen.

mätte lite noggrannare, med skjutmått, å min fot är inte 108mm. den är 102 :)

men de va ju lite sak samma egentligen. vad jag ville höra är om de är nå fler som åker runt i mer hårdflexade skor som fortfarande har lite dömpning /komfort a la patron pro etc.... va inte gamla falcon en sån typ ockås?
Här kan jag inte göra annat än att hålla med and salomons flex och tryckpunkter (vristen?). Lite styvare så kanske inte den hade kollapsat vid Vristen som den gör nu.
om du nu vill ha en styvare sko så bör du ta en titt på dalbello krypton 2...eller då dalbello lupo sp som är samma som kryp2 fast med gåläge. Tungnan som följer med till lupo är alldeles för mjuk för min smak, men går att byta. Jag körde med den styvaste dalbellotungan när jag testade dem i en vecka i gränsen. Kan vara den bästa pjäxan jag har snötestat so far :)

Nya pjäxor
PNyberg sa:
Här kan jag inte göra annat än att hålla med and salomons flex och tryckpunkter (vristen?). Lite styvare så kanske inte den hade kollapsat vid Vristen som den gör nu.
om du nu vill ha en styvare sko så bör du ta en titt på dalbello krypton 2...eller då dalbello lupo sp som är samma som kryp2 fast med gåläge. Tungnan som följer med till lupo är alldeles för mjuk för min smak, men går att byta. Jag körde med den styvaste dalbellotungan när jag testade dem i en vecka i gränsen. Kan vara den bästa pjäxan jag har snötestat so far :)
Jag är ju lite lättare än vad ni är, kanske är därför jag slipper det problemet! Men Dalbellos friåkningspjuck är ju sanslöst bra, så jag hade nog också rekommenderat Lupon. Langes XT130 är också riktigt fin...

Nya pjäxor
läser det här på Evo om Lupo SP dock:

"Center Balanced Stance - Today's modern rockered skis and lateral skiing technique require a much more upright and neutral (flatter) stance. Once only offered to racers, Dalbelllo is the first company to deliver this performance enhancing technology to the hungry masses. Center Balance "Rocker" Stance allows skiers of all stripes to take full advantage of their equipment by centering their body mass over the sweet spot of their skis for more power and control with less effort.
Low Cuff Hinge - Low hinging cuff follows natural movement of the leg throughout flex, delivering "

Om mna står mer upprätt, så borde det i praktiken mena att när man väl dämpar gupp/landningar elelr böjer på benen att man får mer bakvikt? Rätt mig om jag har fel.

Väldigt intressant sko dock!

Nya pjäxor
ALPINBUTIK sa:
Pjäxor är t.ex 102 mm i storlek 26,5. För varje storlek över det blir de 1,5- 2,5 mm bredare
Så om tillverkaren uppger 98mm i läst som specifikation, så är det oftast vid 26,5? Dvs, i min storlek, 28,5, har det ökat till 102mm? Dvs superfit...?? :D

Gäller det här alla märken, alla typer av pjäxor, alla årsmodeller?

Nya pjäxor
Hej Carled!

Är det något konstigt med Salomon storlekar? Mina fötter är 283-284 mm långa, men även Salomon Quest Max 120 280-285 skal känns ganska långt? När jag gjorde skaltestet var där ca 1,5 cm fritt rum bakom hälar?

En annan fråga: Använder du snörar för innerskon? Gör dem någon skillnad? (förlåt min svenska...)

Måste nog säga, att jag köpte i våras Quest Max 120, då jag fick dem så billigt på rean. (Jag förstår ingenting om skidåkning, har åkt bara bräda över 15 år nu...)

Nya pjäxor
kebacken sa:
jahap. va äre som gör att SP LUPO är värd 550 euro? :((((((((((
Har ingen aning...den är ju inte ens grön! Kanske för att lilla Sean har fått sätta sin stämpel på den så som Il Moro T-Hall ett tag kostade kring 6000(!!!11)kr (var ju en del grönt på den iofs..på mer än ett sätt)

Nya pjäxor
Slänger in Dalbello Panterra också. Ställbar mellan 101 och 102 läst. Jag kommer från en bred Salomonpjäxa och när nämnda Salomonpjuck hade 3 år för mycket på nacken gick jag över på Panterra. Baserad på Krypton men bredare, gåläge och gummisula. Intuitionsko som värms upp och formas efter foten (kanske är standard hos Dalbello). Jag är nöjd än så länge. 102 bred fot-102 bred pjäxa.

Och Nyberg, den är GRÖN!! ;)

Senast ändrad:
Nya pjäxor
AugustAhlnas sa:
Slänger in Dalbello Panterra också. Ställbar mellan 101 och 102 läst. Jag kommer från en bred Salomonpjäxa och när nämnda Salomonpjuck hade 3 år för mycket på nacken gick jag över på Panterra. Baserad på Krypton men bredare, gåläge och gummisula. Intuitionsko som värms upp och formas efter foten (kanske är standard hos Dalbello). Jag är nöjd än så länge. 102 bred fot-102 bred pjäxa.

Och Nyberg, den är GRÖN!! ;)
Har precis köpt sådana jag med, efter att ha ratat Fischer ranger 12 vakuum (fick dom inte att passa på 4 försök). 27,5 111mm. men dom är väl gula?

Tillbaka
Topp