Nya skidor, - ännu en tråd...

Johisco

Medlem
...där någon prompt vill ha tips om skidor. Ber om ursäkt på förhand men någon kanske orkar tipsa om några sköna lagg....

180cm, 82 kilo utan kläder och har gymmat ganska mycket på sistone så hyfsat vältränad. Har åkt sen jag kunde stå och tränade/tävlade som liten. Nu 30+ och åker så mycket jag hinner. Blir drygt 25 skiddagar den här säsongen och över hälften kommer bli enbart offpist.

Är sjukt nöjd med mina Kendo i pist men är sugen på en skida för offpist också. Vill ha skidor för ren offpist, - ingen park eller liknande och det spelar ingen roll om de är helkassa i pisten då jag redan har pistskidor. Åker gärna i större svängar, lite fortare och ganska aggressivt och är ingen som droppar och har mig. Eftersom jag inte alltid får härliga puderåk när jag kör offpist så ska de även funka i tuffare och lite jobbigare offpist med hårt och knöggligt underlag också. Dvs ingen skida som enbart är gjord för perfekta puderförhållanden.

Någon som själv kört på något riktigt bra som kan rekommenderas? Gärna inte i övre prisklassen då jag hade tänkt att komma undan lite billigare....

Rocker2 192cm skulle jag säga, utav tvekan.

Finns fetare skidor eftersom att den den "bara är 122mm" men den flyter på riktigt bra ändå.

Har mina skidor hemma väntandes på att bli körda så jag har inga erfarenheter av den ÄN, men kan nog höra av mig på fredag och säg vad jag tycker.

Enligt alla som jag hört provat skidan och tycker att den är toppen har sagt att den bör monteras -+0 till -2.5

Inte behöver man be om ursäkt för att ställa frågor om skidor på ett skidforum! Åtminstone inte om man har tänkt efter mer än två sekunder och skriver lite relevant information. Nu har jag själv inga personliga erfarenheter men Rocker 2 blev ju utnämnd till bästa allround-offpistskidan i Fri Flyt, Opus till bästa lekskida, Renegade till bästa storbergsskida och Poon2oon till bästa puderskida. Av dom gissar jag att Poon2oon går att hitta för ett ok pris. Har kompisar som gillar Völkl, Shiro eller Kuro kanske?
Men som sagt inga personliga erfarenheter av skidor i den breddklassen, väntar på att få testa mina wailers som blir det fetaste jag kört på.

Precis, skriver man bara lite info och har tänkt till lite till vad man ska ha skidan till så får man nog ganska mycket tips. Om nu Renegade blev bästa storbergsskida så vore kanske det vad du borde titta på. Själv skulle jag gärna ha en Renegade men är rädd att jag inte är tekniskt duktig nog för att greja den. Har du tävlat sen barnsben lär ju inte det vara ditt problem. Sen har vi ju gamla klassiker som Katana att tipsa om. Det brukar finnas KAtana både på köp och sälj här och hos tysken till rimligt pris. Det dök upp en jäkla massa tips i den tråden ajg skapade på samma tema. Antagligen åker du betydligt bättre än jag men tipsen på skidor i tråden går säkert att översätta ganska bra. Om inte annat kan du ju ta tips därifrån och ställa frågor om dem här, utifrån dina preferenser. Jag var också väldigt noggrann med att jag behövde en skida som faktiskt hanterar uppkörd skitsnö också.

Tack för tips

Förstår att jag missat en hel del tips i tidigare trådar... Tränade och tävlade i slalom som liten knatte. Slutade med det i samband med tonåren när jag tyckte en säsong barmarksträning sög hårt... :) Så det är inget att skryta om men man la väl grunden där.

Hmmm... Ska kika lite på Renegade och Rocker 2 då tror jag. Poon2oon hittar jag knappt men jag antar att den går uppåt 130+ i bredd som puderskida och jag tänkte mig nånstans runt 115-125.

Jag kan varmt rekomendera Lib Tech Pow Nas som en fetare skida som klarar uppkört, hårt och även perfekta förhållanden. Jag har den till de flesta dagarna i offpisten. Då det är helt perfekt, tight skog eller lek humör så tar jag fram min Ben Chetler 192 för att latja runt med. Men Liben är helt grymm. Du kommer troligtvis börja använda den som din pistskida till slut också eftersom den är så jäkla stabil och bra grepp. Den bara käkar upp uppkört

Hur är kanten på Pow Nas? Läste lite recensioner och vissa verkar påstå att det är grymt grepp på sladd men omöjlig att carva med. Vissa säger att den carvar som bara den. Hur upplever du kanten?

Har två olika du kan kolla på;
Blizzard Bodacious 186 eller 196 om du vill ha ett par att köra rätt hårt med. Mycket fin rocker och roliga så fort det blir mjukt.

Eller

Black Diamond Megawatt, oerhört roliga, grymt flyt och lätthanterliga. Funkar bra i pist så länge man håller efter kanterna.

Pillard sa:
Hur är kanten på Pow Nas? Läste lite recensioner och vissa verkar påstå att det är grymt grepp på sladd men omöjlig att carva med. Vissa säger att den carvar som bara den. Hur upplever du kanten?
Har bara åkt ett eller om det var två åk på dem men greppet var inget fel på, det jag kände var att det inte var så lätt att variera svängradien på dem men det tror jag var för att de nog var lite för styva för min vikt (åkte på 191cm).
Gazza1 kan säkert utveckla, men ville bara dela med mig av min snabba reflektion över dem.

Stor tack för tipsen!!

Hmm.. det här blev ju inte lättare ;) Får göra research på förslagen. Fick en tanke av Gazza1... Kanske är det en skida för perfekta förhållanden jag behöver..? Kendon funkar ju bra på kassare underlag och uppkörd pist så kanske även sämre offpist? Det kanske är en skida för mer perfekta förhållanden, läs puder, och skog jag behöver?

Å andra sidan får man ju mer "lokomotiv" över kass snö med en bredare skida än Kendon. Hmm..

Kan bara säga att Liben carvar som inget annat jag testat än. Greppet är helt grymmt och den har en skärning som är en ren dröm i en någon lunda mjuk pist. Den funkar ok i Åres isiga pister och slår det mest i denna bredd klass där men det är inte i pisten dessa skidor ska vara. Det är bara ett plus att de är så fruktansvärt bra där.

De hör hemma utanför oavsett underlag. Jag har åkt dem i slush, sönderkört och midjedjupt i öppna fält samt Tottskogen. Den är helt enkelt grymm. Det enda minuset den får av mig är i djup snö (4 decimeter ++) i tighta partier. Den har inte tillräckligt mycket rocker för att ge det där ultimata flytet varför du behöver få fart för att den ska vara riktigt lätt hanterlig. I Åres tighta skog är inte en alldeles för hög fart att föredra alltid.

Ett varningens finger är att dessa skidor tillhör det styvare segmentet. 191:orna är väldigt styva och de kortare kännns av någon anledning märkbart mjukare. Jag är dok 197 cm gymm råtta varför jag inte har något emot en lite styvare skida och behövde en längre. Den kortare längden skulle dock passa dig utmärkt varför jag inte kan annat än att varmt rekomendera dem.

Skidköpet kom av sig men nu så.... Lutar åt Rocker 2 men vilken längd tror ni? Funderar på 192 men.... Kanske inte blir lika "lättåkt" som 184? Såg nu att jag skrivit att jag gärna åker lite fortare etc... men det gäller i pist. Är betydligt mindre erfaren utanför pisten. Lite mer ödmjuk hemkommen efter 7 dagars ren offpist haha...

Någon som åkt på både 84 och 92?

Om du är inne på Rocker2 192 längd kan du snegla på Bent Chetler 192 längd också. Skidorna är mer eller mindre identiska. Du kommer inte känna någon märkbar skillnad mellan dessa två. Anser det vara så själv tillsammans med ett antal människor till. Till och med MNOs skidtest jämfördes dessa två skidor mot varandra. Frågan är bara om du vill köpa den skida som är mest hypad för tillfället eller inte :)

^^^ intressant tanke där. Om du funderar på A så titta på B, för den märker du ingen skillnad på. Så anledningen till att byta är??

snej sa:
^^^ intressant tanke där. Om du funderar på A så titta på B, för den märker du ingen skillnad på. Så anledningen till att byta är??
Det kan ju dock vara så att Rocker2 är svår att få tag i i 192-längd till bra pris medan det kanske är enklare att få tag i en BC i samma längd.

För att svara TS så skulle jag säga att 184an känns väldigt kort. Nu väger jag iof 80 kilo och är 188cm lång. Men för mig kändes den lite för kort

Pillard sa:
För att svara TS så skulle jag säga att 184an känns väldigt kort. Nu väger jag iof 80 kilo och är 188cm lång. Men för mig kändes den lite för kort
Ja då är jag lite fetare eftersom jag väger drygt 80 och bara är 180cm.. ;)

Pistskidan idag är 177 vilket... tja.. känns lagom. Man är ju skolad med 197cm långa skidor en gång i tiden så känns väl inte som det skulle vara jobbigt med längre. Dock känner jag mig lite kluven.... Jag har nyss åkt på ett par 178 med kraftig tip rocker som kändes allt för frammonterade men efter att ha flyttat bakåt utan så mycket större hjälp så kände jag nog att de helt enkelt var lite för korta.. Ett byte till 185 blev aningen bättre, - sämre flyt pga avsaknad av rocker men kändes inte för korta...

Ang. BC så får jag samma pris som på R2 och har hört mer positivt om den senare.

Jobbigt det här när man inte har möjlighet att pröva skidorna först....

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp