Nya skidor, Faction Prodigy 2.0?

D

Deleted member 162550

Guest
Jag är sugen på att införskaffa mig ett par nya skidor. Jag har senaste säsongerna åkt på ganska renodlade parkskidor från Line.
Är dock lite mer inne på att nu ha en allmountain-skida. Men vill ändå att den ska vara poppig och lekfull, för det är fortfarande min åkstil. Men vill att skidan ska kunna klara av pist och möjligtvis lättare off-pist.
Har snöat in mig lite på Faction Prodigy 2.0 då de låter som ett par skidor som skulle passa mig, men hade varit skönt att höra lite från andra också? Någon som testat som kanske kan recensera eller någon som har något annat tips/flera tips?
Allt snack mottages gärna :)

Jag köpte ett par Prodigy 2.0 för ett par veckor sedan att ha som alltiallo/försäsongsskida då dom fanns så billigt på sport-bittl (Finns fortfarande kvar för199 Euro :) ). Jag har bara kört dom i 3 dagar pist/uppkörd pist och lite popp/hopp lek i pistkanten i Vemdalen på dem, men jag gillar dom skarpt. Men den känns absolut inte så poppig och lekfull. Den är ganska styv, så man måste köra den ganska rejält hårt för att den ska komma till sin rätt, tyckte jag iallafall. Så fort man körde lite sakta så dog den lite, men man kunde trycka den hur hårt som helst i pisten, och den greppade rejält och var sjukt kul så fort man hade farten.
Som allmän lekskida för pist/park och lite offpist i Sverige så gillar jag den skarpt, har nog nästan aldrig haft så kul i pisten på ett par skidor som dessa(Har dock aldrig åkt på en skida som är smalare än denna, så jag är nog lite skev i min bedömning av pistprestanda på den).
Jag väger dock 82 pannor, 187 lång, gillar att köra fort och flyga långt i uppkörda pistpucklar, och för det känns dom här skidorna helt perfekt. Då väger jag dock in att dom kostade mig 3000 kr med bindning. Finns garanterat roligare skidor därute, men mer bang for the buck är svårt att hitta än dessa i dagsläget.

När man läser igenom det du skriver så låter det ju helt klart som en rolig skida för det priset, och det känns ju viktigt. Jag är lite velig i hur mycket jag vill lägga på skidor i dagsläget då jag vet hur lätt det är att tröttna och svårt att hitta helt rätt, så känns dumt att lägga 10k på ett par skidor i nuläget.
Jag är ju dock inte alls i din viktklass eller längdklass för den delen, och det kanske också gör att den blir ännu ”mindre” lekfull? Att den kanske blir för hård för mig. Vad är din bedömning? Tror du den skulle vara lika uppskattad av mig som av dig? Tunga frågor, jag vet. Min beslutsångest är inte att leka med, och min kunskap är tyvärr begränsad, du kanske annars har något annat tips? :)

Troligen är min skida i 189 lite styvare än de kortare skidorna, men tror fortfarande att de är en rätt styv skida. Jämför du med dina tidigare Line, så lär dom vara märkbart styvare.
Gillar du att verkligen pressa skidorna hårt i pist, köra fort i uppkörd slush, uppkört puder och hoppa stora hopp, snarare än att pressa butters som harlaut, så kan de nog funka. Läs denna:

Finns massvis av andra skidor som du möjligen skulle ha ännu roligare på. Denna köpte jag enbart för att ha som en skida att köra sönder och som funkar till allt som svenska skidanläggningar kan erbjuda. Den är extremt allround för allt som gäller pist, park, vårslush, dm nysnö osv. För större snöfall och toppturer har jag andra mer passande skidor.
Prodigyn är inte bäst på något, men bra på mycket enligt min mening. Jag köpte den dock enbart pga priset, men för priset är jag grymt nöjd.

Hur är det med CT-modellerna, har du övervägt dessa ?

Hur bred midja har du haft på dina tidigare skidor ? CT 2.0 ligger ju på ett midjemått på 102mm, så dessa kan du ju ta en repa i utanför pisten, lätt, mjuk och poppig. Funkar att trycka på i pisten också, dock så har jag ju aldrig testkört en renodlad pistskida så har ju inte nåt att jämför med där heller.

Jag gick ifrån head the dumont 84mm midja till ct 2.0 102mm midja och sen dess har man varit fast över 100mm. Gillar att ha mycket skida under foten, jag upplevde det som att det blev mycket stabilare.

Nu har jag ct 3.0 som jag endast har åkt pist och lite utanför pisten med. Typ samma upplevelse, lite mer fartstabil samt lite lättare.

Hmm nej. Jag har faktiskt varit rätt dålig på att söka information om andra skidor, var inne på alpingaraget en sväng men blev inte riktigt nöjd med det dom erbjöd. Och då fastnade jag lite i letandet. Midjan på mina line är 85 så det är ju det jag är han vid.. Men tänker mig ju så klart en bredare skida men inte för bred. Men ct, finns den även i lite kortare längder? Vid en snabb googling verkar det endast finnas för personer som är lite längre än vad jag är tyvärr.
Men du gillar Faction förstår jag det som då?

Hmm nej. Jag har faktiskt varit rätt dålig på att söka information om andra skidor, var inne på alpingaraget en sväng men blev inte riktigt nöjd med det dom erbjöd. Och då fastnade jag lite i letandet. Midjan på mina line är 85 så det är ju det jag är han vid.. Men tänker mig ju så klart en bredare skida men inte för bred. Men ct, finns den även i lite kortare längder? Vid en snabb googling verkar det endast finnas för personer som är lite längre än vad jag är tyvärr.
Men du gillar Faction förstår jag det som då?

Finns ct modeller med ett X efter, det är likadana skidor fast i kortare längder vad jag har förstått.

Snabb koll så verkar dessa finnas i 158, 166 och 172

Ja jag har varit grymt nöjda med dem skidorna.

Senast redigerad av en moderator:
Armada ARW96 alternativt ARW86 kan vara ett alternativ. Det är Armadas allmountain jibbserie anpassat för tjejer, låter som det du söker.
Hos Line heter motsvarande serie Pandora, är det dom du har nu?
Black crows Camox birdie är ett annat alternativ med liknande inriktnig.

Armada ARW96 alternativt ARW86 kan vara ett alternativ. Det är Armadas allmountain jibbserie anpassat för tjejer, låter som det du söker.
Hos Line heter motsvarande serie Pandora, är det dom du har nu?
Black crows Camox birdie är ett annat alternativ med liknande inriktnig.

Ja men precis, men frågan är om Armada kanske är lite för mycket park och för lika de jag kör med idag. Vill ändå ha ett par som är lite annorlunda än de jag åker på idag. Jag har kört på ett par som heter Mastermind från -14.
Camox har jag också varit inne på, dock tycker jag att årets modell är så jäkla ful utseendemässigt, men sånt kanske man inte kan lägga i beaktande men ja...

Fula skidor går bort, helt klart 😊.
Om är ute efter mer renodlad allmountain så tenderar lekfullheten att gå ner en bit om man är van vid en parkskida.

Fula skidor går bort, helt klart 😊.
Om är ute efter mer renodlad allmountain så tenderar lekfullheten att gå ner en bit om man är van vid en parkskida.
Håller med... :)
Ja, jag kan tänka mig det också. Känner mig lite lost i skiddjungeln och vet inte riktigt helt vad jag söker heller. Men nåt som är lekfullt och pallar lite allt möjligt..

Ja, jag kan tänka mig det också. Känner mig lite lost i skiddjungeln och vet inte riktigt helt vad jag söker heller. Men nåt som är lekfullt och pallar lite allt möjligt..
Du kanske skall besöka några flera butiker om du inte gillade vad som erbjöds på Alpingaraget?
Finns ju några flera i Stockholm.

Låter som du behöver testa, fungerar bra i butiker i närheten av skidanläggningarna alternativt hyra.
Annat alternativ är att köpa begagnat som går att sälja om det inte blir bra.

Tillbaka
Topp