Nya skidor för frun?

KaitsuH

Aktiv medlem
Nya skidor för frun?
Hej!

Frun har nu åkt 4 år med Armada TST:s 165, mycket nöjd, världens bästa skidor enligt henne. Allt från japan puder till GS-tävlingar och parkåkning i Rendl., och med Dynafit bindningar.

Men nu börjar dom vara slut. Hon behöver inte alls bredare skidor, nästan smalare passar väl (TST:s var mycket bra även i japan puder för henne). Nu vill hon ha just och bara några Black Crows skidor (jag vet inte varför), men Armadas låter enligt henne ännu också fina, eller nästan ok...

Jag har rekommenderad några Salomons, kanske 98:or, men Salomon tycks inte låta alls fint... Och jep, frun är 160 cm och max 55 kg. Vad skulle ni rekommendera? Bra för puder, men borde tala också fart mycket?

Senast ändrad:
Nya skidor för frun?
Völkl gör ju omtyckta skidor för tjejer.
Aura, Kenja eller 90eight borde vara något att titta på. Främst Kenja om hon gillar piståka.

Nya skidor för frun?
Frun har redan gamla Völkl Auras, nu som telis. Dom var bra, men också ganska tunga. Har någon åkt Black Crows Camox Birdie -skidor?

Nya skidor för frun?
Jag kör på Camox Birdie och är väldigt nöjd! Jag är 165 och väger 65 kg och tycker mina 176 cm är lagom.

De är väldigt lekfulla och kvicka utan att vara oroliga. De är inte så kul i hårda pister jämfört med ex K2s Alluvit. (Har inte testat exemplarens ovan så kaninte jämföra)

Är det uppåkt är de däremot grymma. BC beskriver den som ”manoeuvrable, playful and forgiving” vilket sammanfattar det bra!

Nya skidor för frun?
Hei! Nu är det så, att gamla TST:or är sluta, absolut. Kanske ännu på jullovet till Courmayer och Nix, men inte mera. Kanske bra att ta dom nu med ännu för en resa, då vågar hon bättre åka off piste med tunnare snö och utan tillräckligt med bas. Så kan vi bara skruva bindningarna av och lämna skidorna dit när vi reser hem.

Nu borde hon välja kanske mellan Camox Birdie, Nordica Santa Ana och Völkl 90eights. Völkl 90eights är nu i rea, vi kunde få dem nu i en lokal butik för under 300, Black Crows kostar dubbelt så mycket. Vad tänker ni på? Behöver absolut inte breda skidor, de gamla TST:s var tillräckligt breda för henne även i Japan puder.

(Eller helt enkelt nya TST:s ?)

Tillbaka
Topp