Nya skidor med rostiga kanter

Tjena!
Precis fått mina nya skidor. Sprillans nya men modellen är två säsonger gammal så antar den stått undangömd i något lager och därför samlat på sig rost (se bilderna). Tycker ändå inte nya skidor borde se ut så när man får dem så undrar helt enkelt vad jag gör nu? Fixar man det med att lämna in dem på en slipning, krävs det något mer eller fixar man det själv med sandpapper och tålamod? Inte så rutti med skidvård så alla tips mottages gärna!
Modell - BC Atris (16/17)

Oj va trist o få hem ett par rostiga skidor, visste du det innan du köpte? Annars skulle jag nog velat ha en kompensation för det o sedan lämnat in dem för att få dem fixade!

Nope, de sa de va helt nya och oanvända så lite snopet när de kommer fram såhär ja:/ ja, skickade iväg ett mail så får vi se vad de säger. De kanske kan stå för en slipning här i Sverige eller nåt (köpta via Frankrike)

Oj, det verkar ju inte bara vara lite ytrost. De måste ha förvarats i nåt riktigt fuktigt förråd eller utomhus.
Är det bara längst ut på tip och tail eller är det hela vägen?
Kommer ju se tråkigt ut även om du slipar dem då det nästan verkar som rosten har krupit in mellan sidewall och stålkant och kanske mellan belag och stålkant också, om det nu inte bara har runnit på ytan?
Skicka bilder och be om en kompensation för både slipning samt att det finns risk för att rosten lättare kommer tillbaks beroende på hur långt in den har krupit mellan kant och intilliggande belag/sidewall. Dvs. det kan bli svårt att få bort all rost även om de lämnas in för slipning eller så måste de slipas väldigt mycket vilket både blir dyrare och även kortar livslängden på stålkanten, sen är det väl klart att en stålkant klarar många slipningar men ändå.

Senast ändrad:
Hej!

För jäkla tråkigt alltså. Nya lagg, med rost på :/
Mitt förslag är som ovan nämnts, skicka in bilder på hur laggen ser ut, gärna innan de är 'uppackade' (påvisar att det inte är användar-genererat).

Eftersom rost-angreppet är såpass omfattande, så hade jag nästan förväntat mig ett par nya lagg, free of charge. På det stora hela, ingen större kostnad för deras del, massor med godwill att vinna och massor med badwill att slippa. Att gå in och kräva det rakt av är nog ingen bra strategi dock, utan jag skulle börja att höra med dem om vad de som säljare anser om varans skick. I artig och trevlig ton.

Även om det skulle vara så att du fått ett tok-bra pris på 'fjolårets' modell, så finns det ju gränser kring vad som kan anses vara rimligt. Spontant tänker jag att det är svårt att slipa upp laggen och sen skicka fakturan till säljaren för att få utlägget täckt. Kanske kan de betala tillbaka en passande del av varans pris eller så, men ja....

Börja och hör med dem, och ta det därifrån. Lycka till!

Det minsta man kan begära är en gratis stenslip. Har du flyt, inte åker onormalt mycket, så räcker det.

Men har du otur är det större problem. När det rostar på insidan kanten, mot belaget, finns det risk att belaget släpper lite mot kanten. Har man tänkt att åka hårt med skidorna, göra 150 dagar i vinter, åka där det är lite lite snö och repa belagen, kan det påverka negativt. Att belaget släpper mycket efter kanten. Personligen skulle jag häva köpet, skicka tillbaka dem/ alt om de har ett nytt rostfritt par att leverera.

Mest tip och tail. Iaf värst där. De svarade att de skulle gå bort efter 3-4 åk och att jag kunde vaxa/valla dem och gnugga bort rosten innan det om jag ville... Men verkar ju lite tveksamt tycker jag. Rätt mycket rost. Får se vad de svarar andra gången men tack för tips och hjälp iaf:)

Var har du köpt dem? Skickade du bilder.
Inte en chans att det försvinner efter några åk. Det är ju gravrost.

Håller med om att det ser jäkligt trist ut och så ska det inte vara när man köper nya skidor. Men...... Inte fasen kommer det ha någon som helst påverkan på funktionen när rosten sitter där!!!
Får du lite kompensation (pengar tillbaka eller lite extra prylar gratis) så anser jag att du lugnt kan behålla skidorna.

Jag personligen hade nog kunnat lösa problemet ganska snart i skidrummet, även om bild nr2 är lurig. Där undrar man ju lite hur långt det har gått. Hur som helst så har du köpt ett par oanvända skidor från butik och mig vetligt efter snart 30 år på skidor så ska det inte se ut så där. Köpet bör hävas utan diskussion, lycka till!

Tillbaka
Topp