Nya skidor, men vilka bindningar?

rasmusbrannhult

Ny medlem
Ska till säsongen nu köpa ett par nya skidor, Armada Alpha 2 antagligen, och måste då även ha ett par nya bindningar..
Kollade lite på SC men när jag kom in på bindningar så fanns det ju nästintill oändligt av dem och jag har verkligen _ingen_ aning vad som är bra/dåligt eller vad man ska tänka på. Så behöver nu lite hjälp på den fronten :)
¤ Har tänkt att köra relativt mittmonterat (om detta nu spelar roll för bindningarna)
¤ Är 180 och väger 65-70kg för tillfället men bindningarna ska ju helst kunna klara framtida 80kg iaf
¤ Åker väl till 85% i pisten och resten lite här-och-var, så bindningarna bör även klara att hoppa med till viss del

Så vad rekommenderas och vad ska jag titta på när jag ska välja?
Ha de fint!
- Rasmus

Personligen skulle jag kika på ett par med runt DIN14, i alla fall inte lägre. Vilket fabrikat på bindningen som är bäst är ju en smaksak från person till person, men några populära bindningar är ju Marker Jester, Salomon sth14/16, Look/Rossignol p14/15.

Tänk på att plast inte är lika hållbart som metall. Kör du hårt och leker i parken bör du ha ett par bindningar som håller bra för kyla, smällar och hårda landningar. Men det är saker som en bra bindning ska klara av.

Du säger förresten att du kör ca 85% pist..
Får jag då fråga varför du ska ha mittmonterade bindningar?!

denisan sa:
Tänk på att plast inte är lika hållbart som metall. Kör du hårt och leker i parken bör du ha ett par bindningar som håller bra för kyla, smällar och hårda landningar. Men det är saker som en bra bindning ska klara av.

Du säger förresten att du kör ca 85% pist..
Får jag då fråga varför du ska ha mittmonterade bindningar?!
Vilka bindningar håller inte för kyla?
De köttigaste "plastbindningarna" är ganska köttiga idag och har hållbarhet i toppklass. Jag tror rasmus inte ens behöver de allra köstigaste "plastbindningarna" för att få maximal prestanda ur skidan.
Marker griffon /Look P14 / Salomon STH14 Driver räcker nog gott.
Marker Jester eller Salomon STH16 är också relevanta, beror på hur hårt du kör och lite andra faktorer. (T.ex din sullängd)

Mittmonterat är en väldigt extrem montering som är lååååångt från den rekommenderade punkten. Bra om skidorna mest ska snurras i parken, värdelöst om du åker 85% pist med dem. Montera standard är mitt tips!

Nojlas: Självklart håller bindningarna för kyla. Konstigt vore det annars! Tänker dock i samband med smällar då vissa ger med sig lättare än andra. Men precis som du säger är dagens bindningar väldgt stryktåliga, vare sig det är plast eller inte. Tror inte heller att Rasmus behöver några feta köttarbindningar. Det är mer att det kan vara bra att veta och ha i åtanke. Säger dock sig självt att metall är tåligare än plast, men en sak som alla inte tänker på.

Rasmus: Vad det gäller mittmonteringen så ger jag dig samma tips som Nojlas. Det är inte ens att fundera på om du åker så mycket pist som du säger att du gör. Standardmontering funkar superbra om du vill hänga i parken någon gång ibland.

Tack för alla tips hörreni'!
Angående mitt monteringen så menade jag väl inte mittmitt men ändå en bit in iaf. Detta till stor del pga av vanesak sen tidigare. Men får väl tänka över saken :)

När det ändå är uppe så kan jag ju lika gärna låna tråden nu, istället för att göra en ny om 1 vecka.

befinner mig i samma situation; nya skidor ska införskaffas, velar mellan bindningarna. 170 lång, 63kg och dessa skidor kommer att användas i park.
Har kollat en del på Marker Griffon/Jester. Griffon är en 12a så funderar på om det är för lite (?). Jester står rekomenderat 60kg+, vilket gör att jag börjar fundera på om jag har tillräckligt många kilo med mig för den.
Även kollat på Look 14, lite osäker på dom dock..

Erfarenheter, råd. All hjälp är välkommen.

Jag är nöjd med mina Jester. En sak att tänka på är att tåbindningen inte öppnar sig vid uppåttryck.

Tillbaka
Topp