Nya skidor och bindningar

OEngstrand

Ny medlem
Hallå Freeride!

Tänkte höra med er som är lite mer kunniga inom området skidor/bindningar.
Jag sålde mina Moment Bibby 186 (10/11) i somras (vilket jag ångrar nu i efterhand)
Innan dess så var mina första "riktiga" skidor ett par Salomon Czar 182 (08/09)

Längd 177cm
Vikt 82 kg

Och nu har jag en budget på ca 7000 svenska riksdaler som ska spenderas på ett par skidor inklusive bindningar.
Bindningar kan jag absolut inte ett smack om. Vet att jag inte behöver en turbindning eftersom jag inte planerar på att åka någonstans förutom till dom svenska fjällen nu i vinter.
Vill inte "byta ner mig", så midjemåttet ska vara över 115 och det ska finnas tip och tailrocker. Och dom ska vara lekfulla.

Har kollat lite på skidbutiken och har fastnat för:

Line Mr Pollard's Opus
Völkl Two
Line Sick Day 125

Jag har i princip åkt sen jag kunde gå, kör väl 85% offpist. Så ni får mer än gärna komma med förslag på skidor samt bindning!

Med vänliga hälsningar
Oskar

OEngstrand sa:
Vet att jag inte behöver en turbindning eftersom jag inte planerar på att åka någonstans förutom till dom svenska fjällen nu i vinter.
Vill inte "byta ner mig", så midjemåttet ska vara över 115 och det ska finnas tip och tailrocker. Och dom ska vara lekfulla.
Förstår inte fullt ut varför du inte skulle kunna ha användning för en turbindning även i de svenska fjällen? Nog kan du säkert hitta många anläggningar som ger fler offpistmöjligheter/mer fallhöjd med lite extra turande. Sedan finns det ju fler anledningar att överväga turbindning, bland annat de i den här tråden

Nåväl om vi lämnar bindningen åt sidan för ett slag kan jag väl förlänga din lista med skidor att kika efter med Salomon Rocker2 122, Black Crows Nocta samt Atomic Bent Chetler.

Jag kan tänka mig att en del ögonbryn höjs om varför du söker så breda skidor om du bara ska hänga i våra Svenska fjäll. Ses nog som overkill av många, men det är ju oxå ditt val!!

Budgetalternativen för rimliga bindningar är Marker Griffon, Salomon STH12/Atomic FFG. Nån krona till ger dig Salomon STH2 WTR 13 eller Marker Jester. Kolla bara att du får med tillräckligt bred stopper.

Senast ändrad:
Kör på opusen själv kört en säsong på dem och väger ungefär som du. sjukt lekfulla samt funkar väldigt bra för skogs åkning 9/10 enligt mig faktiskt roliga i pist med tro det eller ej.

Tillbaka
Topp